ورزش و نشاط

فرایند تولید ۱۰ محصول در حوزه ژن‌درمانی و مهندسی بافت آغاز شد

مدیر گروه دکتری علوم سلولی کاربردی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی گفت: فرایند تولید ۱۰ محصول در حیطه سلول درمانی، ژن‌درمانی و مهندسی بافت در این پژوهشگاه آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، انسیه حاجی‌زاده‌صفار دکتری بیوتکنولوژی پزشکی و مدیر گروه دکتری علوم سلولی کاربردی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه اکنون ۱۰ محصول مختلف در حیطه سلول درمانی، ژن‌درمانی و مهندسی بافت که از زمان‌های مختلف پروسه تولید آنها آغاز شده و در بهترین شرایط ۶ تا هفت سال تولید هر محصول طول می‌کشد، اظهار کرد: اکنون هر کدام در مراحل مختلف (R &D، تولید در فاز GMP، مطالعات حیوانی و کار آزمایی بالینی) قرار دارند و همچنان در دست اجرا هستند. امیدواریم نخستین سری محصولات تا دو سال آینده کارآزمایی را به اتمام برسانند و به بازار تجاری برسند. در برنامه آتی برای محصولات لاین تجاری‌سازی دیده شده است.

وی افزود: اکنون با سازمان غذا و دارو مرتبط هستیم تا بتوانیم امور این محصولات را انجام داده و تأییدیه برای آنها بگیریم. مرحله اول GMP برای مجوز تزریق به بیمار و مرحله بعد پروانه ساخت محصول برای ورود محصولات به بازار درمانی کشور است. همچنین برنامه‌ریزی برای مارکتینگ و بازاریابی این محصولات داریم تا در آینده با یک سازوکار مناسب در اختیار بیماران قرار دهیم.

مدیر گروه دکتری علوم سلولی کاربردی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی مشکلات و موانع متعدد در مقابل مسیر صنعتی سازی و تجاری‌سازی محصولات سلولی را مطرح کرد و گفت: اسپانسر و دغدغه برای به دست آوردن منابع مالی مورد نیاز، مشکلات رگولاتوری مرتبط با سازمان غذا و دارو که با توجه به جدید بودن محصولات در کشور چالش‌هایی برای این محصولات حل‌نشده باقی مانده و مسائل مربوط به سازمان‌های قانون‌گذار از چالش‌هایی است که سرعت پیشرفت کار را کم می‌کند، امیداوریم با ورود فعالانه سازمان غذا و دارو و معاونت درمان وزارت بهداشت این روند بهبود پیدا کند.

حاجی‌زاده‌صفار ادامه داد: همچنین مشکلات تکنیکال و ورود مواد اولیه از خارج کشور و تجهیزاتی که نیاز به پشتیبانی و تعمیرات دارد و به علت نبود نمایندگی انحصاری در ایران معطل می‌مانند؛ البته این موانع سرعت پروژه‌ها را کند می‌کند؛ اما همواره راهکار‌هایی به دست می‌آوریم که بتوانیم این مشکلات را مرتفع نماییم و نگذاریم کار متوقف شود. تعاملات بین‌المللی، صادرات محصولات و گمرک برای ترخیص مواد اولیه و تجهیزات و ارسال به کشور‌های منطقه نیز از دیگر مشکلات است که با کار‌هایی که در سطح بین‌الملل در حال انجام است امیدواریم این شرایط تسهیل شود.

وی با تأکید بر اینکه نقاط برجسته جهاد دانشگاهی اعتمادی است که به نیرو‌های تخصصی و جوان خود دارد، بیان کرد: اکنون ۴۵ نفر با میانگین سنی ۳۸ سال در مرکز توسعه فناوری محصولات درمانی رویان مشغول به کار هستند که دانش بومی داشته و از حیطه پژوهش تلاش خود را آغاز کرده و سپس وارد فضای تولید صنعتی شده‌اند و به این سطح از خودباوری رسیده‌اند که می‌توانند محصولی را از مرحله پژوهش پیش برده‌اند به فاز تولید صنعتی برسانند. موضوع ارزشمند این است که اعتقاد به توانستن در کنار تلاش و پشتکار بالا مشکلات مسیر را مرتفع کرده و افق‌های روشنی را در مقابل آنان قرار داده است.

وی بیان کرد: جهاد دانشگاهی به‌عنوان تجلی‌گاه علم و دانش و عمل، می‌تواند جایگاه بسیار شاخص و تأثیرگذاری داشته باشد. همان‌طور که در زمینه‌های متفاوتی به‌صورت تخصصی وارد شده و با توجه به اینکه ارزش‌های اخلاقی در جهاد دانشگاهی نقش برجسته‌ای دارد با استفاده از نیرو‌هایی که خودباوری دارند و نگاه آنان به ظرفیت‌های داخلی به جای کمک خارجی است می‌تواند جایگاه ویژه‌ای برای حل چالش‌های تخصصی مجموعه‌های داخل کشور داشته باشد.

تیم تحریریه مطالب ورزشی

با تمرکز بر ورزش‌های آبی و آب‌وهوایی، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به ارائه‌ی مطالبی درباره‌ی تکنیک‌ها و آموزش‌های شنا، اسکوبا و ران‌دوزی می‌پردازم. هدفمندی خود را در بهبود مهارت‌های آبی و لذت بیشتر در ورزش‌های آبی قرار می‌دهم. همراه با من را بپذیرید و به دنیای ماجراجویی و هیجان در آب‌وهوایی نفس بکشید.
دکمه بازگشت به بالا