استان ها

ورود جهاد دانشگاهی به حوزه استراتژیک تولید بذرهای هیبرید

ایران از نظر سبزیجات و تولید تابستانه رتبه پنجم یا ششم جهان را دارد ، اما متأسفانه سالانه میلیون ها دلار برای واردات بذر ترکیبی هزینه می شود. جهاد دانشگاهی حدود 5 سال پیش با هدف کاهش وابستگی خارجی در این زمینه و تولید برای نیازهای داخلی وارد حوزه استراتژیک تولید بذر هیبرید شد.

دکتر الیاس آریاکیا ، مدیر بانک گیاهان و مدیر پروژه فناوری بذر ترکیبی مصاحبه با تیتر اول با بیتون بذر بومی بذر A بذری است که هر سال کشاورز از محصول می گیرد ، مقداری بذر می گیرد و سال بعد از آن استفاده می کند. این نوع بذر عملکرد کمتری دارد و مستعد ابتلا به آفات و بیماری ها است. در مقابل ، دانه های ترکیبی وجود دارد که در برابر آفات و بیماری ها مقاومت بیشتری دارند و عملکرد بهتری دارند.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال دو نمونه خیار را مشاهده می کنید که یکی از آنها بصری تغییر شکل داده و از دانه های محلی یا محلی به دست آمده است. این نوع خیار با بازده کمتر و قیمت ارزان تر در بازار عرضه می شود. اما خیار گلخانه ای یا خانگی شکل و ظاهر خوبی دارد. این نوع خیار از دانه های ترکیبی تولید می شود که علاوه بر ظرافت و فروش ، عملکرد بالاتری نیز دارد.

مدیر بانک گیاهان مرکز ملی منابع ژنتیکی و بیولوژیکی ایران افزود: دانه های ترکیبی از طریق فرایند کشت بدست می آیند ؛ یعنی بهترین گونه ها انتخاب می شوند و هیچ گونه دستکاری ژنتیکی انجام نمی شود. این فرایند یک اصلاح کلاسیک است که به معنی ، صفات و صفات برتر والدین انتخاب می شوند و در نهایت هیچ ژنی تغییر نمی کند.

98 درصد بذر هیبرید تابستانی و سبزیجات وارداتی است

دکتر آریاکیا تاکید کرد: ما در صنعت تابستان و سبزیجات در کشور مشکلات زیادی داریم. ایران از نظر تولید سبزی و صیفی رتبه پنجم یا ششم را در جهان دارد ، اما متأسفانه سالانه میلیون ها دلار برای واردات بذر ترکیبی هزینه می شود و طبق آخرین گزارشات 98 بذر تابستانی و سبزی گزارش می شود. وابستگی خارجی در این زمینه بسیار زیاد است و روزی را تصور کنید که از مسئله بذر به عنوان تهدید و فشار بر دولت استفاده کردند. ما دانه های هیبریدی را با قیمت بالا از خارج وارد می کنیم و محصول را با قیمت ارزان صادر و به فروش می رسانیم. ما باید بتوانیم بذرهای ترکیبی را در داخل تولید کرده و با هزینه کم ضرب کرده و محصولات را با قیمت مناسب بفروشیم.

حفظ و استفاده از نمونه های پلاسمای جوانه محلی در فرایند تولید بذر ترکیبی

مدیر بانک گیاهان خاطرنشان کرد: تولید بذر هیبرید در کشور نیز از منظر دیگری بسیار حائز اهمیت است. با واردات بذرهای ترکیبی از خارج از کشور ، نمونه های پلاسمای جوانه محلی و محلی که در نقاط مختلف کشور رشد کرده اند به مرور فراموش می شوند و نمونه های وارداتی برای عملکرد بهتر جایگزین می شوند.

جهاد دانشگاهی ، رئیس پروژه بذر ترکیبی در مرکز ملی منابع ژنتیکی و بیولوژیکی ایران گفت: حدود پنج سال پیش ، جهاد دانشگاهی وارد حوزه استراتژیک تولید بذر هیبرید شد. ماهیت کار جهاد دانشگاهی متفاوت است و وقتی شروع می شود ، باید به نتیجه دلخواه برسد. شعار من این است که جهاد دانشگاهی یا راه خود را می یابد یا راه می یابد و هرگز آماده حرکت در یک جهت نیست. پروژه تولید بذر ترکیبی یکی از پروژه های فناوری جهاد دانشگاهی است. در همین راستا تاکنون گلخانه ای به وسعت یک هکتار راه اندازی شده و نیروهای لازم جمع آوری شده است. برای تولید بذرهای ترکیبی ، به متخصصانی در زمینه های مختلف از جمله بیوتکنولوژی ، فیزیولوژی ، اصلاح ، کشاورزی ، باغداری و گیاه شناسی نیاز داریم که همگی در حال حاضر در این پروژه مشارکت دارند.

دکتر آریاکیا گفت: “ما از سلولهای زایای این کشور در فرآیند تولید بذر ترکیبی استفاده می کنیم.” در حال حاضر در حال کار بر روی فناوری تولید دانه های ترکیبی خیار ، گوجه فرنگی ، فلفل و کاهو هستیم که جوانه زنی آن از شهرهای مختلف کشور جمع آوری شده است. ما حدود 100 دانه مختلف کاهو تولید کرده ایم و در تلاش هستیم آنها را ثبت کنیم. پروژه بذر ترکیبی یک پروژه چهار ساله است که آغاز سفر و اولین سال را مشخص می کند.

وی افزود: این موارد اهمیت ورود به عرصه جهاد دانشگاهی در زمینه بذر ترکیبی را نشان می دهد. این سازمان وظیفه خود می داند که وارد مناطقی شود که علاوه بر تأمین نیازهای دولت ، نیازهای جهاد خود دانشگاه را نیز برآورده کند ، زیرا ماهیت این سازمان نه تنها تحقیقاتی بلکه فناوری است و به دنبال توسعه فناوری هایی است که کاملاً برای جامعه هستند

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا