بهترین های کسب و کارسلامت و تندرستی

دندان چند بار عصب کشی میشود؟

مهم ترین دلایل شکست عصب کشی دندان

گاهی اوقات هنگام عصب کشی ممکن است خطاهایی توسط دندانپزشک رخ دهد به طور مثال وسیله ای داخل کانال دندان شکسته شود یا قسمتی از ریشه تضعیف یا سوراخ شود در این صورت دندانپزشک باید با درمان مجدد ریشه این مشکلات را رفع کند . تعداد کانال های دندان عدد ثابت و از پیش تعیین شده ای نیست و برای هر فرد متغیر است به همین دلیل ممکن است یک یا چند کانال باریک یا انحنادار از دید دندانپزشک مخفی بماند و قسمتی از کانال درمان نشود .

از دلایل دیگر شکست عصب کشی می توان به عفونت کانال دندان اشاره کرد . بعد از تمام شدن درمان ریشه ، تأخیر در قرار دادن ترمیم مناسب یا روکش بعد از روت کانال ، یا باقی ماندن پرکردگی موقت یا پانسمان داخل دندان برای مدت طولانی موجب عفونت دوباره کانال ریشه دندان می شود .

چنان چه ترمیم مناسب در محل درمان ریشه انجام نشود ، نشت بزاق به داخل کانال ریشه سبب آلودگی مجدد کانال می شود . علاوه بر این در برخی موارد با وجود ترمیم مناسب دندان ریشه دندان مجددا دچار پوسیدگی می شود که این پوسیدگی باعث آلوده شدن مجدد کانال ریشه می شود . در برخی موارد هم دندان دچار شکستگی می شود .

هر یک از موارد ذکر شده در بالا سبب عفونت و  التهاب استخوان فک در ناحیه زیر کانال ریشه و علامت دار شدن دندان می شود . توصیه می شود که به صورت دوره ای جرم گیری دندان انجام گیرد تا از برخی مشکلات این چنینی جلوگیری شود. در برخی موارد هم التهاب دندان عصب کشی شده علامتی ندارد و تنها در تصاویر رادیوگرافی به صورت یک منطقه کوچک سیاه رنگ در اطراف انتهای ریشه دندان عفونی دیده می شود . از علامت های التهاب دندان عصب کشی شده می توان به آزردگی ، احساس بلندی دندان ، درد اشاره کرد .

در چه موارد کلی دندان به عصب کشی مجدد نیاز پیدا میکند؟

به طور خلاصه مواردی که باعث می شود دندان مجددا نیاز به عصب کشی پیدا کند عبارت است از :

  1. پرکردگی یا روکش دندان شما دچار اشکال شده باشد ، برای مدت طولانی شکسته و نشتی بدهد.
  2. مراقبت از دندان به خوبی انجام نشده و دندانتان از محل دیگری دچار پوسیدگی شده باشد.
  3. درمان قبلی شما دچار مشکل بوده است یا مشکلات درمان قبلی شما در رادیوگرافی‌هایی که بعد از مدت طولانی اخذ شده است خودش را نشان داده است.
  4. دندان  بیشتر از یک ریشه داشته باشد . یکی از ریشه ها کمی عفونت داشته و پزشک نتواند آن را تشخیص دهد .
  5. هنگامی که دندان عصب کشی شده اما تاج آن ترمیم نشده است . اگر زمان زیادی بعد از عصب کشی دندان همان طور اندوشده با پانسمان رها شود امکان این که باکتری وارد ریشه دندان شود زیاد است .
  6. زمانی که دندان شما عصب کشی شده اما تاج آن ترمیم نشده است و مدت زیادی همان طور اندوشده با پانسمان رها شود امکان این که باکتری ها وارد ریشه دندان شوند زیاد است .
  7. موادی که با آن دندان را پرکرده ایم ضعیف شده و باکتری وارد دندان می شود.
  8. زمانی که دندان شما دچار آبسه شده باشد :در این صورت دندانتان علامت خواهد داشت و تورمی روی لثه ی خود مشاهده خواهید کرد و همچنین ممکن است ترشح چرک از لثه ی خود داشته باشید .در این صورت نیز در صورتی که دندان شما قابل نگهداری باشد دندانپزشک برای شما تجویز ری اندو خواهد کرد تا بتواند عفونت انتهای ریشه ی دندان شما را پاکسازی کند.

درمان های ناموفق ریشه دندان

اگر درمان ریشه دندان ناموفق انجام شود به این معنا نیست که عمر دندان به سررسیده و باید کشیده شود . درمان های ناموفق می توانند تحت درمان مجدد قرار گیرند اما باید در نظر داشت که این درمان مجدد ریشه نسبت به درمان اولیه پیچیده تر است . از آن جایی که عصب کشی مجدد دندان نیاز به تکنیک های درمانی خاصی دارد باید حتما توسط متخصص درمان ریشه انجام شود .

عصب کشی مجدد دندان به زمان بیشتری برای حذف مواد پرکننده در درمان قبلی نیاز دارد . در طی این درمان ، دندان دوباره باز شده و مواد پرکردگی که داخل کانال ریشه قرار گرفته است با استفاده از مواد و ابزار های خاص خارج می شود .

در درمان مجدد ریشه دندان ، دندانپزشک دندان را به دقت بررسی میکند  و به دنبال کانال های اضافی احتمالی و دلایل شکست درمان اولیه می گردد . سپس کانال دندان را دوباره تمیز کرده و عاملی که باعث ایجاد عفونت در درمان اولیه شده است را برطرف می کند . پس از این که دندانپزشک اطمینان حاصل کرد التهاب رفع شده است کانال ریشه را دوباره پر می کند .

در آخر پس از اتمام درمان مجدد ریشه حفره دسترسی درتاج دندان باید پر شود . در اکثر موارد باید روکش جدید هم برای آن گذاشت .بر اساس  مطالعات انجام شده میزان موفقیت درمان مجدد ریشه دندان حدود ۸۸ درصد است .

آیا عصب کشی مجدد دندان بهترین روش است:

تا حدامکان از دندان های طبیعی خود مراقبت کنید تا دچار مشکل نشود اما دندانی که دوباره عصب کشی شده می تواند طول عمر بالایی داشته باشد .تکنولوژی دائما پیشرفت می کند بنابراین برای حفظ دندان شما تکنیک های به روز شده ای استفاده می شود که احتمالا هنگام پرکردگی اولیه دندان موجود نبوده اند .

در صورت امکان ، بهتر است از دندان های طبیعی خود محافظت کنید، اما دندانی که دوباره عصب کشی شده است می تواند برای سال ها و حتی برای یک عمر به خوبی کار کند. پیشرفت در تکنولوژی همیشگی است و تکنیک های به روز شده ممکن است برای حفظ دندان مورد استفاده قرار بگیرند، که احتمالا هنگامی که شما پر کردگی اولیه دندان خود را انجام دادید موجود نبوده اند.

چنان چه دندان شما نیاز به درمان مجدد ریشه داشته باشد تنها جایگزین عصب کشی مجدد کشیدن دندان و جایگزینی آن با ایمپلنت دندانی که شده می‌‎تواند سال‌ها دوام بیاورد، به خصوص اگر بعد از عصب کشی به طور منظم ترمیم شود. کشیدن دندان در تهران در برخی بیمارستان ها به صورت رایگان با خدمات بیمه انجام میگیرد. گاهی اوقات ممکن است دندان بهبود نیابد یا دوباره عفونی شوند. این مشکل می‌تواند ماه‌ها یا سال‌ها پس از درمان اصلی رخ دهد. چنین وضعیتی می‌تواند باعث ایجاد درد و جوش لثه شود گاهی اوقات هیچ علائمی وجود ندارد و مشکل فقط با عکسبرداری اشعه ایکس تشخیص داده می‌شود. عصب کشی مجدد دندان می‌تواند فرصتی دوباره به دندان بدهد. در این مقاله ابتدا دلایل عصب کشی مجدد دندان و سپس روش و عوارض آن را بررسی می‌کنیم.

مراحل عصب کشی مجدد دندان

دندانپزشک ابتدا درباره گزینه‌های درمانی ریشه دندان با شما صحبت خواهد کرد. اگر نیاز به درمان مجدد داشته باشید، دندانپزشک ریشه دندان را باز می‌کند تا به مواد پر کننده کانال ریشه دسترسی پیدا کند. در بسیاری از موارد مواد ترمیمی باید برداشته شوند تا امکان دسترسی به کانال‌های ریشه فراهم شود. پس از برداشتن مواد پرکننده کانال ریشه دندانپزشک می‌تواند کانال‌ها را تمیز کرده و با استفاد از بزرگنمایی و نور داخل دندان شما را به دقت بررسی کند و هر کانال اضافی یا آناتومی غیر عادی که نیاز به درمان دارد را جستجو کند.

پس از تمیز کردن کانال‌ها، دندانپزشک آنها را پر می‌کند. اگر کانال‌ها به طور غیر طبیعی باریک یا مسدود شده باشند ممکن است به جراحی ریشه نیاز داشته باشید. این جراحی شامل ایجاد یک برش برای پر کردن انتهای دیگر ریشه است.برای پر کردن دندان در تهران نگران چیزی نباشید.متخصصین کنار شما هستند. پس از اتمام عصب کشی مجدد، شما باید در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا برای محافظت از دندان و بازگرداندن عملکرد کامل آن یک روکش جدید روی دندان قرار دهد.

مراقبت‌های بعد از عصب کشی مجدد دندان

اکنون که دندان شما مجددا عصب کشی شده است پس باید به درستی از آن مراقبت کنید. پس از عصب کشی مجدد دندان ممکن است تا چند روز درد، ناراحتی و حساسیت را تجربه کنید. بهتر است از گاز گرفتن و جویدن مواد در سمت دندان آسیب دیده خودداری کنید. برای تسکین علائم میتوانید از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفون یا آسپرین استفاده کنید و همچنین میتوانید به آرامی دهان را با مخلوط آب گرم و نمک 3 تا 4 بار در روز شستشو دهید.

بهداشت دهان و دندان برای محافظت از دندان ها در برابر باکتری ها ضروری است بنابراین به یاد داشته باشید:

  • با خمیر دندان حاوی فلوراید به مدت دو دقیقه و دو بار در روز مسواک بزنید.
  • روزانه نخ دندان بکشید و به طور مرتب از دهانشویه استفاده کنید.
  • سالی دو بار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید

چه روش‌های دیگری به جز عصب کشی مجدد دندان وجود دارند؟

چند جایگزین برای عصب کشی دندان وجود دارد. در برخی موارد به جای عصب کشی مجدد جراحی آپیکوکتومی انجام می‌شود. اگر عصب کشی مجدد یا آپیکوکتومی امکان پذیر نباشد، می‌توان دندان را کشید و با یا جایگزین کرد. هدف ما حفظ دندان‌های شماست.

اگر عصب کشی مجدد دندان برای شما مناسب نباشد، ممکن است برای درمان نیاز به جراحی ریشه داشته باشید. جراحی ریشه شامل ایجاد یک برش برای دسترسی به نوک ریشه است. جراحی ریشه ممکن است همراه با عصب کشی مجدد یا به عنوان درمان جایگزین انجام شود. دندانپزشک شما گزینه‌های درمانی موجود را با شما در میان می‌گذارد و درمان مناسب را به شما توصیه می‌کند.

تنها روش جایگزین دیگر است. در بسیاری از موارد دندان کشیده شده باید با ایمپلنت، بریج یا پروتز متحرک جایگزین شود تا شما دوباره قادر به جویدن مواد غذایی باشید و همچنین از جابجایی دندان‌های مجاور جلوگیری شود. از آنجایی که این گزینه‌ها به جراحی یا اقدامات دندانپزشکی گسترده روی دندان‌های سالم مجاور نیاز دارند، ممکن است بسیار پرهزینه‌تر و زمانبرتر از عصب کشی باشند.

مهم نیست که جایگزینی دندان چقدر موثر باشد؛ چون در نهایت هیچ چیز به خوبی دندان‌های طبیعی شما نخواهد بود. عصب کشی مجدد دندان می‌تواند باعث ایجاد یک دندان طبیعی سالم و کارآمد برای سال‌های آینده باشد.

خطرات و عوارض عصب کشی مجدد دندان

عصب کشی مجدد دندان می‌تواند خطرات و عوارض خاصی داشته باشد که برخی از آنها عبارتند از: آسیب به دندان و عفونت‌های مکرر. بیماران می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌های قبل و بعد از درمان و با انتخاب یک دندانپزشک باتجربه این خطرات را به حداقل برسانند.

پوسیدگی دندان بعد از عصب کشی مجدد

اگر دندان درمان شده سوراخ یا حفره جدید داشته باشد و باعث ایجاد پوسیدگی شود، می‌تواند منجر به عفونت یا عارضه جدید شود. در این موارد برای اطمینان از بهترین درمان جایگزین باید به پزشک مراجعه کنید.

عفونت دندان بعد از عصب کشی مجدد

دندانپزشک در صورت مشاهده عفونت یا احتمال وجود آن برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. علائم عفونت شامل درد، تب، تورم، آبسه یا چرک است. اگر بعد از عصب کشی دندان هر یک از این علائم را تجربه کردید، باید فورا با دندانپزشک خود تماس بگیرید. ممکن است به درمان جایگزین نیاز داشته باشید.

دکمه بازگشت به بالا