استان ها

هورامان جان می‌گیرد – تیتر اول

وقتی مجموعه عظیمی از دهها روستا ثبت می شود ، در جهان بیشتر از یک ساختمان شناخته می شود. این امر بر همه جنبه های زندگی مردم منطقه تأثیر می گذارد. به ویژه در زمینه تخصیص بودجه و فرهنگ.

به گزارش تیتر اول ، این روزنامه اعتماد وی نوشت: “منطقه هورامان محل زندگی خودکفایی ترین مردم ایران است. آنها هر آنچه را که برای زندگی خود نیاز دارند در قلمرو خود تهیه می کنند: از لباس و پوشاک گرفته تا کفش و مواد اولیه کفش و موارد مشابه. رکورد جهانی هورامان دارای از این پس می توان منطقه را به عنوان یک واحد سرزمینی برنامه ریزی کرد. علاوه بر این ، مزایای اقتصادی و معیشتی این ثبت باید مورد توجه قرار گیرد: هنگامی که مجموعه عظیمی از دهها روستا ثبت می شود ، در جهان بهتر از یک ساختمان واحد. فرهنگ و تخصیص بودجه.

ایده ثبت جهانی هورامان در گذشته بوده است ، شاید 20 سال پیش ما مجبور بودیم با یک ذهنیت در اینجا ثبت نام کنیم ، اما آنچه امروز می بینیم نتیجه تلاش های مداوم 5 سال گذشته است. در این سالها ، پایگاه منظر تاریخی و فرهنگی حوران (زیر نظر معاون میراث فرهنگی و معاون میراث فرهنگی دفتر ثبت جهانی) به طور مستمر در حال جمع آوری پرونده است. در طول این 5 سال ، ما تجربه خوبی در بودجه بندی و هزینه داشتیم. وقتی بودجه های استانی و ملی وارد شد ، شاید تغییر چندانی از نظر بودجه صورت نگرفته باشد ، اما در سال هایی که سعی کردند از هورامان شکایت کنند ، این بودجه ها به صورت هدفمند هزینه شد. توجه داشته باشید که آنها یکبار بودجه ای را به یکی از شهرداری های اطراف اختصاص دادند که همه آنها برای آسفالت هزینه شد ، اما وقتی برنامه ای هدفمند تدوین شد ، مدیران نیز مجبور بودند از همان برنامه پیروی کنند. استاندار ، معاونان هیئت مدیره ، اداره میراث فرهنگی و … هر مبلغی که اختصاص دهند در جهت این برنامه بودند.

یکی از بزرگان گفت: در کشور ما پول کم نیست ، برنامه ریزی و مدیریت کمی وجود دارد. بنابراین ، در اجرای این طرح ، بودجه ای که بدون تغییرات قابل توجهی نسبت به برنامه قبلی به دست آمده بود ، در اجرا بسیار خوب ظاهر شد. در زمینه میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ، یکی از شاخص ترین ویژگی های هورامان ، حوزه گردشگری است. اگر تعداد کل طبیعت گردان استان کردستان را در نظر بگیریم ، شاید 90 درصد آنها در هورامان متمرکز شده اند. این به معنای مارک تجاری (از مکانهایی است که با بودجه های مشابه پشتیبانی و بهبود یافته اند). کسی که می داند این منطقه در سراسر جهان ثبت خواهد شد تمایل بیشتری به توسعه بوم گردی دارد. خوشبختانه در حال حاضر تلاش هایی برای حمایت از آبگیرهای معروف منطقه به منظور راه اندازی کمپین بوم گردی و حل یکی از مشکلات منطقه در حال انجام است. این نتیجه کار هدفمندی است که از میراث فرهنگی و حکومتداری پشتیبانی می کند. این فرصتی است که ما آن را به معیشت خوبی برای این منطقه تبدیل کرده ایم. علاوه بر این ، به دلیل وجود برنامه مدیریت متفاوت ، ساخت و ساز با مصالح متناسب با بافت معماری منطقه مجاز نیست ، از مصالح محلی یکسان استفاده می شود و به عنوان مثال ، از مصالح منطقه ای به جای واردات سنگ های تزئینی استفاده می شود. . کسانی که می توانند با چنین مصالحی کار کنند معماران محلی هستند. معماران و کارگران چوبی که قبلاً داشتند بیکار بودند. این هنرها که گاهی با ورود نیروهای ساختمانی خارجی به فراموشی سپرده می شد ، احیا می شود ».

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا