جامعه

بیماری و مرگ و میر حیوانات در اسارت/ آیا محیط زیست بر باغ وحش‌ها نظارت کافی می‌کند؟

مرگ و میر و بیماری حیوانات در باغ وحش ها و مراکز حفاظت از حیات وحش یکی از نگرانی های محیط بانان است. کمتر از دو هفته پیش خبر بیماری هرمان ، مرگ پدر یک شیر نر در باغ وحش ارامای ایران منتشر شد و پیش از آن کوین ، ماده ببر و قبلا خبرهای بدی در مورد وضعیت حیوانات منتشر می کرد. از اهواز به مشهد. در این زمینه ، نقش نظارتی سیستم حفاظت از محیط زیست به ویژه مهم است. نقشی که مدافع حقوق حیوانات می گوید به خوبی بازی نمی کند ، همان چیزی است که آژانس محیط زیست می گوید بر مراکز جانورشناسی و حیات وحش نظارت دارد.

به گزارش تیتر اولدر سال های اخیر ، مرگ حیوانات در باغ وحش ها و مراکز حفاظت از حیات وحش در مناطق مختلف کشور ، از جمله از دست دادن 7 توله شیر در باغ وحش وکیل آباد مشهد ، مرگ یک زرافه و یک ببر در باغ وحش صفادشت ، پستانداران در تهران و تبریز دلفین ها ، – یک شمپانزه 18 ساله و مادر باران (شمپانزه باغ وحش معروف تهران). موارد گزارش شده در رسانه ها.

با این حال ، برخی از مرگ ها یا بیماری های حیوانات وحشی به این مراکز اطلاعاتی و رسانه ای گزارش نشده است و هرگز نمی تواند به کسی گزارش شود. فعالان حقوق حیوانات معتقدند که باغ وحش ها حیوانات را برای منافع خود شکنجه می دهند ، در حالی که دیگران معتقدند باغ وحش ها دارای اهداف آموزشی و حفاظتی هستند و می توانند با استاندارد سازی مکان ها از حیوانات به خوبی مراقبت کنند.

سپهر سلیمی مدافع حقوق حیوانات – با اشاره به اینکه “استاندارد باغ وحش” اصطلاحی است متخصص و تعریف شده توسط انسان که بر اساس آن تعدادی از حداقل حیوانات در نظر گرفته می شود ، تیتر اول وی می گوید: “فضای مورد نیاز برای مراقبت از حیوانات با استانداردهای بین المللی و محلی بسیار كمتر از فضای در نظر گرفته شده توسط طبیعت منطقه است.” بنابراین استاندارد باغ وحش از نظر حقوق حیوانات یک کلمه غلط است ، زیرا با استفاده تجاری ، تجاری و نمایشی از حیوانات استاندارد ارتباطی ندارد و آنچه به عنوان استاندارد باغ وحش تعریف می شود گمراه کننده است.

آیا سازمان محیط زیست بر باغ وحش ها نظارت دارد؟

به گفته سلیمی ، مسئله این است که 90 درصد این مراکز و همچنین سازمان حفاظت محیط زیست حتی همان دستورالعمل هایی را که سازمان حفاظت از محیط زیست به عنوان استاندارد باغ وحش ها و مراکز نگهداری از حیوانات در کشور تعیین کرده است ، اجرا نمی کنند. عملکرد مراکز نگهداری از حیوانات و وضعیت حیوانات نگهداری شده در آنها به اندازه کافی کنترل نمی شود و عدم نظارت نه تنها باعث بسیاری از مشکلات حیات وحش می شود ، بلکه باعث عود و وخیم شدن وضعیت حیوانات می شود.

این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست برای 80 مرکز مراقبت از حیوانات از جمله باغ وحش ها ، باغ وحش ها ، پرندگان ، دلفیناریوم ها و بسیاری از کارهای اساسی دیگر مانند حفاظت از منابع طبیعی مجوزهای عملیاتی صادر کرده است. و نظارت بر مناطق حفاظت شده به دلیل کمبود بودجه و نیروهای زیست محیطی نمی تواند کارساز باشد ، بنابراین این سال مطرح می شود که چگونه EPA می تواند عملکرد 80 پناهگاه حیوانات را به درستی کنترل کند؟

وی گفت: “طی سال گذشته حیوانات زیادی در تهران وجود داشته است ، از جمله یک دلفین در دلفیناریوم تهران ، یک ببر سفید در باغ وحش اراما و یک زرافه در باغ وحش صفاداستا.” هر گونه بزرگ و قابل توجه بود – منقرض شد و در بسیاری از موارد EPA فقط پس از انقراض از مرگ آنها آگاه شد. وقتی سازمان حفاظت محیط زیست نمی تواند به درستی وضعیت حیوانات را در باغ وحش های بزرگ پایتخت کنترل کند ، چگونه سازمان حفاظت از محیط زیست می تواند بر گونه های دیگر پناهگاه های حیوانات در یک کشور نظارت کند؟ با این وجود هر ساله هیچ مراکز نگهداری از حیوانات در ایران تعطیل نیست.

سلیمی استدلال می کند که آژانس حفاظت از محیط زیست و مراکز رفاه حیوانات آنقدر به بهداشت و مراقبت از حیوانات اهمیت نمی دهند زیرا شرایطی وجود دارد که به راحتی می تواند گونه ای را جایگزین کند و هزینه کمتری نسبت به درمان حیوانات داشته باشد.

دامپزشک مسئول مراقبت از حیوانات بیمار در باغ وحش است

با توجه به اینکه برخی از گونه هایی که سال گذشته منقرض شدند با باغ وحش تهران مرتبط هستند ، محمد کرمی – رئیس بخش نظارت بر حیات وحش استان تهران – در مورد مکانیسم درمان حیوانات بیمار در مراکز حفاظت از حیات وحش تیتر اول “هنگامی که حیوانی در یکی از مراکز حفاظت از حیات وحش بیمار می شود ، سازمان دامپزشکی برای مراقبت از حیوان تعیین می شود و کلیه امور از جمله تصمیم در مورد درمان و تعیین آزمایشگاه برای بررسی آزمایشات ، به عهده کامل سازمان دامپزشکی ، “او گفت.

وی با اشاره به اینکه رصدخانه حیات وحش استان تهران به طور هفتگی بر 17 مرکز مهم مراقبت از حیوانات استان نظارت می کند ، خاطرنشان کرد: 196 مرکز از این 7 مرکز بزرگ مراقبت از حیوانات از جمله باغ وحش ارم از ابتدای سال جاری فعالیت می کنند. ما از حیوانات وحشی و باغهای پرندگان لاویزان که انواع شکارچیان ، پستانداران و پرندگان در آنها نگهداری می شود بازدید و مشاهده کرده ایم.

لزوم روشن شدن عملکرد مراکز حفاظت از حیات وحش

سلیمی فعالیت سازمان حفاظت محیط زیست را در رابطه با مراکز نگهداری از حیوانات مناسب نمی داند و می گوید: سازمان حفاظت از محیط زیست باید تلفات گونه ها و وضعیت حیوانات نگهداری شده در این مراکز را گزارش کند اما در بیشتر موارد به طور تصادفی به افراد اطلاع داده می شود از این حوادث این خبر را به خبرنگاران اطلاع می دهد و فقط در این صورت آژانس حفاظت از محیط زیست اطلاعات را تأیید می کند ، اگرچه علت مرگ یا بیماری این حیوان معمولاً متعاقباً گزارش نمی شود.

به گفته وی ، وقتی فضای روشنی برای فعالیت مراکز نگهداری از حیوانات وجود نداشته باشد ، حوادثی مانند مرگ و بیماری حیوانات بارها تکرار می شود.

راهکارهای کاهش بیماری و مرگ و میر حیوانات در باغ وحش ها

سلیمی درباره راه های کاهش عوارض و مرگ و میر حیوانات در باغ وحش ها و سایر موارد گفت: “ما معتقدیم که یک باغ وحش خوب یک باغ وحش بسته است ، اما اگر تصمیمی برای تعطیلی کامل آنها گرفته نشود ، باید تعداد این مراکز کاهش یابد.” . پناهگاه حیوانات. وقتی 80 مرکز مراقبت از حیوانات توسط سازمانهای مسئول نمی توانند به درستی مدیریت شوند ، ابتدا باید این مراکز ادغام و کاهش یابد تا حداقل کیفیت نظارت آنها بهبود یابد و افزایش یابد.

این فعال حقوق حیوانات همچنین معتقد است که آژانس حفاظت از محیط زیست باید در ارتباط با وضعیت حیوانات نگهداری شده در این مراکز و نظارت بر عملکرد آنها منصفانه تر و شفاف تر باشد. یکی از راه های بهبود کیفیت و دقت نظارت می تواند باشد سیستم نظارت آنلاین را اجرا کنید برای تعیین هر دو مرگ و تولد حیوانات.

وی گفت: “در سراسر دنیا ، باغ وحش ها یکی از حلقه های چهارمین سودآوری تجارت زنجیره سیاه سیاه ، تجارت حیات وحش است.” بنابراین تعداد حیوانات متولد شده در این مراکز باید از نزدیک کنترل شود و در صورت نظارت صحیح و صحیح از باغ وحش ها ، قطعاً نیمی از این مراکز به طور جداگانه بسته می شوند ، در حالی که نیمی دیگر برای بهبود وضعیت حیوانات کار می کنند. حیوانات آنها این کار را خواهند کرد

سلیمی به لزوم اطلاع رسانی به سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی در مورد علت مرگ در باغ وحش ها و سایر مراکز حفاظت از حیات وحش اشاره کرد و گفت: گزارش علل مرگ در این مراکز از مسئولیت های این سازمان ها است و این اطلاعات برای مدافعان حقوق بشر حیوانات و به طور کلی جامعه برای سلامتی بسیار مهم هستند ، زیرا تعدادی بیماری بین انسان و حیات وحش گسترده است و می تواند بر سلامت افرادی که به این مراکز مراجعه می کنند و همچنین برخی بیماری ها که می توانند حیوانات وحشی را آلوده کنند ، تأثیر بگذارد.

کرمی همچنین معتقد است که ارائه یک سیستم نظارت آنلاین می تواند به افزایش کمی و کیفی نظارت کمک کند ، اما مهم این است که اعتماد بین این مراکز و ادارات محیط زیست که در استان تهران راه اندازی کرده ایم و مسئولان فنی یا مدیران وجود دارد. این مراکز ما را به سرعت مطلع می کنند.

وی ادامه می دهد: نصب دوربین در قفس برای گونه های حساس و حساس و نظارت مداوم بر مراکز حفاظت از حیات وحش علاوه بر بالا بردن کیفیت نظارت ، می تواند از پنهان کاری احتمالی در گذشته جلوگیری کند. باغ وحش اراما در تهران دوربین هایی را در قفس ها برای گونه های حساس نصب کرده است و مراکز دیگر استان این کار را می کنند.

به گزارش تیتر اول ، به نظر می رسد سازمان محیط زیست باید نظارت بیشتری بر باغ وحش ها و مراکز حفاظت از حیات وحش انجام دهد و از این طریق استفاده از فناوری های جدید می تواند به نظارت دقیق و به روز منجر شود که این امر آسیب های موجود در حیوانات در این مراکز

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا