استان ها

محیط زیست و خبرنگار – تیتر اول

امسال ، ما روز خبرنگار را گرامی می داریم ، در حالی که محیط ایران هنوز در سوگ از دست دادن دو روزنامه نگار جوان به نام های مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی است که در یک مأموریت خبری در تصادف رانندگی جان باختند. آنها نمادی از روزنامه نگاران هستند که محیط زیست را با تمام وجود از آتش سوزی و سیل تا گرد و خاک و خشکسالی پوشش می دهند.

در حین کار در سازمان حفاظت محیط زیست ، من همیشه یکی از آرزوهایم برای خبرگزاری های رسمی ، روزنامه ها و رادیو و تلویزیون بودم که به محیط توجه ویژه ای داشته باشند. برای آنها این مسئله نباید حاشیه ای ، تزئینی یا مجلل باشد و باید به همان اندازه به اخبار یا رویدادهای ورزشی به اهمیت محیط توجه کنند.

بحران های زیست محیطی ، تغییرات آب و هوایی و دخالت های طبیعت که باعث خشم آن شد ، خیلی زود توجه همه را به خود جلب کرد و روزنامه نگاران که ترجیح می دادند اخبار اجتماعی را پوشش دهند ناگهان متوجه شدند که منظور از “محیط زیست” نه تنها حیات وحش ، بلکه محیطی است که در آن زندگی تنها وجود دارد. به عبارت دیگر ، هنگامی که آلودگی هوا در شهرها به حدی رسید که نفس شهروندان شمارش می شد ، مشخص می شد که توسعه نامحدود چه پیامدهای وحشتناکی خواهد داشت و تنها رشد اقتصادی می تواند جیب ها را پر کند اما هوای اکسیژن را خالی کند.

با تبدیل شدن سیل به یک تهدید دائمی ، برخی از رسانه ها گمانه زنی کردند که این انفجار بر اساس جنگل زدایی و چرای بی رویه ، چرا و کشاورزی بدون چارچوب بوده است. وقتی گرد و غبار شهر را مانند یک پتو پیچاند ، تنها کسانی متوجه شدند که تخریب و دستکاری تالاب ها باعث بلند شدن خاک از زمین و …

بدون تلاش روزنامه نگاران ، این امکان وجود نداشت که محیط به این خوبی برای عموم شناخته شود. اگر افکار عمومی امروز نگران محیط زیست باشند ، نسبت به حیوان آزاری واکنش شدیدی نشان می دهندجریان پاک کننده های طبیعی آغاز شده است ، آنها در برابر شکار غیرقانونی حرکت می کنند ، مدیران و مقامات را در مسائل زیست محیطی به چالش می کشند ، از حامیان محیط زیست حمایت می کنند و … به لطف تلاش روزنامه نگاران که شبانه روز کار می کنند. آنها با کمترین حقوق و مزایا ، از طبیعت ایران حمایت کرده و به محیط زیست و دوستداران محیط زیست کمک کرده اند.

از تلاش همه روزنامه نگاران که در دور یا نزدیک ، با انتقاد روشن و دلسوزانه ، ما را در اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان راهنمایی کردند تا نقایص ما را برطرف کرده و به سمت کیفیت بهتر حرکت کنند ، قدردانی می کنم و از هر یک از آنها به خاطر تلاش همکاران محترم آنها به خوبی منعکس شدند تا امروز بتوانیم به تلاش های واقعی خود برای انجام وظایف و ماموریت های مختلف و متنوع سازمانی ادامه دهیم.

* مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

48

دکمه بازگشت به بالا