بهترین های کسب و کارعمومی

علت صداهای یخچال چیست؟

یکی از مشکلات شایع یخچال فریزرها که معمولا همه ما با آن مواجه شده ایم، صدای یخچال است. این مشکل به خصوص در یخچال های نسل جدید بیشتر دیده می شود، اما در هر صورت یخچال های قدیمی هم کم از این دست مشکلات ندارند. علت صدای یخچال فریزر را در آی پی امداد شرح داده ایم تا چنانچه صدای تق تق ، تیک تیک و … شما را آزار داد، به راحتی به رفع عیب و مشکل صدا دادن یخچال خود بپردازید.

چرا یخچال صدا میدهد؟

احتمالا برای شما نیز این مشکل پیش آمده است که به هنگام کار یخچال از آن سر و صدای زیادی به گوشتان می رسد. بسیاری از انواع مدل های یخچال ها حتی در برندهای معتبر نیز با گذشت زمان و استفاده مکرر ممکن است با مشکل صدا دادن یخچال مواجه شوید که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در صورتی که شما نیز به دنبال دلیل صدای یخچال خود هستید، اصلا نگران نباشید. در این مقاله قصد داریم به بررسی علت صدای یخچال که شامل خرابی فن، معیوب شدن کمپرسور، ایراد در پروانه و … می باشد، بپردازیم. در انتها نیز چندین راهکار ساده را جهت رفع صدای یخچال برای شما بیان خواهیم کرد.

10 علت صدای یخچال فریزر و ساید بای ساید

از عمده دلایل صدا دادن یخچال فریزر و ساید بای ساید بدون در نظر گرفتن برند خاصی باید یکی از عوامل زیر باشد:

  1. خراب شدن موتور فن اواپراتور یخچال
  2. درگیر شدن پره های فن یخچال
  3. خراب شدن موتور فن کندانسور
  4. شل شدن پایه های کمپرسور و یا کندانسور
  5. تراز نبودن یخچال “در ادامه به توضیحات جامع تری در رابطه با 5 علت صدای یخچال که در بالا عنوان شده پرداخته ایم”
  6. خرابی رله های برد که صدای تیک تیک میدهد (با مشاهده این مشکل، رله های برد باید تعویض شود.)
  7. برخورد لوله های رفت و برگش گاز در پشت یخچال (لوله ها را با دست جلوتر بیارید تا به بدنه برخورد نکند.)
  8. قرار گرفتن یک شی بر روی یخچال و ایجاد صدا در هنگام راه اندازی موتور (از قرار دادن هر گونه وسیله بر روی یخچال خودداری نمایید.)
  9. هنگام کار کردن یخساز ساید برای تولید یخ یا استفاده از آبریز (این یک مشکل محسوب نمیشود، اما گاهی امکان دارد که یخ در یخساز گیر کند و یا بیرون نیاید که ایجاد صدا میکند.)
  10. صدای برگشت گاز (صدای ششششش) “مشکل محسوب نمی‌شود”

داشتن یخچال قنادی با کیفیت این روزها دغدغه بسیاری از شیرینی فروشی ها است. فروشگاه شیرینی فروشی باید لوازم مورد نیاز از جمله یخچال های قنادی بزرگ، یخچال قنادی کوچک را در فروشگاهش فراهم کرد. به دلیل خراب شدن زود شیرینی ها در فروشگاه شیرینی فروشی از یخچال قنادی و شیرینی فروشی استفاده می شود. در کشورمان کیک و شیرینی از جمله خوراکی های است که محبوبیت بالایی در بین مصرف کنندگان دارد به همین خاطر تاسیس فروشگاه قنادی یکی از کسب و کارهای پر درآمد محسوب می شود.

صدا از پشت یخچال

مشکل یخچالی که از پشت صدا می‌دهد، احتمالاً فن کندانسور یا کمپرسور است. اگر تشخیص دادید که صدا ناشی از فن کندانسور است، سعی کنید گرد و غبار و بقایایی که ممکن است بین پره‌های فن جمع شده باشند را با استفاده از برس نرم تمیز کنید.

البته اگر صدای فن یخچال را شنیدید، حتما قبل از تمیزکردن کمپرسور، برای انجام هرگونه تعمیرات یا تماس با تکنسین، یخچال را خاموش کنید و از برق بکشید.

صدا از داخل یخچال

صدایی را در داخل یخچال می‌شنوید که شبیه به جیرجیر یا زنگ است؟ احتمالاً این فن گردش هوا است که هوا را از بخش‌های فریزر و یخچال شما عبور می‌دهد.

موتورهای فن در یخچال‌ها می‌توانند به روش‌های مختلفی از کار بیفتند؛ اما یکی از موارد ناخوشایند زمانی است که حشره یا حیوانی داخل فن می‌رود و می‌میرد. ممکن است صدایی شنیده نشود، زیرا حیوان مانع از کارکردن فن یخچال می‌شود. همچنین ممکن است فن واقعاً گرم و داغ باشد. با تعمیرکار تماس بگیرید تا در صورت نیاز فن پر سروصدا را تعویض کند.

تولید صدا در قسمت پایین یخچال

اگر صدای تق‌تق را در نزدیکی پایین یخچال می‌شنوید، احتمالاً مشکل به سینی تخلیه مربوط می‌شود. سینی را برای برطرف‌کردن صدا در جای خود محکم کنید. سینی تخلیه زیر یخچال قرار دارد و تقریباً ۲٬۵ سانتی‌متر بالاتر از کف است.

صدای جیغ یا شبیه به جیک پرنده در یخچال

صدای یخچال شما نباید به گونه‌ای باشد که انگار پرنده‌ای داخل آن گیر افتاده است. اگر صدای یخچال مانند جیغ یا جیک‌جیک است، شاید به این معنی باشد که فن اواپراتور خراب است.

اگر مشکلی در فن یخچال وجود داشته باشد، فریزر به اندازه‌ی کافی خنک نمی‌شود. با برداشتن محتویات فریزر و نگاه‌کردن به پنل داخلی پشت فریزر می‌توان به فن اواپراتور دسترسی پیدا کرد.

برای بازکردن آن به پیچ‌گوشتی نیاز خواهید داشت. ببینید آیا فن با چرخاندن آن بی‌نقص و روان کار می‌کند یا خیر. سیم‌ها و تمام اجزا را برای نشانه‌های کنده شدن و خوردگی چک کنید.

اگر پره فن آزادانه حرکت نمی‌کند یا نشانه‌هایی از آسیب یا خوردگی روی سیم‌ها یا اتصال‌دهنده‌ها وجود دارد، ممکن است به تعویض قطعات یخچال نیاز باشد.

صدای وزوز

اگر صدای وزوز ناشی از برق را می‌شنوید، احتمالاً چراغ یخچال درحال خاموش‌شدن است. در برخی از یخچال‌ها، می‌توانید چراغ‌ها را خودتان تعویض کنید، در برخی موارد هم شاید لازم باشد با تعمیرکار تماس بگیرید.

صدای تق‌تق

صدای تق‌تق احتمالاً نشانه‌ای از خرابی کندانسور یا عدم کارکرد صحیح موتور فن است. احتمالاً فن خیلی داغ شده یا خیلی سخت کار می‌کند.

صدای تیک‌تیک از یخ‌ساز

صدای تیک‌تیک در یخ‌ساز می‌تواند به این معنی باشد که لوله شیر آب شل است یا به منبع آب متصل نیست. اگر به تازگی یخچال را جابه‌جا کرده‌اید، اتصال شکسته یا خراب می‌تواند از کارکردن یخ‌ساز جلوگیری کند.
کمپرسورها صداهای کم را به‌عنوان بخشی از عملکرد طبیعی خود ایجاد می‌کنند. در ادامه برخی موارد شایع که باعث صدای کمپرسور می‌شود، ذکر شده است؛ اما اگر صدای یخچال بلندتر و بلندتر شد تا جایی‌که می‌توانید آن را از اتاق مجاور بشنوید، با تعمیرکار تماس بگیرید. کمپرسورها معمولاً برای تعمیر یا تعویض گران هستند و خود صاحب‌خانه هم نمی‌تواند آن را تعمیر کند.
صدای بلند به دلیل کثیف‌بودن کمپرسور ایجاد می‌شود. کویل‌های کمپرسور پشت یخچال گرما را از بین می‌برند؛ اما زمانی که گرد و غبار روی آن‌ها جمع می‌شود، باید سخت‌تر کار کنند تا گرما را دفع کنند و این کار را با صدای بلندتر انجام می‌دهند.

یکی دیگر از روش‌های اعلام هشدار یخچال به شما تولید صدایی به مانند بوق یا بیپ بیپ کردن ممتد دستگاه است. علت بوق زدن یخچال بالا رفتن دمای داخل دستگاه است اما دلایلی برای این افزایش دما و گرم شدن داخل یخچال وجود دارد. برخی از این دلایل ساده اند و به دلیل خرابی دستگاه اتفاق نمی‌افتند.

اما علت این مشکل می‌تواند موارد پیچیده تری نیز باشد که به خرابی بخش یا قطعه‌ای از یخچال باشد. از جمله:

  • ایراد در مجموعه یخساز یخچال
  • ایراد در برد الکترونیکی یخچال فریزر
  • یخ زدن اواپراتور یخچال
  • گرفتگی دریچه هوا یا فن قسمت فریزر
  • ایراد در لاستیک دور درب
دکمه بازگشت به بالا