اقتصادی

ایران در حیطه دیپلماسی انرژی چندان موفق نبوده است

رئیس انرژی سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه نبود بستر مشخص برای دیپلماسی انرژی یکی از نقاط ضعف است، گفت: ایران دومین کشور دارای بیشترین ذخایر گاز و نفت است و بر سر دوراهی قرار دارد. در حوزه انرژی اما متاسفانه در حوزه دیپلماسی انرژی موفق نبوده است.

به گزارش تیتر اول، هفتاد و پنجمین نشست علمی تخصصی با عنوان «فرصت‌های تجاری منطقه‌ای و راهبردهای پیشنهادی» با مهندس صابر میرزایی، مهندس مدیریت علمی، معاون نوآوری و فناوری‌های آینده مرکز تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری و دکتر صابر میرزایی. سخنرانی محمدصادق کریمی. ، مرکز همکاری های تحول مرکز دیپلماسی انرژی و پیشرفت، دکتر. احمد زراعتکار رئیس انرژی سازمان برنامه و بودجه کشور به صورت مجازی و با حضور فعال علم، پژوهش، دانشگاه، اتاق فکر، کارشناسان، مدیران برگزار شد. و کارشناسان دستگاه های اجرایی کشوری و استانی.

در این جلسه رئیس انرژی سازمان برنامه و بودجه کشور، دکتر احمد زراعتکار گفت: اساساً بستر خاصی در حوزه دیپلماسی انرژی نداریم و این یکی از نقاط ضعف این برنامه است.

وی افزود: ایران دومین کشور دارای بیشترین ذخایر گاز و نفت است و در واقع بر سر دوراهی انرژی قرار دارد اما متاسفانه دیپلماسی انرژی چندان موفق نبوده است.

وی افزود: اساسا موضوع صادرات هدفمند به سایر همسایگان ایران جدیت خاصی نداشته است.

زراعتکار گفت: سازوکار عمل ایران چه در نفت و چه گاز و برق در داخل بنگاه های دولتی و سیستم های دولتی اجرا می شود و این یکی دیگر از ضعف های موضوع است.

افزایش امنیت سیاسی بین المللی از طریق تجارت انرژی

کارشناس دیپلماسی انرژی مرکز همکاری های تحول و توسعه، دکتر. محمدصادق کریمی به دو مزیت تجارت انرژی در منطقه اشاره کرد و گفت: افزایش امنیت سیاسی بین المللی از طریق وابستگی متقابل ایران و کشورهای همسایه و همچنین افزایش و تنوع درآمدها، پول ایران یکی از مزایای تجارت انرژی در منطقه است.

وی در ادامه الزامات و اولویت‌های سیاست تجاری منطقه‌ای را اولویت استفاده از موقعیت جغرافیایی بر مزایای انرژی، نیاز به حداکثر قرارداد، اولویت کشورهای پیرامونی بر کشورهای دور، خرید و فروش بیش از حد دانست. مبادله و سپس ترانزیت اولویت خرده فروشی انرژی بر عمده فروشی، اولویت افزایش ظرفیت مصرف در کشورهای هدف، لزوم توجه به فرصت های رقابتی تجارت انرژی و لزوم راه اندازی زیرساخت های مالی مناسب با اتاق های تسویه دو و چند جانبه از اولویت ها و اولویت ها هستند.

آقای کریمی به نکات کلیدی در خصوص ظرفیت سیاست تجاری منطقه اشاره کرد و گفت: وجود ظرفیت خالی خوب برای خطوط لوله برای توسعه تجارت گاز به ویژه با روسیه، وجود ظرفیت‌های خالی بزرگ واردات در مرزهای مستقیم و کشورهای دوست. ، بازار؛ محدودیت تجارت گاز منطقه ای ایران ظرفیت شبکه داخلی آن است. عامل محدود کننده تجارت برق منطقه ای ایران و ظرفیت پالایش محلی. محدودیت تجارت نفت ایران یکی از نکات اصلی و مهمی است که باید به آن توجه ویژه داشت.

وی همچنین به پیشنهادهای فوری اشاره کرد و گفت: پرداخت بدهی به ترکمنستان در اسرع وقت و از سرگیری قرارداد واردات گاز، افزایش ظرفیت قرارداد صادرات گاز به عراق، افزایش واردات برق از آذربایجان و ترکمنستان و فروش به عراق و از سرگیری مبادلات.” نفت خام خزر با کمترین نرخ سوآپ ممکن با اولویت روسیه یکی از پیشنهاداتی است که در این زمینه کمک شایانی خواهد کرد.

لازم به ذکر است این مرکز با برگزاری سلسله نشست های تخصصی به دنبال فراهم آوردن زمینه لازم برای ظرفیت کارشناسان، برقراری ارتباط علمی با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و کسب نظرات کارشناسی مختلف است.

این نشست علمی به همت دفتر آموزش و گسترش مرکز تحقیقات توسعه و پیش بینی طبق برنامه منظم هفتگی برگزار شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا