بهترین های کسب و کارعمومی

انواع تایمر آبیاری

با پایان یافتن فصل زمستان و بیدار شدن طبیعت در بیشتر نقاط ایران، آبیاری گل ها، گیاهان، درختان و محصولات دوباره آغاز می شود. با نزدیک شدن به آغاز سال جدید و شروع سفر نوروزی و دوری شما از خانه چند روزی، وقفه در آبیاری گیاهانتان ضرر خواهد کرد. به همین دلیل باید به فکر آب گل و گیاه خود باشیم.

راحت ترین، مقرون به صرفه ترین، مطمئن ترین و عاقلانه ترین کار این است که سیستم  تایمر آبیاری را با یکی از انواع برنامه آبیاری آماده کنید. در این مقاله شما را با انواع تایمرهای موجود آشنا می کنیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. این مقاله با در نظر گرفتن این داستان نوشته شده است.

باتری را خالی خواهد کرد

تایمرهای آبیاری باتری دار رایج ترین نوع تایمر آبیاری هستند و در بین دوستداران گل و گیاه محبوبیت بیشتری دارند. قیمتش مناسبه و نیازی به برق نداره. باتری های قلیایی که در اندازه های AA و AAA موجود هستند، پرکاربردترین روش تامین برق هستند. مهمترین مزیت تایمرهای آبیاری با باتری، سادگی کار با آنهاست.

مصرف باتری این تایمر بسیار کم است بنابراین در صورت استفاده از باتری های باکیفیت تا 1 سال برای شما دوام خواهند داشت. این تایمرها در دو نوع موجود هستند:

1- قابل نصب بر روی شیر: این مدل از تایمرهای آبیاری مستقیماً به شیر وصل می شود، دارای شیر برقی داخلی است و نیازی به تجهیزات اضافی ندارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که شیر آب را همیشه باز نگه دارید و دستگاه را روی مدت زمان و میزان آبیاری دلخواه تنظیم کنید. برای آشنایی بیشتر با نحوه عملکرد تایمرهای آبیاری، به “تایمر آبیاری هوشمند چیست؟” مقاله را ببینید

یکی دیگر از مزایای این مدل ها قابلیت اتصال مستقیم لوله های آبیاری قطره ای است. تایمر را با اتصال دهنده شلنگ و گیره شلنگ مناسب به خروجی وصل کنید. قطره چکان را به شیر آب وصل کنید و گلدان ها و گیاهان خود را آبیاری کنید. تعداد خروجی های این تایمرها 1، 2 یا بیشتر است. از این ویژگی برای آبیاری گیاهان با نیاز آبی متفاوت و یا مناطق پراکنده ای که نیاز به تامین آب دارند استفاده می شود.

2- قابل اتصال به شیر برقی: در این تایمرهای آبیاری نمی توانید مستقیماً به شیر آب وصل شوید و تایمر شما در واقع یک کنترل کننده آبیاری است. با استفاده از یک سری سیم، کنترلر خود را به شیرهای برقی مربوطه متصل می کنید و زمان های برنامه آبیاری را در کنترلر خود وارد می کنید. یکی از مزایای این مدل از کنترلرهای آبیاری قابلیت اتصال به انواع سنسورها و رطوبت سنج ها و همچنین قابلیت اتصال به شیرهای برقی در اندازه های مختلف با توجه به ابعاد منطقه آبیاری و نیاز آبی می باشد.

تایمر آبیاری برقی

تایمرهای آبیاری برقی سطح بالاتری از انواع تایمرها هستند و برای کار کردن نیاز به در دسترس بودن برق شهری دارند. آنها با یک آداپتور (معمولاً 12 ولت) به برق متصل می شوند و قابلیت برنامه ریزی بیشتری دارند. این تایمرها «مدیران آبیاری» هستند. با اتصال شیرهای برقی به این کنترل ها می توانید برای مناطق آبیاری بیشتر آبیاری را برنامه ریزی کنید.

برای رفع نیازهای مختلف در انواع مختلفی ساخته می شوند و با توجه به تعداد مناطق آبیاری (ایستگاه های آبیاری) به تعداد بیشتری شیر برقی متصل می شوند.

تعداد این ایستگاه ها معمولاً 4، 6، 8، 16 و یا حتی 32 است. مدیران می توانند برنامه آبیاری هر ایستگاه را به طور جداگانه دریافت کنند. آنها همچنین می توانند به سنسورهای باران و رطوبت خاک متصل شوند. یکی دیگر از مزایای این کنترلرها قابلیت اتصال پمپ ها به آنها می باشد.

موارد استفاده برای کنترل کننده های آبیاری برای کاربردهای خانگی کمتر رایج است و برای پروژه های بزرگ مقیاس یا آبیاری در ساختمان های بزرگ و مجتمع های مسکونی، تجاری یا اداری استفاده می شود.

تایمر آبیاری خورشیدی

استفاده از این تایمرها برای استفاده از انرژی پاک رایج است. همچنین می توانید از آنها در مکان هایی که آفتاب خوب و ثابت دارند استفاده کنید. متاسفانه در بازار داخلی این مدل ها چندان مورد توجه قرار نمی گیرند و یافتن تایمر خورشیدی مناسب در ایران کار دشواری است. با این حال، این مدل مانند مدل های باتری دار بسیار ساده و آسان برای برنامه ریزی است.

تایمر مکانیکی

این مدل تایمر آبیاری (قطع آب) همانطور که از نامش پیداست به صورت مکانیکی کار می کند و برای راه اندازی نیازی به تامین برق ندارد. تفاوت اصلی این مدل ها با انواع دیجیتال عملکرد منحصر به فرد آنها برای آبیاری است. به این ترتیب که در تایمر دیجیتال با دادن یک برنامه، آبیاری به صورت خودکار انجام می شود و سپس تکرار می شود.

با این حال، در سیستم های مکانیکی، در هر بار آبیاری باید یک تایمر برای مدت زمان مشخصی تنظیم کنید. پس از آبیاری باید تایمر را تنظیم مجدد کنید و آبیاری را شروع کنید.

محل قرارگیری این مدل ها به این صورت است که با توجه به زمان مورد نیاز شما نمایشگر صفحه نمایش را پیشنهاد می دهد، آبیاری بلافاصله شروع می شود. صفحه شروع به چرخش به موقعیت اولیه خود می کند و وقتی به موقعیت اولیه خود باز می گردد آبیاری متوقف می شود. ساعت های مکانیکی معمولا یک محصول واحد هستند که می توانید آن را ساعت نیمه اتوماتیک بنامید. چون در ابتدا به صورت خودکار تنظیم می شود اما برای هر منبع آب باید ریست شود.

چند پیشنهاد در مورد استفاده از تایمر آبیاری

آب خود را تا ساعات پایانی صبح قطع کنید. بهتر است آبیاری خود را بین ساعت 4 تا 10 صبح برنامه ریزی کنید.

از آبیاری بیش از حد و رواناب خودداری کنید. آبیاری بیش از حد به اندازه آبیاری بیش از حد برای گیاهان مضر است.

اگر تایمر آبیاری شما می تواند به سنسور باران متصل شود، از آن استفاده کنید و یک سنسور بخرید. این سنسورها به تایمر یا کنترلر می گویند که با سنسورهایی که به میزان بارندگی حساس هستند جریان آب را متوقف کند. با این کار به میزان قابل توجهی در مصرف آب صرفه جویی کرده اید. همچنین بیش از نیاز گیاه آبیاری نکنید.

دکمه بازگشت به بالا