اقتصادی

آمادگی بورس انرژی برای همکاری با وزارت نفت در بخش سوآپ و ترانزیت

مدیرعامل بورس انرژی از آمادگی خود برای توسعه همکاری با شرکت ملی نفت ایران برای استفاده از ابزارهای مالی مختلف از جمله اوراق سلف موازی و سایر ابزارهای تامین مالی خبر داد و گفت: بورس انرژی همچنین آمادگی دارد با وزارت نفت همکاری کند. .

به گزارش تیتر اول، به نقل از بورس انرژی ایران، علی نقوی در نخستین نشست «شرکت ملی نفت ایران و فعالان بازار پول و سرمایه» که با حضور مدیران ارشد حوزه نفت و بانک و پایتخت برگزار شد، تاکید کرد. بازار. وی درباره توانمندی های قانونی که در این حوزه وجود دارد، گفت: سیاست کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در سال 1392 به صراحت بر مشارکت بخش خصوصی در فروش نفت و گاز، تنوع روش های فروش و شفافیت برای اقتصاد به ارمغان می آورد.
به گفته نقوی، ماده 18 قانون توسعه ابزارها و مؤسسات مالی جدید، تبصره 1 ماده 13 قانون بهبود وضعیت غیر تورم، بند 4 ماده 4 قانون برنامه ششم توسعه. جمهوري اسلامي ايران و قوانين بودجه و مصوبات هيأت وزيران داراي اختيارات قانوني ديگري است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.
وی در ادامه به قانون موانع تولید اشاره کرد و توضیح داد: یکی از ظرفیت هایی که در این قانون برای پالایشگاه ها وجود دارد این است که وزارت نفت در هنگام خرید خوراک از طریق بورس به آنها 2 درصد تخفیف می دهد.
به گفته مدیرعامل بورس انرژی ایران، در صورتی که پالایشگاه‌ها خوراک خود را با سازوکار بورس انرژی خریداری کنند و سپس محصولات خود را صادر یا به دولت بفروشند، ضمن افزایش شفافیت مالی بین پالایشگاه‌ها و وزارت نفت، پتانسیل استفاده از ابزارهای مالی نیز وجود خواهد داشت. از این گردش شفاف ناشی می شود. تخفیف 2 درصدی همچنین باعث افزایش سودآوری پالایشگاه ها و ایجاد انگیزه و جذابیت برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های جدید می شود.

نقوی با بیان اینکه فرآیند تامین مالی مانند یک زنجیره است و ابزارهای مالی مبتنی بر بازار معاملاتی فعال است، تصریح کرد: شرکت ملی نفت ایران از ابتدای سال 1397 تا 9 آذرماه امسال یک میلیون و 180 هزار تن تولید عرضه کرد. 6.5 تریلیون تن معامله شد.

وی درباره معاملات آتی موازی استاندارد نیز گفت: بورس برق 45 هزار میلیارد تن آتی نفت و میعانات گازی منتشر کرده است که از این میزان حدود 19 هزار و 500 میلیارد تن توسط شرکت ملی نفت و 22 هزار میلیارد تن توسط وزارت اقتصاد و دارایی و غیره منتشر شده است. شرکت ها . . شرکت ملی نفت ایران می‌تواند با عرضه منظم و مستمر نفت و فرآورده‌ها به بازار فیزیکی و همچنین از طریق ابزارهای مالی مانند قراردادهای آتی و اختیار معامله، گواهی کالا، صندوق‌های کالایی و پروژه‌ها، از مزیت بازار سرمایه استفاده کند. منابع مالی.

نقوی در تشریح نحوه عملکرد گواهی سپرده کالا گفت: بورس برق بهترین راه برای استفاده از گواهی سپرده کالا یا قبض انبار است. طبق آمار، ذخایر نفت و گاز کشور زیاد است و وزارت نفت و شرکت های تابعه می توانند با پذیرش مخازن و چاه های نفت و صدور گواهی سپرده، از این ابزار به خوبی استفاده کنند. با معرفی این ابزار، شرکت‌های تامین مالی می‌توانند بر اساس دارایی‌هایی مانند نفت خام و میعانات گازی صندوق‌های کالایی افتتاح کرده و فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدیدی را راه‌اندازی کنند.

نکوی با تاکید بر اینکه وزارت نفت باید نسبت به قیمت قراردادهای آتی انعطاف بیشتری داشته باشد، تصریح کرد: با شکاف بین توانایی خرید و فروش این اوراق و ایجاد فرصت عرضه، ظرفیت استفاده از این ابزار مالی چندین برابر افزایش می یابد. “

وی همچنین پیشنهاد کرد شرکت ملی نفت برای تامین مالی از طریق ابزارهای بدهی استراتژی مشخصی تدوین کند و از ابزارهای متنوع متناسب با شرایط و بازار خود استفاده کند.

مدیرعامل بورس انرژی ایران درباره ارتباط شرکت ملی نفت با فعالان بازار سرمایه تصریح کرد: بورس انرژی ایران در دستور کار است و از تعامل در بالاترین سطح با وزارت نفت و شرکت های تابعه استقبال می کند. تجربه سایر بورس های انرژی جهان نیز نشان می دهد که رابطه تنگاتنگی بین مرجع انرژی، بانک و بورس وجود دارد. به عبارت دیگر بانک ها بزرگ ترین بازیگران نفت و ابزارهای مالی مبتنی بر نفت هستند و کشور ما نیازمند حمایت بانک ها و حمایت بانک مرکزی است. طی دو سال گذشته بیش از 7 میلیارد دلار محصول از طریق بورس برق صادر شده و دولت نیز در قالب مناقصه درآمدزایی بیشتری داشته است.

وی با بیان اینکه شرکت نفت باید در قراردادهای نفتی خود انعطاف بیشتری داشته باشد، افزود: در صورت بازنگری در برخی مفاد قراردادهای پالایش نفت خام و نفت، امکان انتشار اوراق و تامین مالی آن فراهم می شود.

نقوی در خاتمه گفت: تجارت در حوزه نفت به دلیل سودآوری بالا دارای ریسک بیشتری است و آمادگی مالی و آمادگی برای همکاری با وزارت نفت در مبادلات سوآپ و ترانزیتی را دارد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا