اقتصادی

سهم صکوک منتشر شده در حوزه انرژی مشخص شد

این فعال بازار سرمایه گفت: سهم براش‌بچ‌های پرمصرف نسبت به کل براش‌شکنی‌ها با بخش نفت و گاز (حدود 51 هزار میلیارد تن) و پس از آن پتروشیمی (حدود 18 میلیون تن) و سپس برق (حدود 4 هزار میلیارد تومان) صادر شد. ).

به گزارش تیتر اول، بهنام محسنی در پنل هفتمین کنگره نفت و انرژی درباره روش های نوین تامین مالی و فرصت های بازار سرمایه در توسعه خدمات مالی گفت: صندوق ارز ترکیبی، اوراق سهام بلندمدت، اوراق بدهی. در مورد گواهی سپرده کالایی (ETS) و استفاده از مدل‌های گواهی ظرفیت در سایر بخش‌های انرژی، چهار ابزار پیشنهادی برای توسعه خدمات تامین مالی است که شرکت‌ها می‌توانند از آنها برای تامین مالی استفاده کنند.

کمک 160 میلیارد دلاری وزارت نفت به توسعه صنعت نفت

وی ادامه داد: بررسی صنعت نفت ایران نشان می دهد که تولید نفت کشور در فاصله سال های 1370 تا 1400 تغییرات زیادی داشته است. اگرچه تولید در سال 2007 به بیش از یک میلیارد و 498 میلیون بشکه در سال رسید، اما در سال گذشته کمترین میزان در 19 سال گذشته بود و به 726 میلیون بشکه کاهش یافت و پیش بینی می شود تولید در سال جاری به 903 میلیون بشکه برسد. افزایش دادن. بر اساس برنامه ارائه شده از سوی وزارت نفت، تا سال 1408 باید شاهد افزایش تولید نفت از 4 میلیون بشکه در روز به 5.7 میلیون بشکه در روز و افزایش تولید گاز از یک میلیارد مترمکعب به 1.5 میلیارد مترمکعب در روز باشیم. روز برآورد سرمایه مورد نیاز برای این برنامه در مجموع 160 میلیارد دلار از سال اول برنامه تا هشت سال است.

لزوم سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر

محسن در بررسی بخش برق کشور گفت: میزان برق مصرفی کشور تا پایان آبان ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ ۱۲ درصد افزایش داشته و مجموع ظرفیت تولید برق است. نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش داشته است.

این فعال بازار سرمایه ادامه داد: با توجه به اهمیت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و ظرفیت های جغرافیایی موجود کشور در این حوزه، نیاز به توجه بیشتر فعالان حوزه انرژی به سرمایه گذاری در نیروگاه های تجدیدپذیر و سبز احساس می شود. مجموع ظرفیت نصب شده انرژی های تجدیدپذیر و پاک معادل 944 مگاوات است که معادل یک درصد از کل ظرفیت نصب شده نیروگاه های کشور است.

نسبت برس های صادر شده در بخش انرژی نسبت به کل برس صادر شده

وی در خصوص تامین مالی در بخش انرژی، میزان براش های صادر شده در بخش انرژی را با تعداد کل براش های صادر شده از سال 1396 مقایسه کرد و توضیح داد: سهم برس های صادر شده در بخش انرژی در سال 1397 نسبت به کل برس های صادر شده. بالاتر از سال 2017 بود و به 17 درصد رسید. اگر در سال 1398 این رقم تنها 10 درصد و در سال گذشته به 16 درصد افزایش یافته بود، امسال این رقم 9 درصد کاهش داشته است.

محسن همچنین با اشاره به بیسکویت های مرتبط با انرژی خاطرنشان کرد: حوزه نفت و گاز بیشترین تولید بیسکویت (حدود 51 میلیارد تن) و پس از آن پتروشیمی (حدود 18 میلیارد تن) و برق (حدود 4 هزار تن) را دارد. بیلیون).

مدیرعامل سرمایه تمدن صکوک منتشر شده در سال 1399 شامل صکوک اجاره نفت و گاز پارسیان، صکوک اجاره پتروشیمی خلیج فارس، صادرات موازی نفت خام سنگین و اوراق سلف نفت و انرژی آرین مهتاب گستر و اوراق قرضه مرابخ است. وزارت امور اقتصاد و دارایی به اوراق شهرداری اصفهان، تبریز، تهران و شیراز اشاره کرد و گفت: صکوک منتشر شده توسط تمدن کپیتال قبل از آغاز بهمن ماه 1400 شامل ایران خودرو مرابخ، بهمن دیزل مراباخ، بهمن موتور مرابحه، جنرال مرابحه، کرمان موتور مرابحه و شهرداری اردبیل.
محسن ادامه داد: شرکت سرمایه تمدن طی سه سال گذشته عرضه اولیه شرکت‌های پتروشیمی تندگویان، نوری و ارومیه را آغاز کرده و تقریباً 28 درصد سهم بازار در عرضه اولیه انرژی را به این شرکت داده است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به تشریح انواع روش های تامین مالی پرداخت: تامین مالی دو نوع است یکی تامین مالی سهام و دیگری تامین مالی از طریق بدهی که شامل اوراق اجاره، اوراق قرضه موراباخ، اوراق بهره، اوراق سلف، اوراق مشارکت و اوراق قرضه ایستیش این خدمات نیز یکی از اصلی ترین خدمات تامین مالی تمدن در حوزه تامین مالی است.
سایر خدمات تامین مالی تمدن شامل ادغام و تملک، ارزیابی و ارزش گذاری اقتصادی، توسعه استراتژی تامین مالی، بازاریابی اوراق بهادار و آتی، صندوق های پروژه و صندوق های جسورانه، استفاده از ظرفیت شرکت پروژه (PDPC)، تامین مالی جمعی، و اوراق بهادار افزایشی است.

بر اساس این گزارش، محسن ادامه داد: صندوق ترکیبی ارز، اوراق مشارکت بلندمدت، اوراق گواهی بدهی مبتنی بر گواهی سپرده کالایی (ETS) و استفاده از مدل اوراق گواهی ظرفیت در سایر بخش‌های انرژی 4 تامین مالی پیشنهادی است. سازها.” که می توان به آن اشاره کرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا