استان ها

اگر از دامداران حمایت نشود، تولید صرفه اقتصادی نخواهد داشت 

تیتر اول/ خراسان رضوی رئیس اتحادیه دامداران صنعتی خراسان رضوی گفت: متاسفانه هنوز مشکل مواد اولیه دامداران حل نشده و دامدار از تامین نشدن ماده اولیه بیم دارد. اگر از حوزه دام در استان و کشور حمایت لازم صورت نگیرد، خودکفایی برای 40 سال مانع بزرگی خواهد بود.

فرچید صراف در گفت وگو با تیتر اول درباره تاثیر اصلاح ارز بر دامپروری اظهار کرد: اقدام دولت در اصلاح ارز قدم بسیار بزرگی است اما اینکه چگونه می خواهد نیاز دامداران و سایر گروه ها را تامین کند هنوز مشخص نیست.

وی ادامه داد: خرسندیم که دولت جسارت انجام این گام بزرگ را دارد و همه کارشناسان این اقدام دولت در خصوص اصلاح ارز را بسیار مناسب می دانند. دلیل اینکه دولت تاکنون نتوانسته جو بازار را متعادل کند زیرساخت های موجود است که به دقت تحقیق و پیش بینی نشده است.

رئیس اتحادیه کشاورزان صنعتی خراسان رضوی گفت: متاسفانه هنوز مشکل مواد اولیه دامداران حل نشده و دامدار از تامین نشدن مواد اولیه بیم دارد. همچنین در مورد نحوه تامین مالی و بازگرداندن شیر در صورت بازگشت، تردید وجود دارد. به همین دلیل اتفاقاتی در سطح کار ما می افتد و آن هم به دلیل کم توجهی به ساختار است.

صراف درباره بازار گوشت قرمز گفت: از آنجایی که گوشت قرمز در چرخه قیمت گذاری نیست، شاهد ورود دلالان به این صنعت هستیم. حضور دلالان و عدم کنترل بر فعالیت آنها باعث ایجاد احساس ناامنی در مصرف کننده شده است. این بر تولید گوشت قرمز تأثیر می گذارد. لذا به دنبال حل مشکلات تولید گوشت هستیم که در این رابطه با شرکت پشتیبانی امور دام استان مشورت شده است. امیدواریم گوشت قرمز مازاد و گوشتی که به دلیل کاهش تقاضا امکان برگشت از بازار را داشت توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری شود.

قیمت هر کیلوگرم شیر بیش از 15 هزار گوجه است

وی در ادامه با اشاره به اینکه بحث کارشناسی قیمت شیر ​​با قیمت مصوب دولت متفاوت است، ادامه داد: قیمت کارشناسان برای قیمت تمام شده شیر بسته به قیمت، بیش از 15 هزار تن در هر کیلوگرم است. دولت با این تصور که مصرف کننده شیر نخرد، قیمت فعلی شیر را تصویب کرده است. اما قیمت کارشناسی نیست و قیمت هر کیلوگرم شیر 15 هزار و 500 تومان است. اگر توافقی بین کشاورزان صورت گرفت، فقط حمایت از مصرف و همکاری با دولت بود.

رئیس اتحادیه کشاورزان صنعت خراسان رضوی درباره کشاورز کارتی ادامه داد: این یکی از مشکلاتی است که دولت تصمیم گرفته است از طریق بانک کشاورزی اماکن کشاورزان را تامین کند. کشاورز کارتی با شارژ کارت و افزایش قیمت مواد اولیه هیچ توجیه اقتصادی برای کشاورزان صنعتی و نیمه صنعتی ما نخواهد داشت. جنبه دیگر این است که واگذاری اماکن و کمک به بخش کشاورزی از طریق بانک ها باعث افزایش هزینه های تولید می شود.

صراف افزود: دولت به جای واگذاری آن به بخش کشاورزی که کشاورزان سهامدار آن هستند و مدیریت آن حجم نقدینگی از طریق آن، این مسئولیت را به بانک واگذار کرده است. سودی که بانک از این طریق از کشاورز دریافت می کند فقط هزینه تولید را افزایش می دهد و کمکی به تولید نخواهد کرد.

وی درباره تاثیر اصلاح ارز بر تولیدات دامی گفت: با اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها در کوتاه مدت با کاهش تولید مواجه خواهیم شد. اگر دولت نتواند با اهداف حمایتی به کشاورز برسد، کشاورز چاره ای جز کاهش تولید و کشتار ندارد. این بزرگترین اتفاقی است که در دامپروری عمومی می تواند بیفتد و اگر از حوزه دام در استان و کشور حمایت درستی صورت نگیرد، تولید خودکفا گام بزرگی در 40 سال آینده خواهد بود.

رئیس اتحادیه کشاورزان صنعتی خراسان رضوی با بیان اینکه در صورت حمایت نشدن از دامداران، تولید صرفه اقتصادی ندارد، گفت: اگر از طرح دولت حمایت کنیم؛ اگر از طرح دولت حمایت کنیم، تولید به صرفه نیست.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا