استان ها

دامداران در معرض ورشکستگی هستند

تیتر اول / خراسان رضوی رئیس اتحادیه دامداران خراسان رضوی با اشاره به اینکه برخی دامداران در آستانه ورشکستگی قرار دارند ، گفت: وقتی یک دامدار نمی تواند هزینه تولید را تحمل کند ، باید کم کم بخشی از بازار دام را در این کشور قرار دهد بنابراین او می تواند قسمت دیگری را زنده نگه دارد. “هزینه های بالای مواد اولیه و افزایش چشمگیر هزینه های تولید است.

تیتر اول مجید مهدوی در مصاحبه ای درباره فعالیت دامداران استان اظهار داشت: در امور مربوط به مدیریت دام ، 75 درصد هزینه ها مربوط به تغذیه دام است. گاوهای شیری در مقیاس صنعتی با کنجاله سویا ، ذرت و مواد اولیه وارداتی تغذیه می شوند. مسائل مربوط به ارز دولتی و دلار همه را تحت تأثیر قرار داده و مطمئناً کشاورزان نیز در این امر دخیل هستند.

وی گفت: “در واقع ، مزارع صنعتی مسئول بخش لبنیات نیز درگیر این مسائل هستند و هزینه های تولید آنها به شدت افزایش یافته است.” آنها تحت تأثیر این موضوع قرار دارند. تمام دام ها تحت تأثیر قیمت های بالا قرار گرفته اند. در اردیبهشت سال 1999 قیمت جو 1900 تومان بود و اکنون قیمت آن از 5700 به 6200 تومان رسیده است.

رئیس اتحادیه صنف دامداران خراسان رضوی درباره تأمین مواد اولیه دامداران گفت: برخی از مواد اولیه یارانه ای از طریق تعاونی در اختیار دامداران قرار می گیرد و آنها باید سایر نیازهای خود را از بازار آزاد تأمین کنند. در نتیجه ، فروش دام (غیر گوشتی) در بخش دام سبک افزایش یافته است. این یک علامت هشدار دهنده است که باید راه حلی پیدا کرد. همانند مزارع دام سبک ، قیمت دام ، یعنی گوسفند و دامهای تولیدی ، گرانتر از پرورش بره بود.

مهدوی با اشاره به تأثیر گرانی بر دام اظهار داشت: وقتی یک کشاورز قادر به تأمین هزینه های تولید نیست مجبور است به تدریج بخشی از بازار دام را قرار دهد تا بتواند قسمت دیگری را زنده نگه دارد. این امر به دلیل گرانی مواد اولیه و افزایش بسیار زیاد هزینه های تولید است. از طرف دیگر ، زیرا تولید توجه واقعی ندارد. با افزایش قیمت شیر ​​یا محصولات لبنی ، کشاورزان تحت فشار هستند زیرا تأمین پروتئین به جامعه در اولویت است.

وی گفت: برخی از کشاورزان در آستانه ورشکستگی هستند. البته خطر ورشکستگی وجود دارد. وقتی یک کشاورز در ازای فروش سهم خود از دام چک 18 ماهه دریافت می کند ، خطر ورشکستگی دارد.

خراسان رضوی ، رئیس اتحادیه دام ها در مورد سرمایه گذاری در بخش دام های صنعتی گفت: در این زمینه تلاش می شود که بخش قابل توجهی از مواد اولیه این بخش یارانه داده شود. دولت باید این موضوع را روشن کند و ما در این زمینه پیشنهادات و مشوق هایی ارائه دادیم.

مهدوی گفت: “یکی از خواسته های ما اجرای کامل قانون تمرکز وظایف و اختیارات وزارت جهاد کشاورزی است.” “مشکل این است که همه اختیارات باید به جهاد کشاورزی برگردانده شود و صفر تا صد سوال در مورد واردات و مواد اولیه باید در اختیار وزارت باشد.”

وی افزود: درخواست دیگر اعطای اختیار به استان ها است. شرکت هایی که می توانند مواد اولیه را از خراسان رضوی وارد کنند ، باید از این نظر روند ایجاد کنند. گمرک همچنین باید با هم کار کنند تا اطمینان حاصل شود که کشاورزان از منابعی که می گیرند بیشترین استفاده را می کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا