فرهنگ و هنر

علمدار زینب نیامد… – تیتر اول

تیتر اول/لرستان شما از علم حضرت ابوالفضل(ع) برای علمدار شدن به حرم زینب(س) و رسوای شیمر و یزیدیان آن زمان استفاده کردید.

می خواستی آب حق را از چشمه جوشان دین به لب تشنه سرزمینت بیاوری و پیروانت را از این آب سیراب کنی، رفتی، اما ساعت 1:20 دستت مثل عالم کربلا قطع شد. جسد تکه تکه شد مثل علی اکبر که نمیتوانی مظلوم را صدا کنی. گوش جهان برسانی شمر و یزید زمان نمی دانستند که هزاران حاج قاسم از سرچشمه خون می آیند تا انتقام بگیرند.

امروز دختران و پسرانتان به پا خاستند تا خون به ناحق ریخته شده پایمال نشود، اگر زینب علیهاالسلام آن روز در کربلا تنها بود، ندای مظلومیت حسین بود. (ص)..

ملک علی بودی گفت: سلیمانی «مدرسه و مکتب و طریقت» بود. تعبیر کلمه مکتب از حوزه فقه وقت برای شخصی مانند شهید سلیمانی برای اولین بار حاوی نکات و ظرایف بسیار خوبی است، زیرا توصیف شهید سلیمانی از مکتب، جنبه ذات او را از بین می برد. وارد حوزه «شخصیت» می شود.

او مرد نیست، بلکه «اخلاق و ایمان و مسلک» است. وقتی در مورد مدرسه صحبت می کنیم، در واقع در مورد «پیام و محتوا» صحبت می کنیم. چون مدرسه جنبه نظری دارد. اندیشه و رفتار شهید قاسم سلیمانی حاوی پیام و نظریه ای است که موارد و پیشنهادهای قابل توجهی را در خود جای داده است.

بررسی و شناخت ابعاد مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی و چگونگی گسترش این مکتب در بین همه مسلمانان از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین منظور دانشگاه آیت الله اعظمی بروجردی (ره) سمینار ابعاد حقوقی و سیاسی انتقام ترور شهید سلیمانی را برگزار کرد.

انگار ملت را می کشند

دکتر. میثم خزایی، استادیار گروه حقوق دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره) در این سمینار گفت: می گوییم حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) آن زمان منتقم خون امام حسین (علیه السلام) است. و این انتقام مربوط به پیشگیری است. گسترش عدالت حق است.

وی تصریح کرد: ما نیز انتقام خون سردار سلیمانی را می گیریم زیرا مانع از گسترش حقیقت و انحراف بسیاری از افراد جامعه شده است.

استادیار گروه حقوق با اشاره به کلمه مصونیت به معنای محفوظ ماندن افزود: مصونیت کسی است که باید ناموسش حفظ شود و هیچکس حق تعرض به او را ندارد. ایران و آمریکا اعضای سازمان ملل هستند. این دو کشور از سال 1973 طرف کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرایم علیه افراد تحت حمایت بین المللی هستند و باید به آن ملزم باشند.

خزاعی تصریح کرد: همانطور که بارها در قرآن آمده است و همچنین پیامبر عظیم الشان اسلام می فرماید: «کسی که به عهد خود وفا نکند دین ندارد». وفای به عقد با غیر مسلمان بر مسلمان واجب و از طرف کافران جایز است.

وی به نمونه هایی از زمان پیامبر اشاره کرد و به سوره بقره آیه 190 و سوره مائده آیه 32 اشاره کرد و افزود: با کسانی که با شما می جنگند در راه خدا بجنگید، ولی برای خدا پیکار نکنید. متجاوزان را دوست ندارد و برخی در راه خدا با آنان می جنگند». جهاد کن، ولی تجاوز نکن که خداوند متجاوزان را دوست ندارد. » «مِنْ أَجْلِ ذَٰلِکَ کَتَبْنَا عَلَیٰ بَنِی إِسْرَائِیلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَیرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا وَمَنْ أَحْیاهَاَکَأَنَّمَا أَحْیا النَّاسَ جَمِیعًا وَلَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَینَاتِ ثُمَّ إِنَّ کَثِیرًا مِنْهُمْ بَعْدَ ذَٰلِکَ فِی الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ بدین سبب بر بنی اسرائیل حکم کردیم که هر هر کس جانی را بدون حق یا بدون فساد و طغیان در زمین بکشد، گویی همه مردم را می‌کشد، و کسی که جانی را زنده می‌کند، مانند آن است که همه مردم را زنده کرده است، و پیامبران ما به سوی آنها آمده‌اند. معجزات آشکار، سپس بسیاری از مردم پس از آمدن پیامبران به زمین، اساس فساد و طغیان را بنا نهادند.
این استادیار دانشگاه ادامه داد: سردار شهید ما مصداق بارز این آیه است چرا که یک ملت بود. آنها یک نفر را کشتند، اما انگار یک ملت را کشتند.

کشته شدن سردار با هیچ کنوانسیون بین المللی مطابقت ندارد

دکتر. سیروس خندان، استادیار علوم سیاسی دانشگاه آیت الله اعظمی (ره) بروجردی نیز به چهار رویکرد برای این انتقام جویی اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از رویکردها رویکرد فرهنگی است که رهبر فرزانه انقلاب به عنوان مکتب سلیمانی مطرح کردند.

وی تصریح کرد: نگاه دوم ما نگاه سیاسی است که من آن را یک حرکت دیپلماتیک می دانم. رویکرد سوم، انتقام جویی از منظر حقوقی و رویکرد چهارم، رویکرد بین المللی است.

استادیار یک گروه سیاسی خاطرنشان کرد: کشته شدن سردار منطبق بر هیچ کنوانسیون بین المللی نیست و طبق قراردادهای خودشان مستحق انتقام هستند.

ترور سردار سلیمانی ابعاد حقوقی داخلی و بین المللی دارد

دکتر. مهدی معظمی از اعضای هیات علمی دانشگاه آیت الله اعظمی (ره) بروجردی (ره) در این سمینار اظهار داشت: موضوع ترور سردار سلیمانی هم جنبه حقوقی داخلی و هم بین المللی دارد.

وی تصریح کرد: از نظر حقوق بین الملل همه کشورها از حق حاکمیت یکسان برخوردارند و اولین نقض در این شرایط نقض حاکمیت دولت عراق است.

شهادت سردار را باید در منظری بزرگتر دید

دکتر. مهدی چگانی، استادیار گروه حقوق دانشگاه بروجردی (ره) مهدی چگانی نیز در این سمینار اظهار داشت: شهادت سردار سرلشکر سلیمانی را نباید به مسائل کوچک خلاصه کرد، باید با دید وسیع تری به آن نگاه کرد.

وی به حدیثی از مولای متقیان حضرت علی (علیه السلام) اشاره کرد و افزود: ولذی نفس ابن ابی طالب بیدا لالاف بالسیف آهون علی من میته علی الفرش زد. سوگند به آن که جان پسر ابی طالب در دست اوست، هزار ضربه شمشیر برای من آسانتر از مرگ در بستر است.

این استادیار دانشگاه خاطرنشان کرد: سردار این سعادت را داشت که انشاءالله جزء همه مردم واقعی شد.

چگانی افزود: محل وقوع جرم صلاحیت دارد و جمهوری اسلامی ایران می تواند متخلفان را مجازات کند. از نظر حقوق کیفری ما از آنجایی که این جرم اقدامی علیه نظام و استقلال جمهوری اسلامی ایران بوده است، ما از همه این حقوق برخورداریم.

شهید سلیمانی محبوب ترین قهرمان ایرانی عصر مدرن

احسان یاوری رئیس دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره) نیز اظهار داشت: بر اساس بسیاری از مراکز معتبر نظرسنجی، محبوب ترین شخصیت ایرانی در دوران معاصر سردار عزیز حاج قاسم سلیمانی بوده که این امر مرهون روحیه خدمتگزاری ایشان است.

وی با بیان لزوم انتقام خون شهید سلیمانی در بالاترین سطح ممکن، افزود: این دیدار در شهر فرزانگان شهرستان بروجردا شهر دانشمندان و وکلا علیرغم محدودیت زمانی می تواند آغازی باشد. نکته ای برای حل این موضوع و بررسی آن و به عنوان مرکز جوشش علمی برای انتقام خون حاج قاسم به شهرهای دیگر سرایت کند.

رئیس دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره) به درستی بر لزوم ایجاد مطالبه برای این مطالبه اشاره کرد و با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) افزود: انتقام جویی که از مردم برخاسته کمک کرد. به موشک هایی که پایگاه آمریکایی ها را منهدم کردند.

جاوری ادامه داد: هر چند خون مظلوم در پیشگاه خداوند متعال پایمال نخواهد شد، اما ما نیز باید در این مسیر حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: امید است این حرکت زمینه ساز انتقام سخت خون حاج قاسم باشد تا شاید آتشی که پس از شهادت رب القلوب در دل ما شعله ور شد، اندکی کم شود. .

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا