اقتصادی

سایه روشن اختتامیه همایش اقتصاد ایران

در روز پایانی همایش اقتصاد ایران به ناترازی‌های مختلف یارانه‌ای، بودجه‌ای، بانکی، مالیاتی و انرژی پرداخته شد. وزیر نیرو آمار امیدوارکننده‌ای از صرفه جویی ۱۰۰ میلیارد دلاری در نتیجه اجرای قانون مدیریت مصرف سوخت خبر داد و یک کارشناس هم گفت که ایران با انرژی خورشیدی می‌تواند هاب انرژی منطقه باشد.

به گزارش تیتر اول، در دومین روز از همایش «اقتصاد ایران، اصلاح ساختار و رفع ناترازی‌ها»، علی‌اکبر محرابیان ـ وزیر نیرو بیان کرد: در قانون مدیریت مصرف سوخت، کاهش مصرف بدون کاهش رفاه خانوار و بنگاه مدنظر قرار دارد. در طول شش سال اجرای این قانون از حدود ۱۰۰ میلیارد دلار تولید و واردات بنزین جلوگیری شد. بدون اینکه به رفاه مردم آسیب برسد و در مقابل رفاه بسیار مناسبی برای مردم فراهم آمد.

وزیر نیرو با اشاره به روند رشد مصرف برق در ۳۰ سال گذشته خاطرنشان کرد: در ۳۰ سال اخیر سالانه بین ۴.۵ تا ۵ درصد رشد مصرف برق خانگی داشتیم. اگر می‌خواستیم با روند گذشته به مصرف ادامه دهیم، باید به ۵۰ میلیارد کیلووات ساعت در تابستانی سال جاری می‌رسیدیم اما در سال ۱۴۰۲ به ۴۶ میلیارد کیلووات ساعت رسیدیم. البته در بخش صنایع عدد ۳۶.۷ میلیارد کیلووات ساعت به ۴۰.۶ میلیارد کیلووات ساعت افزایش یافته است.

بخشی از ناترازی به دلیل تحمیل تکالیف دولت به بانک‌ها است

محمدرضا فرزین – رئیس کل بانک مرکزی – نیز در این همایش گفت: وقتی صحبت از ناترازی می‌کنیم یکی ناترازی جریان نقدینگی و دیگری ناترازی ترازنامه بانک‌ها است‌. ریشه‌های ناترازی، تکالیف ایجاد شده از سوی مجلس و دولت‌ها است. علت دیگر به ضعف‌های نظارتی برمی‌گردد. در دهه ۶۰ دلیل اصلی رشد پایه پولی افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی بود. در دهه ۷۰ نیز این روند ادامه یافت. در دهه ۸۰ مجلس مصوب کرد دولت نمی‌تواند به طور مستقیم از بانک مرکزی استقراض کند. از طرفی اجازه دادند که موسسات غیر مجاز که تحت نظارت بانک مرکزی نبود شکل بگیرد.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: در عین حال به دلیل اتکای دولت به درآمد نفت نیازی نبود که دولت دست در جیب بانک‌ها بکند. اما در دهه ۹۰ زمانی که تحریم‌ها افزایش پیدا کرد دولت تلاش کرد به سمت بانک‌ها برود ولی چون منع شده بود از بانک مرکزی استقراض کند به سمت بانک‌ها رفته بود که بخشی از ناترازی بانک‌ها ناشی از تحمیل دولت است.

ایران با انرژی خورشیدی می‌تواند هاب انرژی منطقه باشد

سیدمسلم موسوی‌درچه فعال حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر نیز گفت: در حوزه انواع نیروگاه های تجدیدپذیر ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی داریم؛ به نحوی که در سال ۱۳۹۰ یکی از کارشناسان آلمانی در سفر به ایران و بازدید از ظرفیت‌های تابش خورشیدی ایران بیان کرد ایران با این ظرفیت انرژی خورشیدی می‌تواند هاب انرژی منطقه باشد.

در یارانه‌ها ۳۰ درصد ناترازی داریم

از طرف دیگر علی عسگری ـ رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه ها اظهار کرد: در سازمان هدفمندی یارانه‌ها از ابتدای امسال تاکنون ۷۱ درصد منابع و حدود ۱۰۲ درصد مصارف را داشته‌ایم و این یعنی ۳۰ درصد انحراف و ۱۰۶ هزار میلیارد تومان ناترازی در منابع و مصارف وجود دارد.

متوقف شدن سرمایه‌گذاری بانک‌ها در صنایع بزرگ

سید مهدی حسینی دولت‌آبادی – مشاور وزیر اقتصاد – هم گفت: منکر تبعات منفی بنگاهداری بانک‌ها نیستم، اما این ممانعت قانونی عملا ثمره‌ای نداشته و فقط سرمایه‌گذاری مستقیم بانک‌ها را که می‌تواند به ایجاد صنایع بزرگ بیانجامد، متوقف کرده است.

ناترازی بودجه به دیگر بخش‌ها کشیده می‌شود

امینه محمودزاده ـ- عضو هیات علمی دانشگاه شریف – نیز با تبیین اینکه چطور یک ناترازی در نظام مالی منجر به ناترازی در شبکه بانکی می شود و چطور همدیگر را تشدید می کنند ولو اینکه به سمت اصلاح برویم، گفت: هم دچار کسری بودجه و هم کسری فرابودجه ای هستیم.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا