اقتصادی

اقتصاد ایران در محاصره سوگولی‌ها

در حالی که چندین نماینده مجلس درصدد جرم انگاری صادرکنندگانی هستند که ارز خود را وارد کشور نکرده اند، فعالان بخش خصوصی معتقدند که ریشه مشکل صادرات این نیست.

به گزارش تیتر اول، حدود سه سال و نیم پیش و همزمان با از سرگیری دور جدید تحریم های آمریکا علیه ایران، دولت وقت دو سیاست ارزی را همزمان در پیش گرفت. به نوبه خود مقرر شد بیش از 1300 واحد کالا به کشور وارد شود و دیگر مجوز واردات کالاهای لوکس، مایحتاج اولیه و همچنین کالاهای مشابه کالاهای داخلی صادر نشود.

در حوزه صادرات نیز برای تامین نیازهای کشور بیان شد که صادرکنندگان باید ارز حاصل از فروش محصولات خود را در قالب تعهدات ارزی به کشور بازگردانند. طی سه سال و نیم گذشته بخش قابل توجهی از ارز مورد نیاز برای واردات کالا از این طریق تامین شده است و احتمالا این روند تا عادی شدن شرایط ارز ملی ادامه خواهد داشت.

پس از کاهش نسبی شکاف بین بخش خصوصی و بانک مرکزی، بازگشت ارز در سال جاری آرام‌تر به نظر می‌رسید، اما چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی قصد دارند صادرکنندگانی را که ارز خود را پس می‌دهند، جرم انگاری کنند.

در روزهای اخیر بسیاری از فعالان این صنعت اعلام کرده‌اند که بخش خصوصی در سال‌های اخیر فعال بوده است زیرا دولت نتوانسته ارز صادراتی را به کشور بازگرداند.

فعالان بخش خصوصی معتقدند برای برخورد با متخلفان احتمالی، دولت باید به جای صادرکنندگان گواهی شده، به سمت شرکت های خصوصی یا پتروشیمی ها برود. در روزهای اخیر یکی از اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران نیز اعلام کرده بود که چنین برخوردی با صادرکنندگان باعث کاهش و تشویق سرمایه گذاری آنها می شود.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران که اخیراً به سمنان رفته بود، در بخشی از سخنان خود گفت: یکی از مشکلات اقتصادی ایران غم و اندوه است که تنها با یک گروه درگیری ایجاد کرده و برای گروهی دیگر امتیاز ایجاد کرده است.

به گفته وی، اتاق بازرگانی در قالب شورای گفت‌وگو بین دولت و بخش خصوصی در تلاش است تا مصوبات اجرایی را نهایی کند تا با استماع تصمیمات، راهی برای مقابله با این نارضایتی‌ها بیابد. -ساختن بدن بدن.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا