اقتصادی

تحلیل بخش حقیقی اقتصاد ایران عملکرد سه ماهه اول سال و برآورد رشد اقتصادی سال ۱۴۰۱

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی رشد اقتصادی ایران در سال 1401 را 3.7 درصد و رشد غیرنفتی را 3.9 درصد برآورد کرده است.

به گزارش تیتر اول، دفتر پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس به تحلیل بخش واقعی اقتصاد ایران، شاخص‌های سه ماهه اول سال پرداخت و رشد اقتصادی را در سال 1401 برآورد کرد.

بر اساس این گزارش، بر اساس بیانیه بانک مرکزی، اقتصاد ایران در سال 1400 رشد 4.4 درصدی را تجربه کرد که البته بخش قابل توجهی از آن رشد 6.5 درصدی بخش خدمات برای کاهش اثرات اسپرد بود. از ویروس کرونا در سال 1401 بخش واقعی اقتصاد ملی تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار خواهد گرفت.

در این گزارش آمده است: تاثیر سیاست های انقباضی بانک های مرکزی جهان بر کاهش تقاضا و قیمت کالاهای صادراتی کشور، تاثیر حذف ارز ترجیحی بر صنایع غذایی و بخش کشاورزی و تاثیر منفی برق و گاز در صنعت و بخش خدمات می تواند واقعی باشد و اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

این گزارش ادامه می دهد: بر اساس آخرین شواهد از عملکرد اقتصادی ایران در سه ماهه اول سال 1401 و روندهای قابل تحلیل تا پایان سال، رشد اقتصادی ایران در سال 1401 حدود 7.3 درصد و رشد بدون احتساب نفت برآورد شده است. 3.9 درصد به ویژه پیش بینی می شود بخش کشاورزی در سال 1401 به دلیل افزایش بارندگی نسبت به سال آبی گذشته 9/7 درصد افزایش داشته باشد. در مورد صنعت نفت نیز با توجه به شرایط موجود و شرایط بین المللی و عدم رشد صادرات این صنعت نسبت به فصل مشابه سال قبل، پیش بینی می شود این صنعت نسبت به سال قبل ۱.۱ درصد رشد داشته باشد.

در بخشی دیگر از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است: علیرغم پیش‌بینی رشد 6.4 درصدی صنعت در سال 1401، بررسی‌ها نشان می‌دهد مواردی مانند قطع برق و گاز در صنایع و کاهش تقاضا برای کالاهای صادراتی ممکن است رشد این بخش را کند کند. همچنین برای تهدید صنعت ساختمان به دلیل کاهش تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در سال 1400 و کاهش اجرای بودجه عمرانی دولت در سه ماهه اول سال 1401 و با فرض ادامه روند در سه ماهه اول. رشد منفی 3.4 درصدی را می توان پیش بینی کرد.

این گزارش حاکی از آن است: پیش بینی می شود بخش خدمات با توجه به بهبود این بخش پس از شیوع ویروس کرونا، رشد مثبت 6.3 درصدی داشته باشد. گفتنی است، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در آخرین گزارش های خود رشد اقتصادی ایران در سال 2022 را به ترتیب 3 و 7.3 درصد پیش بینی کرده اند.

متن کامل این گزارش را می توانید در این لینک بخوانید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا