فرهنگ و هنر

کلیسای کانتور بازمانده از حضور روس‌ها در قزوین

تیتر اول/ قزوین این راهنمای گردشگری گفت: قدمت کلیسای کانتور به زمان حضور روس ها در قزاقستان برمی گردد، متاسفانه اطلاعات نادرست در ویکی پدیا و برخی سایت ها این است که قدمت این کلیسا به جنگ جهانی دوم برمی گردد در حالی که قدمت کلیسا به حضور روسیه در قزاقستان برمی گردد. ” کزوین برمی گردد.

مهدی باقری در گفت وگو با تیتر اول، خاطرنشان کرد: قزوین شهر اقلیت نبود، اما با این وجود کلیساهای متعددی در این شهر داریم که زمانی فعالیت می کردند و امروز تنها یکی از آنها فعالیت می کند. ما در قزوین سه کلیسا داریم که شامل کانتور، آشوری یا مریم (س) و یک کلیسای ارامنه در خیابان طالقانی است.

وی ادامه داد: در کنار کلیسای گریگوری ارامنه که به کلیسای عالی معروف است، مدرسه ای است؛ وقتی سبزه میدان به سمت شرق می روید، سمت چپ کلیسای رفیع است که یکی از آن ها از خیام و در کنار الغدیر باز می شود. پاساژ یکی از کلیساهای کم و بیش فعال است.

این راهنمای تور خاطرنشان کرد: 130 سال پیش، روس هایی در قزاقستان زندگی می کردند که برای رفع نیازهای خود ساختمان هایی می ساختند. بیشتر آنها ویران شده اند و تنها چند مکان از جمله کلیسای کانتور، عمارت بلدیه، منبع آب برج در کنار پارک مشاهیر و ساختمان مستند مدرن پارک مشاهیر که یک ساختمان اداری روسی بود باقی مانده است.

وی افزود: قدمت کلیسای کانتور به زمان حضور روس ها در قزاقستان برمی گردد، متاسفانه در ویکی پدیا و برخی سایت ها اطلاعات نادرستی وجود دارد مبنی بر اینکه قدمت این کلیسا به جنگ جهانی دوم می رسد در حالی که قدمت این کلیسا به روس ها در قزاقستان برمی گردد. از زمانی آغاز شد که ایران و دولت تزاری روسیه قرارداد ساخت یک شرکت روسی در بزرگراه کزوین – انزلی – تهران را امضا کردند، بنابراین شرکت راهسازی روسیه در منطقه پنبه ریسه قزاقستان مستقر شد.

باقری بیان کرد: این عهدنامه در دوره قاجاریه منعقد شد و در سال 1272; ما در آن سال ها تجارت زیادی داشتیم و قزوین راه ارتباطی تهران و شمال کشور بود.

کلیسای کانتور، کوچکترین کلیسای ارتدکس ایران

وی افزود: در توافق با ایران، روس ها ساختمان های مورد نیاز خود را در محله پنبهریسه ساختند، کلیسای کانتور متعلق به فرقه ارتدوکس است، بسیاری از روس ها ارتدوکس هستند و این کلیسا بر اساس سبک و سیاق کلیساهای ارتدکس ساخته شده است. در قزاقستان

این راهنمای گردشگری گفت: گواهینامه کلیسا که مدرک دیپلم و افتخار است در سال 1900 میلادی به معمار ایرانی بنا استاد جوسین کانتوری داده شده است، بنابراین قدمت کلیسا بیش از 120 سال است.

وی خاطرنشان کرد: کانتور یک کلمه روسی به معنای دفتر و دفتر است؛ این کلیسا را ​​یکی از کوچکترین کلیساهای ایران می نامند، کلیساهای دیگری مانند رضاخان در منطقه سوادکوه یا کلیسای مریم مقدس در آذربایجان غربی وجود دارد. که ممکن است در همین دسته باشند.

باقری خاطرنشان کرد: از دلایل کوچک این کلیسا به دو نکته می توان اشاره کرد. اول اینکه تعداد مهندسان و کارگران روسی که از کلیسا استفاده می کردند کم بود و به فضای زیادی نیاز نداشت. نکته دوم مربوط به تفاوت شاخه ارتدوکس با سایر شاخه های مسیحیت است، ارتدوکس ها آن را به رسمیت نمی شناسند، بنابراین برای عبادت در کلیسا و عبادت نیازی به نیمکت ندارند و شاید یکی از دلایلی که ارتدوکس ها این کار را نکردند همین باشد. فضای زیادی برای عبادت می خواهد

وی درباره معماری این کلیسا افزود: این کلیسا به برج ناقوس معروف است، تمام کلیساها دارای طرح صلیب هستند که امتداد شرقی-غربی دارند، ورودی کلیسا در سمت غرب و محراب و عبادتگاه است. در شرق است.” مشرق برای مسیحیت به معنای ایستادن در مقابل کعبه است، در واقع محراب مسیحیت در شرق مهد نور خورشید است. البته در مورد برج ناقوس باید گفت که روس ها هنگام خروج ناقوس کلیسا را ​​با خود بردند.

طرح های کروز و کراس دارای دو بال برای مهمانی ها هستند که می توانند کاربردهای خاص خود را داشته باشند.

معماری کلیسا قاجاری است

وی توضیح داد: آنچه امروز می بینیم آخرین تزئینات کلیسا بوده است، شاید در گذشته تزئیناتی وجود داشته است و اکنون نه، اما تزئینات به تخت ها محدود شده است. تصویر گل نیلوفر در ابتدای ورودی کلیسا یکی از تزئینات کلیسا است. معماری این کلیسا را ​​معماری دوره قاجار می دانند، خط قاجاریه برگرفته از چندین الگو و نماد غربی است که پادشاهان قاجار به خارج از کشور سفر کرده و الگوهای غربی را وارد کشور کرده اند. ستون‌های یونانی و آجرهای قرمز در کلیسای کانتور خودنمایی می‌کنند. این کلیسا یک کلیسای کوچک است و مورد علاقه مسافران است.

باقری تصریح کرد: صلیب به طور یکسان در تمام شاخه های مسیحیت کشیده شده است، اما نماد صلیب در کلیسای ارتدکس کمی با صلیب های دیگر متفاوت است. این نماد دارای یک خط منحنی است که بیشتر قطع می شود زیرا ارتدوکس ها معتقدند که پاهای حضرت عیسی (ع) را در همان خط منحنی مصلوب کردند.

وی ادامه داد: در حیاط بیرونی کلیسا دو سنگ قبر وجود دارد که دفن های آن روسی است، یکی مهندس روسی که در سال های اقامت در قزوین فوت کرد و دیگری خلبانی بود که سال ها بعد در جنگ جهانی دوم یا زمانی دیگر. هواپیمای او در اطراف قزوین سقوط کرد و در آنجا دفن شد.

این راهنمای گردشگری گفت: یکی از بناهای منطقه پنبهریسه عمارت بلدیه است. این بنا از سال 1302 تا 1313 شمسی تالار پذیرایی بوده که مورد بازدید میهمانان عالی قرار گرفته است. بلدیه یکی از مدرن ترین بناهای زمان خود به شمار می رفت. و از آن برای پذیرایی از مهمانان استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: از سال 1307 تا 1313 افراد سرشناسی از جمله نمایندگان مجلس سجده حسن تقی زاده، رضاشاه و محمدرضا شاه، امان الله خان پادشاه افغانستان، وزیر دیبار تیمور تاش و تاجیک آل. -ابزار

باقری یادآور شد: این عمارت در زمان حضور روسیه به عنوان سالن رقص باله استفاده می شد. بعد از رفتن روس ها از آنجا به عنوان تئاتر استفاده کردند، بعد تبدیل به سالن اجتماعات شد که در آن سخنرانی می کردند، بعدها برای امتحان استفاده می شد و امروز شهرداری قزوین در آنجا مستقر است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا