فرهنگ و هنر

سریال‌هایی که نه کرونایی هستند و نه رمضانی!

وی ادامه داد: امسال در ماه مبارک رمضان چهار سریال تلویزیونی به نمایش درآمده است که هیچکدام از نظر محتوا و مؤلفه های آنها ارتباط معنایی و اساسی با ویژگی های این ماه ندارند و حتی با شرایط کرون ملی مطابقت ندارند.

جبار آذین ، نویسنده و منتقد تیتر اول ، در مصاحبه ای درباره کیفیت این سریال برای ماه رمضان گفت: هیچکدام از این سریال ها از استانداردهای بالا و کیفیت درجه یک برخوردار نیستند و جزو آثار با شکوه و ماندگار تلویزیون نیستند. این قابل قبول نیست که بگوییم با توجه به شرایطی که توسط کورونا ایجاد شده است ، تهیه برنامه های مناسب امکان پذیر نبود ، زیرا برنامه ها باید در طول سال برنامه ریزی می شدند.

در پی این مکالمه ، جبارز آزینز با انتقاد از این سریال که در ماه رمضان 99 از شبکه های تلویزیونی پخش می شد به شرح زیر است:

کانال 3: “سرباز”
جوانه های طعم “سرباز” روی محتویات تأثیر گذاشته است

“سازندگان سریال” جنگجو “در فیلم و تلویزیون نسبتاً موفق بوده اند. ، که اوقات فراغت خود را پر می کند و حرفی برای گفتن دارد ، سرباز نتوانست در دراز مدت تعداد تماشاگران را بیشتر کند. دلیل اصلی این عدم موفقیت این است که بازی با فرم و فرمالیسم باعث شده تا نوعی ساختارشکنی در داستان پردازی ایجاد شود و اجازه نمی دهد مخاطب با آن ارتباط برقرار کند.

کارگردان “سرباز” بینش سطحی از برخی رویدادهای عمومی ، مانند خدمت سربازی ارائه داده است ، که فضای ترسیم شده را تخیل و تخیل کرده است؛ قرار گرفتن در یک اتاق خدمت واقعی نظامی کار آسانی نیست. با توجه به نوع ساختار ، نوع محتوا و پذیرش بازی های خاص ، این سریال با ریتم بسیار کندی حاکم شده است و این ریتم کند ، ضربه دیگری به محتوا زده و مانع از برقراری ارتباط مخاطبان با این سریال شده است. “ترکیبی از این کاستیها ، ندیدن ویژگیهای خوب مضامین سری Soldier را غیرممکن کرده است ، که می توانست ابزاری مناسب برای خلق یک اثر به یاد ماندنی باشد.”

کانال 2: “مهندس کودک”
“مهندس بچه” تحت تأثیر نظرات و سلیقه برخی مدیران قرار گرفته است

جبار آذین در ادامه با اعتقاد به سریال “Bacha Mohandes” می گوید: “دلیل ایجاد سریال های موفق در قالب بخش های مختلف ، استقبال مخاطبان در آنها است ، اما بعضی اوقات استقبال مخاطبان از تلویزیون تحت تأثیر توصیه ، نظم و سلیقه برخی مدیران است.” در فصل های اول و دوم ، سریال “کودک مهندس” به دلیل مضامین و مضامین خانوادگی کم و بیش مخاطبان را به خود جلب کرد ، اما در عین حال ، با برخی پیشنهادات موضوعی ، از شیوه ذخیره سازی خانوادگی و جامعه پسند بود و وارد مرحله دیگری شد. اطلاعات و امنیت وجود دارد که هیچ ارتباطی با زندگی عادی شخصیت ها ، به ویژه جواد جوادی ندارد. سازندگان “بچه مهندس” به جای در نظر گرفتن نظرات و سلیقه مردم در تولید دنباله ، بیشتر به پیشنهادات و توصیه های برخی از کارگردانان گوش فرا می دادند و در واقع فصل سوم نتیجه نمایش های مردمی نیست بلکه نتیجه سفارشات تلویزیون است. وی گفت: “به جای این که فریب بخورید ، ترسناک است و به نوعی نشانه این است که تولید تلویزیون از فرهنگ ، سلایق و دیدگاه مخاطبان دور می شود و این یک ضعف بزرگ برای مجری است.”

کانال پنجم: “پدر پسر”
سبک “پدر پسر” و یک نگاه سطحی از برخی روابط خانوادگی

این منتقد مجموعه “پدر پسر” را مجموعه ای می داند که ادعا می کند خانوادگی ، اجتماعی و شوخ طبعی است اما آنچه آن را به تصویر می کشد یک مرور کلی سبک و سطحی از برخی روابط خانوادگی است که با استفاده از دسته مهم جامعه که نیاز به طنز دارد به صورت سطحی ارائه می شود. . “اما در واقعیت ، ویژگی های خانواده ، ژانرهای اجتماعی و شوخ طبعی را در نظر نمی گیرد ، و نه ساختار هنری متناظر دارد.”

این بررسی ادامه داد: “پدر این پسر یک سریال میان رده است که می تواند داستان های خوبی را بیان کند ، نه در قالب یک داستان سطحی ، خانوادگی یا اجتماعی خوب و نه فقط یک سایت آزمایشی و خطایی از سازندگان آن.” “پدر پسر” می توانست قوی تر و بهتر باشد ، اما نتوانست. “

کانال اول: “زیرزمینی»

“زیرزمینی” یک موضوع کلیشه با هزینه ای نسبتاً جدید است

این منتقد می گوید: “اگرچه” پاگراف “تجربه جدیدی برای کارگردان در زمینه طنز است و موضوع اصلی آن کلیشه ها و تکرارها است ، اما به دلیل اینکه با پرداختی نسبتاً جدید و استفاده از مضامین سیاسی تکمیل می شود.” این پیشرفت هم از نظر انقلابی و هم از نظر اجتماعی پیشرفت نسبی داشته است. با استفاده از برخی از فاکتورهای خوب طراحی شده و حرفه ای ، به ویژه بازیگران توانمندی چون ژاله صامتی که نمایش فوق العاده ای را نشان داده است ، این سریال را به سمت جذب مخاطبان بیشتر در بین سایر سریال ها سوق داده است.

وی در پاسخ به این سؤال که در مقایسه با طنزهایی که کمتر از چند سال به طول انجامید ، جایگاه سریال کمدی “زیرکاکی” چیست؟ وی می گوید: “یكی از خصوصیات كارهای مرتبط به ویژه ماه رمضان ، طنز و طنز است كه سالم و متناسب با فرهنگ جامعه است كه پایداری را به ذهن جامعه تحمیل كرده است.” اگرچه “زیرزمین” اولین تجربه طنزآمیز در مورد سازندگان آن ، به ویژه جلیلا سامانا است ، اما این دقت دقیق به طنز باعث شده است تا این امر موفق شود ، اما این بدان معنا نیست که در سطح سالهای اطراف تلویزیون توانسته است یک سریال خانوادگی و کمدی موفق باشد.

وی افزود: جای خالی برنامه نویسان گذشته در تلویزیون قابل لمس است: “سالهاست که برخی از برنامه نویسان تلویزیون برنامه ریزی کرده اند و تلویزیون تمایل به بازگشت این حلقه از هنرمندان برای تولید آثار با کیفیت و ارزشمند نشان نداده است.” جای خالی هنرمندان و آثار قوی و غنی از طنز و حتی آثاری با محتوای اجتماعی در تلویزیون ، به ویژه در ارتباط با ماه رمضان و ماه مبارک ، خالی و جذاب است.

آذین در پایان سخنان خود گفت: “در حالی که هیچ یک از این سریال ها ماه رمضان یا حتی یک تاج نیستند ، آنها وقت آزاد مردم را پر کرده اند و آنتن های رادیویی و تلویزیونی را با همان سرگرمی متوسط ​​و متوسط ​​پر کرده اند.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا