فرهنگ و هنر

سریال های رمضان ۱۴۰۰ چطور بودند؟

ماه رمضان در سال 1400 نیز پایان یافت. پرونده تولید و پخش سریال ها از همه شبکه های تلویزیونی در جهان اسلام ، البته آزمونی مهم برای صاحبان رسانه و برنامه سازان است. اما جدا از عجله و دشواری مداوم در ایجاد سریال های مناسبتی که به نظر می رسد از بین می روند ، رمضان 1400 با معضل جدیدی به نام تاج همراه بود. ویروسی خطرناک که تولید پروژه های تلویزیونی در سراسر جهان را مختل کرده است. بر این اساس ، تلویزیون ما که امسال ماه رمضان را با چهار سریال راه اندازی کرد ، در عرض چند روز توانست با سه سریال ادامه پیدا کند و پخش قسمت آخر یکی از این شماره به تعویق افتاد.

«احضار» ، «بچه مهندس 4» و «مددکار» سه مجموعه بودند که در ماه رمضان امسال از یک ، دو و سه شبکه تلویزیونی پخش شد. سریال “رعد و برق” که قرار بود از شبکه پنج سیما پخش شود ، پس از پخش تنها یک قسمت به دلیل مشکلات تولید در شرایط تاج و مشکلات فنی از آنتن خارج شد. در همین حال ، آخرین قسمت از سریال “احضار” به دلیل عوامل مختلف به مدت یک هفته به تعویق افتاد.

تیتر اول طبق معمول پس از پایان یک حادثه و پایان سریال به سراغ مردم رفته است تا نظر هموطنانمان را در استان های مختلف درباره سریال های ماه رمضان جویا شوید.

ضعف سریال های ماه رمضان در دهه گذشته نسبت به دهه های گذشته مهمترین موضوعی است که در سخنرانی های بیشتر مخاطبان تلویزیون دیده می شود. در این گزارش ، مصاحبه شوندگان غالباً جای خالی سریال های کمدی ، خصوصاً هجو رمضانی رضا عطاران را ذکر می کردند و خواستار بازگشت این سریال به تلویزیون بودند.

همچنین در میان ویژه برنامه های افطاری تلویزیون ، شبکه 4 “زندگی پس از زندگی” رضایت نسبی مخاطبان را جلب کرده و بیشتر از سال گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

موارد زیر خلاصه ای از این مکالمات است:

یک شهروند گرمسار در پاسخ به این سوال که کدام یک از سریال های ماه رمضان را دنبال می کند و کیفیت این سریال ها را چگونه ارزیابی می کند؟ می گوید: سریال “یاور” را دیدم؛ به نظر من سریال مناسبی برای ماه رمضان نبود و در سال های گذشته سریال های پخش شده در تلویزیون در این ماه خیلی بهتر بود. سریال یاور حتی از شب های قدر پخش می شد زیرا این سریال غم انگیز بود اما سریال های طنز مانند کارهای رضا عطاران که در شب های قدر قطع شدند ، خوشحال شدند و مخاطبان بیشتری را به خود جلب کردند.

وی ادامه می دهد: من سریال “احضار” را هم دیدم چون ژانر ترسناک را دوست دارم و فکر می کنم آن سریال هم ترسناک بود ، اما سریال قوی نبود و خنده دارتر از ترسناک بود. “تماس” زمان بدی نبود ، بنابراین آن را تماشا کردم. من حتی “بچه مهندس” را ندیدم زیرا فصول گذشته برای ادامه کار آنقدرها قدرت نداشتند.

به گفته این بیننده تلویزیونی ، مجموعه های تلویزیونی پخش شده امسال در ماه محرم بیشتر از ماه رمضان مفید بودند. وی در این زمینه یادآوری می کند: سالهایی که رضا عطاران یا مجید صالحی این سریال را تولید می کردند بسیار بهتر بود و این سریالهای کمدی مناسبتر برای ماه رمضان بودند. مخصوصاً امسال که مردم به دلیل کرونا حالشان بد است و به سریال های کمدی احتیاج دارند.

او می گوید که در این زمینه با افراد زیادی صحبت کرده و فهمیده است که نه تنها او بلکه بقیه واقعاً سریال هایی مانند سریال طنز رضا عطاران را می خواهند و این هجوها را مناسب تر برای ماه رمضان می دانند.

سریال کمدی خانگی

یک روانشناس ساکن تهران می گوید: در ماه رمضان ، او یک سری تکرار “متهمان پرواز کردند” را تماشا کرد که اولین بار در ماه رمضان در سال 2005 از تلویزیون پخش شد و هنوز هم از دیدن آن لذت می برد.

وی ادامه می دهد: او امسال هیچ سریال رمضانی را دنبال نکرده است.

بیننده انتظار دارد رادیو در ماه رمضان حداقل یک سریال کمدی را برای مردم در نظر بگیرد و از تهیه کنندگان سریال هایی مانند رضا عطاران دعوت کند.

وی درباره برنامه های ویژه افطار در تلویزیون نیز می گوید: راستش را بخواهید ، برنامه های افطار جالب توجه نبودند. فقط برنامه زندگی بعد از زندگی کانال 4 جالب و متفاوت بود و من آن را تماشا کردم.

“متهم فرار کرد”

یک شهروند جوان از هوراسانا رضوی ، کارگر تهرانی و دانشجو از قزوین می گوید که در ماه رمضان آنها به هیچ وجه تلویزیون تماشا نمی کنند و ترجیح می دهند رسانه های مجازی را از طریق تلفن های همراه تماشا کنند.

یک دانشجوی ارشد ترجمه زبان در پایتخت از عملکرد این ایستگاه رادیویی در سال های اخیر ناراضی است و معتقد است که این سازمان بودجه خود را خرج می کند.

وی می گوید که فقط چند سریال “احضار” را دیده است که به گفته وی از نظر تولید ، بازی و داستان غیرقابل قبول است و پخش تلویزیونی آن توهین به شعور مخاطب است.

سریال را صدا می کنند

یک نوجوان 16 ساله از استان البزر در مورد یک جای خالی طنزآمیز در یک بسته تلویزیونی ماه رمضان صحبت می کند و می گوید: “هر ساله در ماه رمضان ، یک سری کمدی ها مانند دودکش باید از تلویزیون پخش شود.”

او همچنین می گوید که برنامه “دعوت” برنامه خوبی است اما امسال رشته های درستی را انتخاب نکرد.

خانواده ای از خراسان جنوبی سریال احضار را تماشا کرده اند و نسبتاً از آن راضی هستند. اعضای خانواده 5 نفره می گویند که یاور را در حال فرار دیده اند ، اما آنها به دلیل ضرورت و وقت مهندس بچه 4 را تماشا کرده اند.

پشت صحنه سریال دودکش 2

یکی از اساتید دانشگاه تهران در پاسخ به ارزیابی خود از کیفیت محتوای تلویزیون ماه رمضان؟ وی می گوید: “امسال در ماه رمضان فقط اذان مغرب و دعای” الله وارد اهل القبور سرور “شدم که بلافاصله بعد از اذان پخش شد و من هیچ سریالی را دنبال نکردم یا برنامه “

خانمی ساکن اصفهان درمورد مجموعه تلویزیونی رمضانی می گوید: من به توصیه دوستی که تیزرهای آن را دیدم سریال “تماس” را تماشا کردم و هیجان انگیز و ترسناک به نظر می رسید اما در این سریال چیز ترسناکی ندیدم و آن حتی خنده دار به نظر می رسد

وی در توضیح ویژه برنامه افطار می گوید: “من قسمت” مثل ماه “را دیدم. این برنامه نسخه بد ماه عسل بود و داستان جالبی را روایت نمی کرد. ماه عسل یک برنامه مهیج بود که برخی موارد را نیز دعوت می کرد اما در برنامه های افطار امسال همه با کوچکترین مشکلی به تلویزیون تحویل داده شدند. من می خواهم تلویزیون کمی خلاقیت در برنامه سازی صرف کند.

ویژه برنامه افطار “مثل ماه”

مخاطبان کرمان که در ماه رمضان سریال “احضار” را تماشا کرده اند ، در مورد این سریال می گویند: “احضار” موضوع خوبی بود اما بازیگران آن جالب نبودند.

وی همچنین از “زندگی پس از زندگی” به عنوان تنها برنامه ای که این روزها تماشا کرده یاد می کند.

“زندگی پس از زندگی”

یک کارمند تهرانی عملکرد تلویزیون در ماه رمضان گذشته را بد توصیف کرد و گفت: “من یاور را تا اواسط ماه تماشا کردم و بعد دیگر ادامه ندادم. من سریال احضار را با وجود محتوای مضحک آن تا پایان تماشا کردم. من از فصل اول آن را تماشا نکرده ام. “مهندس بچه” ، بنابراین امسال هم این سریال را ندیدم ، راستش را بخواهید ، فکر می کنم “ناشر” و “تماس” را به دلیل ضرورت و به دلیل اینکه ندیدم تماشا کردم در تلویزیون انتخاب بهتری دارید.

یک هموطن از مازندران از یاور استقبال می کند و می گوید این سریال را تماشا کرده است.

وی همچنین فیلم “احضار” را نیز به طور كلی دیده است ، اما می گوید كه سریال را دوست ندارد و این مجموعه – چه فیلم های قدیمی و چه جدید – بازی بازیگران را ضعیف توصیف می كند.

این بیننده تلویزیون همچنین یکی از اعضای برنامه زندگی پس از زندگی است و ساعاتی قبل از افطار برنامه را تماشا می کند.

خواهران منطقه شمال کشور نیز مخاطبان برنامه های “دعوت” و “مانند ماه” هستند و این برنامه ها را در ماه رمضان دنبال کرده اند. این مادر و پرستار شمالی از برنامه “دعوت” خوشحال هستند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا