بهترین های کسب و کارورزش و نشاط

ویژگی های کفش کوهنوردی

آیا کفش کوهنوردی برای بالا رفتن از کوه اهمیت دارد؟

اگر علاقه مند به شروع کوهنوردی هستید، احتمالاً در مورد آن کفش‌های عجیب و غریب و تنگی که همه می‌پوشند شنیده‌اید. آیا آنها واقعا خوب هستند؟ و اساسا یک کفش مناسب کوهنوردی، چه تاثیری در موفقیت شما در فعالیت‌تان دارد؟

کفش‌های کوهنوردی تفاوت زیادی با کفش‌های ورزشی معمولی دارند. آنها محکم هستند، از لاستیک چسبناک فوق‌العاده نرم پوشیده شده‌اند و به خوبی از پا مراقبت می‌کنند. نکته اصلی این است که اگر واقعا می‌خواهید در صعود از کوه پیشرفت کنید، باید روی یک جفت کفش مناسب کوهنوردی، سرمایه گذاری کنید. اگر هم به صورت جدی کوهنوردی نمی‌کنید، بهتر است به گزینه‌های زیر فکر کنید.

می‌توانید برای دفعات اول کفش مناسب کوهنوردی را قرض کنید

اگر برای تفریح و فقط گاه‌گاهی از کوه‌ها بالا می‌روید یا قصد دارید طبیعت گردی کنید، بهتر است از دوستان‌تان یا هیئت‌های کوهنوردی یا سالن‌های ورزشی ، یک جفت کفش مناسب کوهنوردی قرض کنید.

برای مبتدیان این کار درستی است؛ چراکه تا زمانی‌که به سطحی از آمادگی برسید، مدتی طول خواهد کشید. شاید شما از این ورزش لذت نبرید و قصد ادامه دادن آن را نداشته باشید.

اگر کفش قرض می‌کنید، حواس‌تان باشد که ابتدا کف پاهای خود و سپس کفش‌تان را به خوبی تمیز کنید تا تمام کثیفی و میکروب‌ها را پاک شوند.

رویه و داخل کفش‌های کوه‌نوردی

در گذشته کفش‌ها بیشتر از چرم درست می‌شدند؛ کفش‌های چرمی امروزه کمتر متداول هستند و جای خود را به کفش‌هایی با طرح‌های جدید و رویه‌هایی از الیاف مصنوعی و سایر مواد نوترکیب داده‌اند. هر چند کفش‌ها در حال تغییر هستند ولی کارایی آن‌ها تغییر نکرده. پیشرفت ساخت کفش‌ها، راحتی و ایمنی بیشتری را برای کو‌هنوردان به همراه داشته است. در ادامه به ویژگی های کفش کوهنوردی می پردازیم

انواع کفش‌های کوه‌نوردی

1- چرم (مصنوعی یا طبیعی)
2- پارچه‌های گورتکس (Gore-tex)، سیمپاتکس (Sympatex) (عایق باد، رطوبت و قابل تنفس)
3- مواد نوترکیب مانند کولار (پارچه ضربه‌گیر)
4- تین‌سولیت (Thinsulate) (خاصیت حفظ گرمای پا، برای ساخت کفش‌های زمستانی)
5- فایبرگلاس (در میان کو‌هنوردان ایرانی به پلاستیکی معروف است، برای کوه‌نوردی اصلا مناسب نیستند.)

خصوصیات لازم رویه کفش

۱- ضد آب باشد.
۲- قابلیت تعریق داشته باشد.
۳- تا حدی برای راحتی پا، نرم و قابل انعطاف باشد.
۴- محکم باشد.
۵- قابل ارتجاع باشد.
۶- مقاوم به سرما، گرما و عوامل محیطی باشد.
۷- بندها تا نزدیکی پنجه‌ پا ادامه داشته باشد. (راحت تر است، بهتر کیپ می‌شود و درآوردن آن راحت‌تر است)
۸- تا روی پا و قوزک‌ها را بپوشاند.

کفی کفش (تخت کفش)

لایه‌ای ویژه از کربن و لاستیک، که معروف‌ترین آن نام تجاری “ویبرام – “Vibram ایتالیا بوده، ماده‌ای سخت، ضد لغزش و پراستحکام است.

به عنوان یک راهنمای خرید کفش کوهنوردی جامع بهتر است تا در هنگام خرید کفش کوهنوردی موارد زیر را در نظر داشته باشید: به راحتی کفش، اندازه و شکل آن دقت کنید. کفش را متناسب با نوع برنامه صعود انتخاب کنید برای مثال در صعودهای اصطحکاکی کفش های منعطف و برای صعود های عرضی و طولی کفش های با لبه های سخت و سفت را انتخاب کنید.

دکمه بازگشت به بالا