فرهنگ و هنر

خرمشهر، شهری با ظرفیت تبدیل به “شهر موزه”

تیتر اول / هرزستان با توجه به رویکرد بین المللی بسیاری از کشورها برای حفظ بقایای جنگ خود ، بقایای جنگ نیز در شهر هورامشار شناسایی شده است که برخی از آنها در سطح ملی ثبت شده و برخی دیگر در جلوی آستانه ثبت نام هستند.

جنگ همیشه با دود و خون سیاه بوده و تصویر آن همیشه با گریه های مردان ، زنان و کودکان بی گناه تاریک بوده است. جنگ ها نه تنها مکان ها و بدن شهرها و کشورها ، بلکه این مکان ها را با مردم و قهرمانان خود نابود کرده است. مثل خرمشهر با جهان آرا و صدها هزار شهید قهرمان.

خرمشهر اگرچه سالها پس از جنگ ویرانگر سال 59 هنوز قادر به بهبودی نیست و آثار جنگ همچنان در چهره خسته این شهر باقی مانده است ، اما این شهر که پس از 578 روز با خودش توانست از خود دفاع کند ، قربانی و ایثارگری. از جانب دشمن باتیست ، چنان آثار و حماسه های بزرگی را در قلب او قرار داده است که می تواند به یک شهر موزه تبدیل شود.

روز سوم گروه ترکان و مغولان ، روز خرمشهر ، بهانه ای شد تا تیتر اول بتواند با رئیس اداره میراث ، صنایع دستی و گردشگری هورامشهر درباره توانایی این شهر برای تبدیل شدن به یک شهر موزه صحبت کند.

ثبت ملی برای سایت های جنگی و حماسی در هورامشرا

سجاد گوهرپاک در گفت وگو با تیتر اول اظهار داشت: در 10 ماه گذشته موفق شدیم 14 پرونده راجع به آثار مربوط به سایت های جنگی و حماسه آفرینی در هورامشاه را برای ثبت در آثار ملی به وزارت میراث فرهنگی ارسال کنیم. با وجود این واقعه مهم ، طی 15 سال گذشته 11 اثر از هورامشاچ در کشور به ثبت رسیده است. خرمشهر ظرفیت زیادی دارد و می توانیم وقایع و حماسه های رخ داده در این شهر را شناسایی و ضبط کنیم. به عنوان مثال ، یکی از پرونده های ثبت نام ما “میدان مقاومت هورامشاه” بود. بسیاری نمی دانند چرا به این میدان مقاومت گفته می شود. باید بگویم که این میدان اولین جایی بود که رژیم بعثی هنگام ورود به هورامشهر جنگ رو در رو با مردم و ساکنان هورومشهر آغاز کرد. آنها با درخت و هر آنچه در اختیار دارند ، با رژیم بعث همراه هستند. این واقعاً حماسه ای است که رخ داده است و این منطقه باید در سطح ملی ثبت می شد.

وی با اشاره به برخی دیگر از سایت های جنگی که باید ثبت شوند ، گفت: “اولین اسکله دفاع مقدس نیز یکی از این بناهای با ارزش است ، اگرچه ممکن است بسیاری از داستان این اسکله اطلاع نداشته باشند ، اما ما به دنبال تایپ آن هستیم.” رویدادها و داستانهایی برای مردم هستند. با ادامه روند کار ، فکر می کنم سال آینده و بعد از آن بتوانیم آثار و حماسه های زیادی را از هورامشاچ در کارنامه ملی ثبت کنیم.

به ثبت 2 اثر باقی مانده از جنگ ادامه دهید

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر همچنین از ثبت نام این مدرسه به عنوان مکانی در آثار ملی به عنوان محلی برای حمله دشمن باتیستی با توپخانه و شکنجه یا زخمی شدن بسیاری از دانش آموزان یاد کرد. او افزود. : داستان این مدرسه از این قرار است که پس از جهت گیری جایگاه رزمندگان در این مدرسه و حمله مدرسه توسط دشمن ، آن شب شهید جهان آرا اجساد شهدا را با فانوس جمع و شناسایی می کند. به آرامی ، شهید جهان آرا روز بعد به مدرسه ولیعصر (عج) در هورامسرا می رود و تماس می گیرد ، همه را جمع می کند و به رزمندگان می گوید: “این راه ماست ، این پایان شهید است و به زودی نمی توان به ما کمک کرد” “و من دین خود را از تو گرفتم.” این مدرسه هنوز وجود دارد و من فکر می کنم چنین مکانهایی باید در سطح ملی ثبت شوند. البته ما این مدرسه را نیز برای ثبت پرونده در آثار دولتی به وزارت فرستاده ایم.

داستان پادگان قلعه

وی ادامه داد: مکان دیگری که پرونده آن برای ثبت دولت به وزارتخانه ارسال شده است ، “پادگان قلعه” است. هشت ماه پیش ، وقتی پادگان را مطالعه می کردیم ، هرچه حماسه بیشتری از پادگان بدست آوریم ، وضوح بیشتری پیدا می کنیم. ، این پادگان که درگیر جنگ بود به لطف شهادت این فرماندهان در هفته جایگزین سه فرمانده در یک تیم و پنج فرمانده می شود که سرانجام به جایی می رسد که یکی از پزشکان پادگان به عنوان فرمانده انتخاب می شود.

ثبت آثار جنگی در هورامشهر برای به دست آوردن شهرت آتیه افسانه های ایرانی

“در زمانی که اروپایی ها افسانه های خیالی برای خود می آفرینند و سپس تصاویری مانند بتمن را در لباس بچه های ما گلدوزی می کنند ، افسانه های بسیاری وجود داشته و یکی از اهداف آن در کشور ما بوده است. ما در تلاش هستیم آثار و حماسه های خرمشهر را ثبت کنیم. برای دهه ها ، این حماسه ها برای فرزندان ما یک افسانه و حماسه ضروری خواهند بود و مطمئناً فرزندان ما افتخار خواهند کرد که چنین افسانه ها و قهرمانانی داشته ایم.

تاج فرصتی برای مطالعه و ثبت آثار ملی جنگ است

وی با بیان اینکه سال گذشته آمار خوبی درباره حماسه خرمشهر داشتیم که در آثار ملی ثبت شده بود ، اظهار داشت: دوران کرونا فرصتی برای ثبت ملی آثار هورامشهر بود و کرونا فرصت مطالعه و ثبت بیشتر را به ما داد. در طول تاج ، ما دست و پا بسته نمی نشستیم و برنامه ریزی نمی کردیم ، و بسیاری از جمله فارغ التحصیلان ترمیم ، به ما کمک کردند تا این آثار را در هورامشاه شناسایی کنیم. با همان ثبت ملی که در حال انجام است ، ما می توانیم هورامشرا را به عنوان یک شهر موزه معرفی کنیم ، حتی اگر اکنون هم باشد.

خرمشهر؛ شهر موزه

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر در پایان تأکید کرد: خرمشهر آنقدر بزرگ است و داستان های بسیار خوبی دارد که در حال حاضر با یک شهر موزه روبرو هستیم زیرا در این شهر حادثه و داستان هایی رخ داده است و به نظر می رسد از مقامات گردشگری ، به ویژه سازمان منطقه آزاد اروندا بخواهیم که اقدامات ارزشمندتری را برای توسعه ظرفیت های لازم و معرفی این مکان ها انجام دهند. 25 مقدس و بنای مقدس که در هورامشرا داریم آمار بسیار خوبی است و از محورهای ویژه گردشگری است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا