اقتصادیبهترین های کسب و کارعمومی

نکات مهم خرید باتری سمند

خودروی سمند

سمند یک خودروی تمام ایرانی می باشد که تمام قطعات آن کاملاً تولید داخل می باشد. بدنه این خودرو از جنس گالوانیزه می باشد و تا چندین سال ضمانت در مقابل خوردگی دارد. ماشین سمند از نظر ایمنی در سطح کیفی بالایی قرار دارد. فضای داخل ماشین بسیار جادار طراحی شده است.

به نقل از کیان باتری، ارتفاع مناسب سمند از امتیازهای دیگر این خودرو می باشد. سمند تجهیزات برقی خاص و ویژه ای ندارد و همانند بسیاری از ماشین های معمولی تجهیزاتی مانند چراغ ، بالابر شیشه ها و … از تجهیزات برقی این ماشین تمام ایرانی می باشند. برق این تجهیزات توسط باتری ماشین فراهم می شود. در ادامه بررسی می کنیم که باتری برای خودرو سمند باید چه مشخصاتی داشته باشد.

مشخصات باتری سمند

کارخانه خودروسازی ایران خودرو ، باتری ۶۶ آمپر را به عنوان باتری فابریک این ماشین نصب می کند. البته باتری های دیگری بر روی این ماشین ، قابل نصب می باشند ولی مهندسان برای باتری فابریک ، باتری ۶۶ آمپر را کافی و مناسب می دانند. یکی از باتری های قابل نصب بر روی خودروی سمند ، می باشد. اما کارشناسان بر این باورند که آمپراژ بالای باتری برای خودرو ضرورتی ندارد و بهتر است باتری برای خودرو سمند همان ۶۶ آمپر انتخاب شود.

به گفته باتری با ما باتری بالاتر از آمپرهای ۶۶ یا ۷۴ ، برای خودرو سمند مناسب نیست. عده ای این تصور اشتباه را دارند که آمپر باتری هر چقدر بالاتر باشد ، بهتر است. در صورتی که این یک تصور کاملاً اشتباه است. زیرا باتری با آمپراژ بالای غیرضروری سبب می شود که گرمای بیشتری جذب شود و به باتری آسیب وارد شود. قالب باتری خودرو سمند L3  است ، و قالب L5 بسیار سخت در جای مخصوص باتری قرار می گیرد.

بهترین باتری برای خودرو سمند چیست ؟

کارخانه های سپاهان باتری و صباباتری از تولید کنندگان برتر داخلی می باشند که باتری های مختلف مناسبی برای انواع خودروها تولید می کنند. کیفیت این باتری ها در سطح باتری های مطرح خارجی می باشد ، در حالیکه در مقایسه با باتری های خارجی ، قیمت پایین تری دارند.

طول عمر باتری های سپاهان باتری و صباباتری ، با توجه به نوع باتری متفاوت است. اما در کل طول عمر باتری های این کارخانه ها مناسب می باشد. بنابراین برای ماشین سمند ، می توانید باتری ماشین اوربیتال سپاهان و … را انتخاب کنید.

خرید باتری ماشین سمند

در هنگام خرید باتری برای خودرو سمند ، به کیفیت باتری توجه کنید. کیفیت باتری سمند را در درجه اول بررسی نمایید و سپس به توجه کنید. هر باتری ارزان قیمتی را خریداری نکنید ، چون قطعاً بی کیفیت می باشد. خرید باتری بی کیفیت موجب می گردد به سایر قطعات خودرو نیز آسیب وارد شود. منظور قطعاتی می باشند که با باتری و برق ماشین در ارتباط می باشند.

برای خرید باتری مناسب و باکیفیت ماشین سمند ، حتماً از سایت های معتبر اقدام به خرید کنید. در هنگام خرید باتری برای خودرو سمند ، توجه داشته باشید که باتری دارای ضمانت نامه معتبر باشد و ضمانت نامه حتماً فعال شود.

به تاریخ تولید باتری سمند توجه نمایید. از خرید باتری هایی که مدت زیادی از تاریخ تولید آنها گذشته است ، خودداری کنید. زیرا باعث کاهش طول عمر مفید باتری می شود.

تعمیر و تعویض باتری سمند

اگر باتری ماشین سمند شما دچار مشکل شده است ، به راحتی می توانید با مراکز تعمیراتی مربوطه تماس بگیرید. این مراکز با اعزام نیرو به محل ، باتری شما را بررسی و تست می کنند. در صورت خرابی باتری ، می توانند آنها را در محل تعویض نمایند. در این صورت شما دردسر انتقال خودروی سمند خود را به تعمیرگاه ندارید و در کوتاهترین زمانی می توانید باتری خراب را در محل تعویض نمایید.

با مشاهده علائم زیر به بررسی وضعیت باتری پرداخته و در صورت لزوم  به تعمیر و یا تعویض باتری برای خودرو سمند خود ، اقدام نمایید.

علائمی مانند استارت نخوردن باتری ، استارت ضعیف باتری ، کم سو شدن چراغ ها ، درست کار نکردن تجهیزات برقی ، خاموش شدن ناگهانی خودرو و تغییر شکل باتری نشان دهنده خرابی باتری سمند می باشد. البته در نظر داشته باشید که این علائم ممکن است دلایل دیگری داشته باشد و مربوط به خرابی باتری نباشد

باتری ها قلب تپنده ماشین

وظیفه اصلی باتری ها تامین کردن برق مورد نیاز ماشین و بخش های درون آن است، با توجه به این موضوع سالم بودن باتری ها دارای تاثیر به سزایی در عملکرد سایر بخش های خودرو دارد.

در یک نگاه ساده اگر شما دچار مشکلی شود حتی شما این امکان را نخواهید داشت که استارت بزنید و ماشین را روشن کنید.

اما این مهره حیاتی طول عمر بالایی ندارد و احتیاج بر این است که هر چند سالی یک بار آن را تعویض کنید و با توجه به اهمیت بالای آن لازم است که با دقت هرچه تمام تر باتری جدید را انتخاب کنید. در ادامه این مطلب ما شما را با انواع باتری ها، نکاتی که در هنگام خرید باید به آن توجه کنید و سایر دانستنی های لازم می پردازیم، بنابراین اگر سلامت خودرو خود برایتان حائز اهمیت است همراه ما باشید.

معرفی انواع مختلف باتری های ماشین

اجازه دهید که در ابتدا شما را با 2 نوع رایج از باتری های موجود در بازار آشنا نماییم.

باتری های اسیدی

باتری های اسیدی ماشین

ساختار باطری های اسیدی به این صورت است که درون آن ها 6 محفظه قرار می گیرد و در داخل این محفظه ها صفحات دیگری از جنس سرب که داری دو قطب + و – هستند قرار می گیرد.

تمامی این صفحات موجود در داخل محلول دیگری از آب و اسید سولفریک هستند که در بین آن ها جداکننده های دیگری قرار دارند.

این صفحات که هر کدام توانایی این را دارند که بین 2 تا 2.2 ولت برق تولید نمایند و با کمک اتصال دهنده ها به یکدیگر متصل شوند.

این موضوع دلیل بر آن شد که به آن ها باتری های 12 ولتی نیز گفته شود.

نکته ای که درباره این باتری ها وجود دارد این است که مقدار محلول موجود آن باید به صورت مدام چک شود تا در صورتی که احساس شد سطح آن پایین تر رفته است مقداری آب مقطر اضافه شود.

باتری های اتمی

باتری های اتمی ماشین

ساختار باتری های اتمی( نام دیگر آن ها باتری های سیلد است ) این گونه است که صفحات موجود در آن قبل از اینکه در باتری قرار داده شود شارژ می شوند.

این نوع از باتری ها به صورت پلمپ شده هستند که صفحات موجود درون آن احیتاجی به افزودن آب مقطر نخواهند داشت، از راه های شناخت این باتری به این می توان اشاره کرد که در سطح آن ها از درپوش هایی استفاده می شود، علاوه بر آن ظاهر آن ها به این صورت است که از هیچ گونه پیچ برای اسید ها استفاده نمی شود.

در ساختار این باتری یا از کلسیم و یا از کلسیم سیور استفاده می شود. این دو نوع ماده باعث می شود این نوع از باتری ها دارای عمر بالاتری نسبت به سایر باتری ها داشته باشند.

تفاوت های بین دو باتری اسیدی و اتمی

با توجه به رایج بودن این دو باتری بهتر است که با تفاوت هایی که این دو با یکدیگر دارند نیز آشنا شوید.

اولین چیزی که درباره تفاوت های بین این دو می توانی به آن اشاره کنیم این است که باتری های اسیدی به باتری های مراقبت کم معروف شده اند و بانری های اتمی به باتری های بدون مراقبت!

تفاوت اصلی آن ها هم در جنس الکترونیت های موجود در آن ها است. علاوه بر آن باتری های اتمی نسیت به باتری های اسیدی دارای طول عمر بالاتری نیز هستند.

همچنین برای چک کردن وضعیت باتری، در باتری های اتمی به دلیل سر بسته بودن باید با استفاده از نشانگر ها این کار را انجام دهید و با توجه به رنگی که نشان می دهد متوجه شوید که وضعیت باتری شما چگونه است.

اما در باتری های اسیدی با برداشتن درب آن می توانید وضعیت باتری را چک نمایید.

باتری اسیدی یا اتمی کدام را انتخاب کنیم؟

ما در بالا به معرفی این دو از باتری پرداختیم و تفاوت های میان آن ها را نیز به صورت مختصر بیان کردیم؛ اما شاید هنور شما نتوانسته باشید به خوبی متوجه شوید که کدام یک از باتری ها برای شما انتخاب بهتری هستند پس با ما باشید.

اگر شما به دنبال یک باتری هستید که دارای طول عمر بالایی باشد باید به شما بگوییم که به سراغ باتری های اتمی بروید. زیرا عمر یک باتری چیزی حدود بین 2 تا 5 سال است و در این میان باتری های اسیدی نهایتا تا 2 سال عمر دارند.

ویژگی دیگری که باتری های اتمی را برتر می کند در این است که این نوع از باتری به مراقبت زیادی احتیاج ندارد، اما در باتری های اسیدی شما باید مراقب سطح آب آن باشید.

اما اگر تنها قیمت برای شما مهم است و به دنبال محصول ارزانی هستید می توانید از باتری های اسیدی استفاده نمایید.

بیشتر بدانید:

راهنمای خرید باتری خودرو

برای خرید باتری ماشین به چه نکاتی توجه کنیم؟

ما در ادامه برای شما ویژگی هایی را معرفی می کنیم که در هنگام خرید باتری ماشین به این ویژگی ها توجه کنید.

اعداد BCI

با کمک این اعداد شما می توانید متوجه شوید که نوع باتری که در ماشینتان استفاده شده از چه نوع باتری است.

در این یخش ویژگی هایی همچون: ارتفاع، طول، عرض، نوع قرار گرفتن ترمینال های باتری و در کل شکل کلی قرار داده شده است.

البته لازم به ذکر است که با توجه به این موضوع که شرکت های تولید باتری گاه از شماره های BCI یکسانی استفاده می کنند اما سایر بخش ها دارای تفاوت است. بنابراین تنها توجه به این بخش اصلا کافی نخواهد بود.

بررسی ولتاژ باتری

فهمیدن این موضوع از آسنان تری کارهایی است که می توانید انجام دهید، به صورت کلی همه ماشین هایی که پس از سال 1960 تولید شوند اجبار بر این شد که از باتری هایی با ولتاژ 12 ولت استفاده نمایند.

پس با توجه به این موضوع متوجه می شوید که باتری شما در هر صورت دارای ولتاژ 12 ولت می باشد.

بررسی آمپر گردان

این بخش نسان دهنده این است که به باتری در دمای زیر صفر درجه چه مقدار آمپر از خود خارج می کند، پس اگر محل زندکی شما در آب و هوای سرد است باید توجه بیشتری به این بخش داشته باشید زیرا نمایانگر این است که توانایی باتری در شرایط دمایی سرد چگونه است.

آمپر گردان میل لنگ

ظرفیت ذخیره باتری

این ویژگی جزو نکات مهمی است که باید به آن توجه داشت، منظور از ظرفیت ذخیره باتری ( RC )  در این است که چه مقدار زمان طول می کشد تا یک باتری در دمای تقریبی 26 درجه دشارژ شود.

دقیق تر بخواهیم بگوییم منظور از ظرفیت ذخیره باتری طول عمر آن است؛ البته توجه داشته باشید که منظور ما زمانی است که یک خودرو خاموش می شود و دینام نیز خاموش است.

در این زمان که منبع شارژی برای باتری وجود ندارد باید این توانایی را داشته باشد که بین یک تا دو ساعت برق مورد نیاز را تامین نماید.

آمپر ساعت باتری ماشین

تاریخ ساخت باتری

مشخصات روی بدنه باتری

از زمانی که یک باتری ساخته می شود عمر آن نیز آغاز می شود بنابراین اگر می خواهید باتری شما دارای طول عمر بالایی باشد باید به سراغ باتری های جدید تر بروید.

یک نکته را همیشه در خاطر داشته باشید، این که در هیچ شرایطی باتری که از زمان تولید شدن آن به مدت 6 ماه گذشته است را نباید خریداری کنید، زیرا پس از طی شدن این مدت زمان احتمال سولفاته شدن در باتری بالا است.

برای اطلاع دقیق از تاریخ ساخت باتری به بدنه آن نگاه بیندازید معمولا عددی که در ابتدا کد هست نشانگر سال ساخت می باشد.

بررسی سایز باتری

برای اطلاع از این که باتری که قصد تهیه آن را دارید در چه سایزی باید باشد می توانید به دفتزچه راهنمای ماشین خود مراجعه کنید در آن نوشته شده است که سایز متناسب با خودرو شما چقدر است. بنابراین حتما این موضوع را در نظر داشته باشید زیرا اگر شما بهترین باتری را نیز خریداری کنید اما اندازه اش متناسب با خودرو شما نباشید رسما بریتان بی استفاده خواهد بود.

محل قرار گرفتن قطب های باتری

شما باید توجه داشته باشید که محل باتری شما به چه صورت است و سپس به سراغ همان نوع باتری بروید، برخی از باتری های موجود محل قرار گیری قطب های مثبت و منفی در آن ها متفاوت است.

نکات گفته شده در بالا جزو مواردی بود که مشخصات باتری قرار داده می شود، اما برخی دیگر از نکات وجود دارد که شما باید با توجه به شرایط خودتان به آن ها توجه داشته باشید

آب و هوا را در نظر داشته باشید

یکی از ضروری ترین نکاتی که در زمان تهیه باتری جدید باید آن را در نظر گرفت مربوط به آب و هوا است؛ بیشتر باتری ها برای آب و هوای نرمال و متناسب ساخته می شوند و اگر از آن ها بخواهید در دمای بسیار بالا و دمای بسیار پایین استفاده نمایید دچار مشکل می شوند.

چنانچه شما در محیطی هستید که دارای هوای گرمسیری است باید به سراغ باتری هایی بروید که بر روی آن ها حرف S مشص شده است بروید.

و در صورتی که محل زندگی شما هوای بسیار سردی دارد و به نوعی سرد سیری است از باتری هایی استفاده نمایید که دارای مشخصه ی N هستند.

علاوه بر رعایت این مورد باید پوسته باتری خود را هم نیز بررسی کنید، زیرا برخی از پوسته ها به علت این که برای هوای متعادل هستند در آب و هوای نا مناسب دچار ترکیدگی می شوند.

ضمانت و گارانتی

بهتر است که باتری خریداری نمایید که دارای ضمانت و گارانتی باشد، این موضوع باعث می شود تا شما دچار آرامش خاطر شوید و حداقل به مدت 6 ماه تا 1 سال خیالتان راحت باشد که در صورتی که باتری خریداری شدتان دچار مشکلی شود این امکان را دارید که از گارانتی آن استفاده کنید.

عموما باتری های ساخته شده در ایران دارای یک سال گارانتی هستند و باتری های خارجی با گارانتی های 6 ماهه عرضه می شوند.

قیمت باتری ها یک موضوع کاملا متغیر است که وابسته به عوامل گوناگون بسیاری است، باتری ها با توجه به مشخصات و ویژگی هایی که به آن ها اشاره کردیم قیمت گذاری می شوند بنابراین لازم است که در ابتدا ویژگی های مورد نظر خود را شناسایی نمایید و سپس متناسب با خواسته خود یک باتری را انتخاب کنید.

اما به طور اگر قصد خرید یک باتری ارزان قیمت را دارید باید به سراغ باتری های اسیدی بروید زیرا قیمت باتری های اتمی مقداری بالا تر است.

علاوه بر آن قیمت باتری ماشین با گرانتی از مدل هایی که فاقد گارانتی هستند بالا تر می باشد.

باطری های خارجی یا ایرانی؟

باطری ایرانی یا خارجی کدام خوب است؟

ما به صورت دقیثق نمی توانیم یک باتری را تایید و دیگری را رد نمایید و می توان گفت این مورد بستگی به خود شما دارد که ترجیحتا بر کدام مورد باشد.

شرکت های ایرانی همچون صبا باتری، سپاهان باتری، برنا باطری در چند سال اخیر باتری های با کیفیت بسیاری ارائه داده اند و علاوه بر آن به دلیل ارائه دادن خدمات های پس از فروش و گارانتی در حال محبوبیت یافتن هستند.

از آن طرف باتری های خارجی مثل کره ای مدت زمان زیادی است که استفاده می شود و کیفیت خود را به خوبی نشان داده اند.

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا