سلامت و تندرستی

خوراکی‌هایی که به سلامت دندانها آسیب می‌زند

غذا و نوشیدنی در رژیم غذایی همه بر سلامت دندان و لثه فرد تأثیر می گذارد.

به گزارش تیتر اول ، در حالی که برخی از غذاها و نوشیدنی ها باعث بهبود سلامت دندان و لثه می شوند ، برخی دیگر باعث پوسیدگی دندان ، فرسایش و بیماری های دهان می شوند.

در یک گزارش ، وب سایت Health Line برخی از انواع غذا و نوشیدنی را ذکر کرده است که می تواند بر سلامت دندان تأثیر بگذارد:

نوشابه و نوشیدنی های شیرین: نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه ، قهوه شیرین و نوشیدنی های انرژی زا تأثیر منفی بر سلامتی دارند این نوع نوشیدنی ها خاصیت اسیدی دارند و شرایط لازم را برای باکتری های ایجاد کننده پوسیدگی و پوسیدگی فراهم می کنند. باکتری های تقویت کننده پوسیدگی مانند استرپتوکوک موتانس از قند تغذیه می کنند و اسیدهایی تولید می کنند که مینای دندان را از بین می برد یا تجزیه می کند.

شکر ، شکلات: همانطور که قبلاً ذکر شد ، قند موجود در دهان باعث تغذیه باکتری های مضر می شود که باعث تشکیل اسید و از بین رفتن مینای دندان می شود. بنابراین ، مصرف قند مهمترین عامل خطر پوسیدگی است. با این حال ، ثابت نشده است که قندهای طبیعی موجود در غذاهایی مانند میوه و محصولات لبنی نقش مهمی در حفره ها و پوسیدگی دندان ها دارند.

نان سفید و غذاهای نشاسته ای تصفیه شده: کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید و برنج و برخی غذاهای نشاسته ای مانند چیپس سیب زمینی می توانند بر سلامت دهان و دندان تأثیر بگذارند. مانند قندها ، باکتری های موجود در دهان نیز به سرعت قندهای موجود در منابع کربوهیدرات مانند نان سفید و خرده ریزها را تحریک کرده و اسید فرسایشی مینا تولید می کنند.

آب میوه: اگرچه آب میوه 100٪ حاوی مواد مغذی مهم بسیاری است ، اما نوشیدن زیاد آن می تواند به دندان های شما آسیب برساند. این آب اسیدی است و می تواند مینای دندان را از بین ببرد.

غذاهای چسبناک و سفت: برخی از غذاها ممکن است خطر پوسیدگی یا پر شدن دندان را افزایش دهند. به عنوان مثال ، جویدن غذاهای سفت مانند آب نبات می تواند به دندان شما آسیب برساند. عادت جویدن یخ می تواند باعث ترک خوردن دندان شود. علاوه بر این ، شیرینی ها و شکلات هایی مانند کارامل و تافی که به دندان شما می چسبند می توانند احتمال پر شدن دندان های شما را افزایش دهند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا