سلامت و تندرستی

۵ دلیل ابتلا به ذات‌الریه و راههای پیشگیری از آن

آفتاب‌‌نیوز:

در ادامه با برخی از دلایل اصلی ذات الریه و چگونگی پیشگیری از آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

باکتری ها

پنومونی باکتریایی هر نوع پنومونی باکتریایی است و معمولاً با آنتی بیوتیک درمان می شود. استرپتوکوک پنومونیه که معمولاً در بینی و گلو دیده می شود ، یکی از دلایل عمده ذات الریه باکتریایی است. هنگام عطسه یا سرفه ، باکتری ها می توانند از طریق بزاق یا قطره مخاط پخش شوند. وقتی بسیاری از افراد باکتری را بدون بیماری حمل می كنند ، استرپتوكوكس پنومونیه اغلب در افراد مسن ، كودكان خردسال و افراد سیگاری و همچنین افرادی كه بیماری یا داروی آنها دارای سیستم ایمنی ضعیف است ، ذات الریه ایجاد می كند.

باکتری های دیگر نیز می توانند باعث ذات الریه شوند. اگرچه شیوع آنها کمتر است. این شرایط به عنوان ذات الریه غیرمعمول یا ذات الریه پیاده روی شناخته می شوند. این نوع اغلب علائم خفیف تری دارد و نیازی به استراحت در رختخواب ندارد.

قارچ

اسپور برخی از قارچ ها در صورت استنشاق مقادیر زیاد می توانند باعث ذات الریه شوند. البته ذات الریه قارچی بسیار کمتر از انواع باکتریایی است. قارچ هایی که می توانند باعث ذات الریه شوند عبارتند از:

– هیستوپلاسموز

رمزنگاری

– کوکسیدیوئیدومایکوزیس

کشاورزان ، کارگران کشاورزی و محوطه سازان بیشتر در معرض خطر ذات الریه قارچی هستند زیرا در تماس مستقیم با خاکی هستند که ممکن است حاوی قارچ باشد. علاوه بر این ، پنوموسیستیس ژیروس می تواند در افرادی که دارای ایمنی ضعیف هستند مانند HIV یا کسانی که اخیراً پیوند عضو انجام داده اند ، شرایط جدی به نام پنومونی پنوموسیستیس ایجاد کند. ذات الریه قارچی با عوامل ضد قارچی قابل درمان است.

ویروس ها

برخی ویروس ها مانند ویروس هایی که باعث ایجاد چشم صورتی (التهاب ملتحمه) یا آنفلوانزا می شوند نیز می توانند باعث ذات الریه شوند. ذات الریه ویروسی معمولاً خفیف تر از ذات الریه باکتریایی است و روند بیماری کوتاهتر است زیرا باعث التهاب کمتری در بدن می شود. بیماری های تنفسی مانند آنفلوانزا یا Covid-19 می توانند به دلیل التهاب و تجمع مایعات در ریه ها ، ذات الریه ایجاد کنند که نفس کشیدن را برای بیمار دشوار می کند. بیشتر پنومونی های ویروسی تعداد محدودی از درمان ها را دارند یا قابل درمان نیستند. این بدان معناست که بیمار باید منتظر بماند تا عفونت متوقف شود. با این حال ، اگر پزشک شما فکر می کند ویروس آنفولانزا علت ذات الریه است ، ممکن است برخی از روش های درمانی ضد ویروسی یا سایر داروها را برای کمک به تنفس بیمار تجویز کند.

ذات الریه بیمارستانی

پنومونی اکتسابی در بیمارستان به مواردی گفته می شود که فرد در طی 48 ساعت از بستری شدن در بیمارستان به هر نوع ذات الریه مبتلا شود. این وضعیت نه تنها به احتمال ضعف سیستم ایمنی بدن به دلیل بیماری های دیگر مربوط می شود بلکه باکتری های موجود در بیمارستان می توانند در برابر آنتی بیوتیک ها نیز مقاوم باشند. دلایل ذات الریه در بیمارستان عبارتند از:

– کادر پزشکی می توانند پاتوژن را از طریق دست ، لباس یا تجهیزات از یک بیمار به بیمار دیگر منتقل کنند.

بهداشت دهان و دندان ضعیف ، که احتمال ورود باکتری ها به بزاق را از بزاق افزایش می دهد. به این حالت میکروتعرق گفته می شود. میکروعرق در بیمارستان می تواند خطرناک باشد زیرا بیماران نه تنها در معرض چندین باکتری قرار دارند ، بلکه انواع مختلفی از تجربیات را در خانه تجربه می کنند. در عین حال ، بهداشت دهان و دندان در بیماران بستری معمولاً در اولویت اصلی نیست ، زیرا کادر پزشکی بر روی مشکلاتی که باعث بستری شدن بیماران می شود ، تمرکز می کنند و این شرایط می تواند سطح باکتریها را در دهان بیمار افزایش دهد. بهداشت دهان و دندان ، از جمله مسواک زدن هنگام بستری در بیمارستان ، می تواند خطر ذات الریه بیمارستانی را کاهش دهد.

ذات الریه همراه با تنفس مصنوعی

پنومونی تنفسی شکل دیگری از ذات الریه است که می تواند در هنگام اتصال فرد به دستگاه تنفس ایجاد شود زیرا باکتری ها وارد مجاری تنفسی آنها می شوند.

جوهر آرزو

آسپیراسیون پنومونی نوعی پنومونی است که با ورود غذا یا مایعات به ریه ها ایجاد می شود و باعث عفونت می شود. این یکی از مهمترین دلایل ذات الریه در بیمارانی است که تحت مراقبت طولانی مدت قرار دارند. اگرچه میزان بروز بیماری در دهه گذشته به طور قابل توجهی کاهش یافته است ، اما هنوز هم خطر ویژه ای برای بیماران بالای 65 سال است.

چه کسی در معرض خطر است؟

برخی از افراد بیشتر در معرض خطر ذات الریه هستند ، از جمله:

– افراد بالای 65 سال

– کودکان زیر دو سال

افرادی که به دلیل بیماری هایی مانند دیابت و سرطان و همچنین مبتلایان به بیماری های مزمن ریوی ، سیستم ایمنی ضعیفی دارند

– افرادی که سیگار می کشند

افرادی که از داروهایی مانند شیمی درمانی و استروئیدها استفاده می کنند

– بیماران بستری در بیمارستان ، از جمله بیماران متصل به دستگاه تنفس

افرادی که با اچ آی وی زندگی می کنند ، به ویژه کسانی که درمان ضد ویروسی دریافت نکرده اند یا کنترل خوبی بر اچ آی وی خود ندارند

چگونه می توان از ذات الریه جلوگیری کرد؟

ممکن است بخواهید چند مرحله را برای کاهش خطر ابتلا به ذات الریه در نظر بگیرید ، از جمله:

افراد در معرض خطر باید واکسن مزدوج پنوموکوک یا واکسن پلی ساکارید پنوموکوک دریافت کنند که هر دو از پنومونی استرپتوکوکی محافظت می کنند.

همه افراد بالای شش ماه باید هر ساله واکسن آنفلوانزا بزنند.

افراد سیگاری باید این عادت مضر را ترک کنند.

دستان خود را مرتبا با آب و صابون بشویید.

بیماری های مزمن مانند آسم ، بیماری های قلبی و دیابت باید به خوبی کنترل شوند.

افراد مبتلا به HIV باید درمان ضد ویروسی را شروع کنند.

بیماران بستری در بیمارستان باید سعی کنند هرچه زودتر راه رفتن را شروع کنند ، زیرا این امر باعث افزایش ظرفیت ریه و جلوگیری از احتباس مایعات می شود.

– هر فرد بستری در بیمارستان باید بسته بهداشت دهان و دندان را به همراه داشته باشد. در این بسته می توانید:

– مسواک مرغوب با برس نرم

خمیر دندان حاوی موادی مانند فلوراید که به تجزیه پلاک کمک می کند

– دهان شویه های غیر الکلی

دکمه بازگشت به بالا