جامعه

بازار کساد پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر در ایران

تیتر اول / همدان یکی از مخترعان پلاستیک های زیست تخریب پذیر ، عدم فرهنگ سازی مناسب در استفاده از این محصول را دلیل اصلی کندی بازار این گونه محصولات در ایران و صادرات این محصولات دانست.

وی در مصاحبه با تیتر اول پیمان مرادی ، عضو هیئت مدیره یکی از شرکتهای دانش فعال در ملایر ، با اشاره به شروع فعالیت این شرکت در سال 1991 اظهار داشت که این شرکت زیست تخریب پذیر است و محتوای آموزشی برای دانشجویان فراهم می کند و به طور غیر مستقیم بیش از 250 نفر اشتغال ایجاد کرده اند.

وی هفت اختراع در زمینه تهیه ارتوز پزشکی و توانبخشی در این شرکت دانش بنیان اعلام کرد و افزود: بازار هدف ارتزهای توانبخشی که برای کاهش فشار مکانیکی اندام آسیب دیده و تسهیل حرکت استفاده می شود کشورهای خلیج فارس و خاورمیانه هستند.

مرادی دلیل اصلی محدود بودن بازار فروش این محصول در ایران را مراکز درمانی ملی بودجه کافی برای خرید ارتزهای پزشکی دانست و یادآور شد: مراکز درمانی کشور بودجه کافی برای این محصولات را ندارند اما بیشتر برای بازارهای خارجی. ارتزهای پزشکی تولید شده توسط این شرکت صادر می شوند.

نیازسنجی بازار ؛ یکی از عوامل موفقیت در بازار فروش

وی شناخت پتانسیل موجود و ارزیابی نیازهای تخصصی و فوق تخصصی بازار را از مهمترین دلایل موفقیت تجاری سازی ایده دانست و گفت: با توجه به نیاز دانشجویان به محتوای آموزشی در بیماری عروق ویروس کرونا قلب ، این شرکت تولید می کند محتوای آموزشی متناسب با نیازها. “تاکنون دانش آموزان را در دستور کار خود قرار داده و آنها را با قیمت مناسب ارائه می دهد.

وی با اشاره به تولید پلاستیک های زیست تخریب پذیر بیان کرد: تولید زباله های پلاستیکی و پلاستیک های بسته بندی و دفع آنها در طبیعت یکی از مشکلات زیست محیطی امروز است و تولید پلاستیک های زیست تخریب پذیر ، باعث کاهش زمان تجزیه این محصولات می شود. این مشکل را در مدت شش ماه تا سه سال حل می کند. برای تولید این پلاستیک ها از افزودنی های طبیعی با منشا گیاهی استفاده کردیم که پس از مصرف تجزیه و به چرخه طبیعی بازگشت.

مرادی ادامه داد: از آنجا که در ایران هیچ استفاده ای از پلاستیک های زیست تخریب پذیر وجود ندارد و اختلاف کمی در قیمت این پلاستیک ها با پلاستیک های شیمیایی وجود دارد ، در ایران بازاری برای این محصول وجود ندارد و همه محصولات صادر می شوند. از البته ما در تلاش هستیم قیمت را کاهش دهیم ، اما هنوز مهمترین مسئله در ایجاد فرهنگ در بازار مصرف است.

برخوردهای نامناسب ، با سلیقه ، مغرضانه و حسودانه با مخترعین

وی با اشاره به صدور مجوز به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات ایده پرداز تصریح کرد: مخترع در برخی مواقع با برخورد نامناسب ، با سلیقه ، مغرضانه و حسودانه برخی افراد برای دریافت مجوزهای مربوطه روبرو می شود ، در واقع نظر منفی و برخورد ناکافی برخی از مدیران است. بروزرسانی آنها یکی از موانع مخترعین و کارآفرینان است.

نویسنده ایده بر چشم انداز مدیران در ایجاد یک سیستم تجاری برای افراد در این زمینه تأکید کرد و تأکید کرد: تسریع در صدور مجوزها و گواهینامه ها یکی از مهمترین زیرساخت ها برای پشتیبانی از طرح های نوآورانه و مبتکرانه است.

مرادی اظهار داشت: بعضی اوقات شرکت های دانش بنیان مجبور می شوند پس از گرفتن مجوز از یک سازمان ، پروانه مشابه را از سازمان دیگری لغو کنند ، بنابراین آژانس های مربوطه باید به پروانه های صادر شده و حقوق شرکت های دانش بنیان احترام بگذارند.

اعتماد به نفس مصرف کننده؛ سهم مکمل بازار هدف برای شرکتهای دانش بنیان

وی در ادامه از فرهنگ در بازار مصرف به عنوان یکی از مهمترین موانع شرکت های دانش برای عرضه محصولات خود به بازار یاد کرد و گفت: بنابراین در هیچ بازار مصرفی نباید آزمایش مجدد شود ، مردم نیاز به فرهنگ سازی دارند پلاستیک های قابل تجزیه از قطعات مکمل. بازار هدف شرکت های دانش بنیان هستند.

وی گفت: “در حال حاضر ، پارک علم و فناوری از پروژه های نوآورانه پشتیبانی می کند ، صندوق نوآوری و رفاه در پروژه های دانش بنیان سرمایه گذاری می کند ، در حالی که صندوق Elite از مخترعین حمایت می کند. سه سازمان از مخترعین و شرکت های دانش بنیان حمایت می کنند.”

وی به روند پیچیده و خسته کننده ثبت اختراع ثبت اختراع اشاره کرد و افزود: صاحبان ایده باید آمادگی لازم را برای ثبت نام در ثبت اختراع در بدترین وضعیت ممکن داشته باشند. به نظر من ، ارائه یک محصول اختراعی به بازار مصرف به دلیل پیچیدگی یکی از سخت ترین کارها در جهان است.

اگر جوانی صبور نباشد ، نمی تواند مخترع خوبی باشد

مرادی یادآور شد: صبر ، تمرکز ، کار تیمی و استقامت از عوامل مهم در این مسیر است ؛ اگر جوانان صبور نباشند ، نمی توانند در این راه گام بردارند. به عنوان مثال ، در برخی موارد ممکن است بدهی های کلان ، هشدارهای ادارات و سازمان های مختلف و کاهش تولید به دلیل تورم رخ دهد ، بنابراین صبر و استقامت از عوامل مهم هستند.

وی استاندارد سازی کالا ، تجاری سازی ، فروش محصول و تداوم بازار فروش را از دیگر مواردی دانست که مخترع از طریق ثبت اختراع و تجاری با آن روبرو است و گفت: اگر صاحب ایده فردی با ناتوانی جنسی باشد و مایل به پرداخت هزینه باشد ، موفقیت در این مسیر ، مخترع برای چندین سال پشت سر هم نمی تواند از طراحی خود سود مالی کسب کند و حتی ضرر می کند ، بنابراین باید کار خود را دوست داشته باشد تا از چنین دست اندازهایی خودداری کند .

مخترعین همسری برای همراهی خود انتخاب می کنند

پس از همه ، شاخص به نقش موثر خانواده در حمایت و پیشبرد کار مخترع اشاره کرد و گفت: “زندگی با مخترع کمی متفاوت از افراد عادی است ، گاهی اوقات این فرد می تواند 18 ساعت در روز درس بخواند و کار کند ، بنابراین هنگام شروع یک خانواده ، مردم باید توجه داشته باشند همسرشان نقش مهمی در دستیابی به اهداف و شکل دادن به زندگی با توجه به این نکات دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا