استان ها

«اینترنت کودک» سردرگرمی والدین برای حفظ امنیت روانی کودکان را رفع می‌کند/ رونمایی از لیست سفید، زرد و نارنجی اینترنت کودک تا پایان تابستان

به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، ارس وکیلیان، مدیرکل فرهنگ اجتماعی مرکز ملی فضای مجازی، کارشناس فناوری و فضای مجازی، محمد علمیجه و امیرمحمدزاده لاجوردی معاون وزیر، اعلام کردند. معاونت ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در خصوص طرح 456 وزارت ارتباطات که به اینترنت کودکان معروف است توضیحاتی ارائه کرد.

وکیلیان در این خصوص با اشاره به تحقیقات اتحادیه اروپا در خصوص آسیب های وارد شده به کودکان در اینترنت گفت: از جمله آسیب ها می توان به قرار گرفتن در معرض محتوای مزاحم، قلدری و آزار و اذیت کودکان در فضای مجازی، قرار گرفتن در معرض محتوای مستهجن، سوء استفاده از آنها اشاره کرد. . آسیب به اطلاعات کودکان، ابزارها و سیستم های کودکان، مانند ویروس های رایانه ای، و نقض حریم خصوصی کودکان. این آسیب ها در کشورهای مختلف اتحادیه اروپا از 7٪ تا 30-40٪ گزارش شده است. می توان گفت این مشکلات جهانی است و کودکان و نوجوانان در همه کشورها با این آسیب ها مواجه هستند.

کنترل خانواده بر دسترسی کودکان به محتوای وب

علمیا درباره ماهیت اینترنت کودکان و اجزای آن گفت: اینترنت کودکان سرویسی است که با کد USSD *456# قابل دسترسی است. سرویس بعدی اپلیکیشنی است که می توان آن را روی تبلت یا موبایل کودک نصب کرد. در این مرحله سطح دسترسی کودک به اینترنت کنترل می شود. در همین راستا چهار رنگ مختلف برای دسترسی کودکان به اینترنت تعبیه شده است. انتخاب هر یک از این چهار رنگ به خود خانواده سپرده شده است.

همچنین امیر محمدزاده لاجوردی معاون وزیر ارتباطات در گفت و گوی تلفنی درباره زیرساخت های ارائه شده توسط وزارت ارتباطات اظهار داشت: در سال 1398 شورای عالی فضای مجازی وزارت ارتباطات را موظف به همکاری با سایر نهادها برای ایجاد فضای مجازی کرده است. زیرساخت های لازم برای ایجاد فضای مجازی امن برای کودکان فراهم شود. وزارت ارتباطات تصمیم گرفت تا چالش های موجود در این زمینه را شناسایی و اقدامات انجام شده را مورد ارزیابی قرار دهد.

وی افزود: همچنین وزارت ارتباطات موظف است دلایل پذیرش یا عدم حمایت از اشیاء موجود را شناسایی و با قوت وارد این عرصه شود. از این رو این وزارتخانه با کمک اپراتورهای تلفن همراه یک کد USSD ایجاد کرد تا کاربران بدون توجه به اینکه کدام اپراتور هستند از آن استفاده کنند. اینترنت را برای کودکان فعال کنید. این مشکل باعث کاهش سردرگمی والدین در هنگام فعال سازی اینترنت برای کودکان می شود.

لیست سفید، زرد و نارنجی تا پایان تابستان فعال می شود

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت ادامه داد: قسمت اول اینترنت کودکان که شامل لیست سبز می شود; امروز رونمایی شد و به مرور تکمیل خواهد شد. هفته آینده لیست سفید را فاش خواهیم کرد. همچنین تا پایان تابستان لیست زرد و نارنجی در هر سه اپراتور تلفن همراه فعال می شود.

وکیلیان در پاسخ به سوالی مبنی بر ارائه آموزش به خانواده ها تاکید کرد: قرار است بسته های اطلاع رسانی با استفاده از رسانه ها، آموزش و پرورش و سایر نهادها مانند وزارت فرهنگ تهیه شود که شاید مهم باشد. در مقدمه، خود پلتفرم های پخش فیلم و سریال یا پیام رسان ها به ایفای نقش خواهند پرداخت. به عنوان مثال، اگر یک پلتفرم فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی را برای طبقه‌بندی تولیدات بر اساس این چهار رنگ در نظر گرفته توزیع کند. اطلاعات و آموزش برای خانواده ها خواهد بود.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی مرکز ملی فضای مجازی در ادامه به دستورالعمل های موجود در زمینه استفاده از فضای مجازی اشاره کرد و اظهار داشت: در خصوص موضوع خدمات مشاوره ای و حمایتی از کودکان و نوجوانان آسیب پذیر مصوبه ای ابلاغ شده است. وزارت آموزش و پرورش. طرحی در آموزش و پرورش برای حمایت از کودکان در معرض آسیب وجود دارد به نام طرح نماد. قرار است این طرح به حوزه خطرات فضای مجازی نیز تعمیم یابد.

تهیه و ابلاغ قوانین ایمنی فضای مجازی کودکان

وی ادامه داد: سند دیگری در ساترا برای ارائه خدمات ویژه کودکان از طریق VOD صادر شده است. موضوع دیگر نظام رده بندی سنی محتوا و خدمات مجاز است که روز گذشته وزیر فرهنگ و رهبری از آن رونمایی کرد و اجرای آزمایشی آن آغاز شده است. علاوه بر این سرویس اینترنتی کودک که دیروز راه اندازی شد; این امر به زودی در قالب قوانین مربوط به اپراتورها خواهد بود. ضوابط گزارش جرایم اطفال و نوجوانان توسط دادستانی کل کشور وضع شده است. به این ترتیب افراد به راحتی می توانند خطرات را گزارش کنند. قوانین پیک و خدمات تعاملی در مرحله نهایی تصویب است. این مجموعه قوانین باید اجرا شود. والدین می توانند با خیال راحت به کودکان اجازه استفاده از این فضا را بدهند.

در ادامه محمدزاده لاجوردی درباره نحوه اجرای شبکه ملی اطلاعات گفت: موضوع شبکه ملی اطلاعات، جهت گیری و ارزیابی پیشرفت آن از سوی مرکز ملی اعلام خواهد شد. بر اساس گزارش مرکز ملی، تا دولت سیزدهم حداکثر پیشرفت شبکه ملی اطلاعات حدود 30 درصد بوده است. وزارت ارتباطات از ابتدای دولت سیزدهم متعهد به سرعت بخشیدن به شبکه ملی اطلاعات که اینترنت نیز بخشی از آن است، بوده است. وزیر ارتباطات در ابتدای دولت سیزدهم اجرای شبکه ملی اطلاعات را برعهده گرفت. تا پایان سال 1400 شبکه ملی اطلاعات 45 درصد پیشرفت داشته است. پیش بینی می شود تا پایان سال 1401 از 65 درصد فراتر رود.

خانواده ها نباید نگران محدودیت دسترسی به اینترنت باشند

وکیلیان در ادامه درباره طرح های تولید محتوا گفت: در این مواقع ممکن است این نگرانی وجود داشته باشد که بخواهیم دسترسی را قطع کنیم و محتوای بی کیفیت ارائه کنیم. اگرچه این طراحی اینگونه نیست. برای مثال، اگر خانواده ای از سرویس پخش فیلم استفاده می کند. این سرویس بدون تغییر باقی می ماند و یک گزینه اضافه می شود. این می افزاید که یک خانواده می تواند تعیین کند که بسته های محتوا با توجه به فرزندشان استفاده می شود. به همین دلیل نوعی افزایش در ارائه خدمات و ارائه اماکن جدید است. البته ما در کشور مشکل تولید محتوا داریم. تصمیم گرفتیم از محصولات خارجی هم استفاده کنیم.

علمیجا در خاتمه در این خصوص تاکید کرد: چه خوب که خانواده تصمیم گیرنده باشد. خانواده می تواند تنظیم، نظارت و تغییر کند. به هر حال، کودکان و نوجوانان ما می خواهند فضای امن خود را برای پرورش ایده و مدیریت آن بشناسند. بنابراین در آینده خود کاربران که کودک و نوجوان هستند ما را در زمینه تولید محتوا راهنمایی خواهند کرد. این فضا بازار بسیار خوبی برای تولیدکنندگان محتوا در بخش خصوصی خواهد بود.

انتهای پست/4144

دکمه بازگشت به بالا