استان ها

اعتلای بصری مخاطب شهری از اهداف جشنواره «مشهد ۱۴۰۰»

تیتر اول / خراسان رضوی رئیس اداره هنری تشکل های اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: با توجه به برگزاری چندین ساله جشنواره هنر مشهد ، این جشنواره باید گام جدیدی بردارد تا عموم مردم و مردم شهر بتوانند برای اعتلای بصری بهتر از آثار هنری بازدید کنند

بهزاد چوپانكاره در گفت وگو با خبرنگار تیتر اول مشهد 1400 اظهار داشت: جشنواره شهر مشهد 13 سال سابقه دارد كه تا امروز موضوعی مستمر بوده است و باعث شده مشهد به عنوان برندی در هنرها و صنایع دستی این شهر شناخته شود.

وی افزود: از ابتدای سال 1999 برخی از نخبگان شهرستان جلساتی در زمینه های معماری ، جامعه شناسی ، برنامه ریزی شهری ، هنرهای تجسمی و هنر شهری برگزار کرده و مذاکرات انجام شده است. نتیجه این جلسات این بود که امسال ، چون آخرین قرن 14 و اوایل قرن 15 است ، نام این تعطیلات اندکی تغییر خواهد کرد. در همین راستا نام این جشنواره که در اصل خانه بهار بود به جشنواره “مشهد 1400” تغییر یافت و تکمیل شد.

رئیس اداره هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در مورد دلیل برگزاری این جشنواره گفت: هدف از برگزاری این جشنواره پرداختن به وقایع ، اتفاقات و شخصیت های مشهد در 100 سال گذشته است. از جمله اهداف دیگر ما تمرکز بر موضوعاتی مانند ادبیات ، نخبگان ، گفتمان ، مسائل زیست محیطی و موضوعاتی است که مشهد در زمینه های مختلف با آنها مشهور است.

چوپانکاره اعلام کرد: فراخوان جشنواره “مشهد 1400” در ماه سپتامبر منتشر شد و تا ماه نوامبر به هنرمندان این فرصت داده شد تا آثار خود را در دو قسمت تهیه و ارسال کنند. در این دوره علاوه بر بخشهای تزئین ، بناهای یادبود شهر و نقاشی های دیواری بخش گلستان نیز اضافه شده است که به موضوع گل آرایی و تزئینات شهر با گل می پردازد.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه نوروز پیش رو همزمان با ایام شعبانیه است ، ما در تلاش هستیم تا شهر را زیباتر و خوش رنگ تر کنیم که این امر با روند تزئینات اتفاق می افتد. البته لازم به ذکر است که با توجه به برگزاری چندین ساله جشنواره هنر مشهد ، باید گام جدیدی برداشته شود تا مخاطبان و ساکنان شهر پس از بازدید از آثار هنری بتوانند به ارتفاعات بصری بهتری دست یابند.

عناصر محیط شهری باعث گسترش بیشتر هنر در شهر می شود

رئیس اداره هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد افزود: به همین دلیل در سال جاری توجه بیشتری به بناها و المان های شهری که در شهر احداث می شود ، صورت گرفته و کار در این منطقه ماندگارتر شده تا از زیبایی بیشتری برخوردار شود. تبدیل شدن به یک شهر یا به عبارتی هنر گسترده تر از شهر.

چوپانکاره اعلام کرد: قسمت نقاشی دیواری نیز در دو قسمت ارسال و بررسی آثار که در قالب کارگاه ، از سرگیری و ارزیابی از سرگیری و سرانجام انتخاب آثار ارسالی توسط هنرمندان تأیید شده انجام می شود ، برنامه ریزی شده است. هدف این بخش نشان دادن فضای شهری زیبا و متفاوت نسبت به شهر با استفاده از آثار پذیرفته شده است.

وی ادامه داد: در سایر موارد نیز اقدامات مشابهی انجام شده است. بخشهای منتخب اعلام شده و در حال آماده سازی است تا بتوانیم در اسفند 99 در اواسط روزهای بهار شهر را در یک زمان مناسب تزئین کنیم ، با توجه به اینکه اسفند نیز راجبیا است و مردم شهر زیبا و روحیه خود را می بینند. خوب شوید

شیوع بیماری کرونا ویروس قلب انگیزه و خلق و خوی هنرمندان را تحت تأثیر قرار داده است

رئیس حوزه هنری تشکل های اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در مورد تأثیر بیماری کرونا ویروس قلب در این جشنواره گفت: امسال چالش های زیادی در زمینه هنر شهری داشتیم و تقریباً یک سال است که وجود تاج گذاری در کشور وجود دارد. این موضوع انگیزه و روحیه هنرمندان را تحت تأثیر قرار داده است.

چوپانكاره افزود: نگرانی در مورد بیماری و سردرگمی ذهن هنرمندان در مورد بیماری عروق كرونر قلب از بزرگترین چالش هایی بود كه با آن روبرو بودیم ، ما سعی كردیم این موضوعات را پوشش ندهیم اما به این دلیل كه روح بسیاری از هنرمندان با روح جامعه پیوند دارد. اخلاق هر دو طرف.

وی افزود: البته قسمت دیگری نیز وجود دارد كه برخی از هنرمندان آنها در تاج قرار گرفتند و نتوانستند ما را از این طریق همراهی كنند ؛ سرانجام امسال با توجه به مسئله تاج ، ما تا آنجا كه ممكن است تلاش كرده ایم ، هم در گلستان و هم در عناصر ، دائمی و موقت باشیم. بناهای تاریخی و تزئین شهر به طوری که باعث تلاش زیاد نشود.

رئیس اداره هنری سازمان های اجتماعی و فرهنگی در شهرداری مشهد گفت: اگر تا آن زمان تاج بسیار کوچکتر باشد ، رویدادهای مختلفی را برای رویدادهای مختلف خواهیم داشت ، اما اگر پروتکل ها رعایت شوند و دستورات ستاد کرونیم نیز رعایت شود ، سعی در نقاشی ، اصلاح و تزئین خواهیم داشت. از شهر روح تازه و دلپذیری برای پیوستن به شهر ایجاد کنید.

چوپانکاره در مورد انتخاب داوران برای انتخاب آثار جشنواره “مشهد 1400” خاطرنشان کرد: داوران این رشته بر اساس تجربه ، روند کار ، رزومه و تجربه قبلی انتخاب شده اند. ما سعی کرده ایم از افراد برای قضاوت در مورد مشاغل دارای تجربه در شهر ، تجربه ساخت و نصب در شهر و همچنین شناخت کامل از شهر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: داوران این جشنواره معمولاً توسط دبیران و گروه مسئول برگزاری جشنواره برای همکاری دعوت می شوند. البته ما سعی کرده ایم دارووان را با مباحث مربوط به شهر مشهد آشنا کنیم و شناخت کاملی از مشهد داشته باشیم تا بتوانیم از تجربه این موارد کمک گرفته و امسال نیز جشنواره های خوبی برای مردم این شهر برگزار کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا