استان ها

هیچگاه به کیفیت حرفه‌ای تئاتر در جشنواره استانی توجه نشده است

تیتر اول/ خراسان رضوی این بازیگر و کارگردان تئاتر گفت: هرگز در جشنواره استانی به کیفیت حرفه ای تئاتر توجه نشده و تعداد آثار ضعیف در جشنواره تئاتر خراسان رضوی همواره بیش از تولیدات قوی و حرفه ای بوده است.

مهدی ضیاچمانی در گفت وگو با تیتر اول درباره جشنواره تئاتر خراسان رضوی اظهار کرد: جشنواره تئاتر استانی همیشه ویترینی برای مسئولان خراسان رضوی است که علاقه مند به دیدن این ویترین زیبا هستند اما اولویت من همیشه کارهای قوی بوده است. در این جشنواره در واقع اگر قرار است این آثار قدرتمند فقط در سه یا چهار سالن باشد، بهتر است جشنواره فقط به این تعداد اثر داشته باشد.

وی افزود: جشنواره تئاتر خراسان رضوی همیشه این راهبرد را داشت که در جشنواره چند مشهدی و آثار خاصی از چند شهر دیگر به نمایش گذاشته شود تا حضور گسترده تئاترهای مشهد باعث ناراحتی بقیه شهرها نشود. این روش همیشه اجرا شده است و در 20 سال اخیر ندیدیم که خلاف این دستور باشد، مثلاً جشنواره آثار کم اما با کیفیتی دارد.

با عدم ورود آثار بی کیفیت می توان سطح جشنواره را ارتقا داد

این بازیگر و کارگردان تئاتر با بیان اینکه وجود آثار کم اما باکیفیت به ارتقای سطح جشنواره کمک می کند، تصریح کرد: اگر این اتفاق بیفتد طبیعتا هزینه های جشنواره کاهش می یابد و مجموعه های تئاتری در شرایط استرس زا اجرا نمی کنند. چون سالن آنقدر پر نمی شود که تمرین کنند و به بهترین شکل ممکن اجرا کنند. از طرفی به هنرمندان جوایز بهتر و شایسته تری داده می شود.

ضیاچمنی خاطرنشان کرد: سال ها وضعیت جشنواره تئاتر استانی این بود که 10 تا 15 نمایش به آنجا راه پیدا کرد، اما در همان ابتدا که مشغول تماشای نمایش ها بودیم فقط روی 2 نمایش خوب تمرکز کردیم. این در حالی است که چند سالی با وجود داشتن نمایش های بسیار خوب، متاسفانه نمایشی انتخاب شد که فاقد کیفیت بود.

وی ادامه داد: یک هنرمند حرفه ای به راحتی می تواند بداند که آیا نمایشی قطعا وارد جشنواره تئاتر فجر می شود یا خیر.

عموم مردم از جشنواره تئاتر استانی اطلاعی ندارند

این بازیگر تئاتر تصریح کرد: در جشنواره تئاتر خراسان رضوی در سال های گذشته هنرمندان حرفه ای حضور داشتند و در بین آثار ارائه شده، چند تئاتر خوب در جشنواره حضور داشت، اما اگر بخواهیم نسبت آثار خوب و بد را مشخص کنیم، متوجه می شویم. همیشه در کار جشنواره تئاتر استانی ضعیف ها بیشتر از کار قوی و حرفه ای بوده است.

ضیاچمانی خاطرنشان کرد: جشنواره را می توان با چهار یا پنج نمایش به صورت حرفه ای تر برگزار کرد که در این صورت چالش بیشتری برای داوران ایجاد می شود، اما سوال اینجاست که چرا باید یک اثر ضعیف از یک شهر یا حتی خود مشهد در فهرست آثار قرار گیرد. جشنواره حضور داشته باشید؟

وی با اشاره به اینکه عموم مردم از جشنواره تئاتر استانی اطلاعی ندارند، افزود: در واقع به طور کلی کسانی که برای دیدن آثار جشنواره می روند بیشتر اهالی تئاتر یا آشنایان یا مسئولان آن ها هستند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا