فرهنگ و هنر

مراسم پایانی جشنواره سینما حقیقت برپا شد

آیین پایانی هفدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت آغاز شد.

به گزارش تیتر اول، جشنواره هفدهم سینما حقیقت پس از پنج روز، در عصر دوم دی‌ماه به ایستگاه پایانی خود رسید تا با معرفی برگزیدگانش به کار خود خاتمه دهد.

در این مراسم که با اجرای محمد شهیدی فر در تالار وحدت برگزار می‌شود، با حضور هنرمندان و مدیرانی همچون علی دهکردی (مدیرعامل خانه سینما) و مجنبی امینی (دبیر جشنواره فیلم فجر) حضور دارند.‌

این مراسم از ساعت ۱۸:۴۰ با پخش سرود جمهوری اسلامی و تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

محمدمهدی اسماعیلی ( وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمد خزاعی (رییس سازمان سینمایی)، هاشم میرزاپور (مدیرعامل موسسه سینماشهر)، مهدی آذرپندار (مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران)، قادر آشنا (معاون سازمان سینمایی) از حاضران هستند.

در بخش ابتدایی این مراسم یک گروه نوازنده به رهبری بهزاد عبدی به نواختن قطعاتی پرداختند که با پخش تصاویری از کودکان و قربانیان غزه همراه بود و همزمان محمد حمیدی مقدم -دبیر جشنواره – پشت میکروفن حاضر شد و گفت:دو هزار کیلومتر دورتر از ما، مستند، معنایی تازه به خود گرفته، وقتی از ثبت تاریخ سخن می‌گوییم، «غزه» یک سند است. نسل کشی آشکار و جنایتی هولناک، در جریان است.  امشب به بهانه‌ جشنواره حقیقت گردهم آمدیم پس اینجا چراغی روشن است و در همینجا به یاد غزه و مادران و پدران و کودکان آن هستیم.

او سپس از داوران این جشنواره اسم برد و از کسانی که در این مسیر همکاری کردند قدردانی کرد.

حمیدی مقدم جشنواره امسال را جشنواره‌ای پرسشگر و انتقادی همراه با فیلم‌هایی صادق و امیدوار نامید و گفت: این رویداد با بخش ویژه غزه تصویری از فلسطین را نشان داد.
او با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید و تاکید براینکه سینمای مستند ایران مستند می‌تواند هاب منطقه باشند از وزیر ارشاد خواست که به این موضوع توجه ویژه داشته باشد.

جوایز بخش بین‌الملل:

برگزیدگان این بخش با حضور مهرداد اسکویی، هانا پولاک و جیمز لانگلی مستندسازان مشهور ایرانی، لهستانی و آمریکایی معرفی شدند.

*جایزه بهترین فیلم کوتاه این بخش به «سقف سنگی» ساخته رویا ربانی اهدا شد.

*دیپلم افتخار مستند کوتاه بین‌الملل به فیلم «پورزال» به کارگردانی ماریا ماوتی و احسان فرخی فرد رسید که ماوتی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: هر وقت خودم این فیلم را می‌بینم بخاطر مردم سیستان که نه آب دارند، نه هوا، نه کار و نه حتی امید، بغض میکنم؛ به همین دلیل جایزه‌ام را به مردم بینوای سیستان اهدا میکنم.

* جایزه بهترین‌ مستند کوتاه بین‌الملل به مستند «ارتعاشاتی از غزه» به کارگردانی رحاب نزال رسید. او که در کرانه باختری به سر می‌برد در پیامی ویدیویی با تشکر از داوران درخواست تحریم کالاهای رژیم اشغالگر قدس را مطرح کرد و گفت: به عنوان شهروند و هنرمند برای حمایت از مردم غزه و کودکان هر کاری می‌توانید انجام دهید.

*دیپلم افتخار مستند نیمه بلند به فیلم «گنج مادری مولود دانا» ساخته یشیل تاش از ترکیه اهدا شد که او گفت: پیام فیلم برای همه مادران دنیا این بود که بذر نفرت را در دل فرزندان خود نکارید.

*دیپلم افتخار مستند نیمه بلند بخش بین‌الملل به فیلم «مادر دانا مولود گنچ»» اثر سوینچ یشیل تاش رسید. یشیل تاش روی سن رفت و جایزه‌اش را دریافت کرد.

*جایزه بهترین مستند نیمه بلند بخش بین الملل به «انجمن کلاشینکف» اثر کریستف کربش رسید. ویدیویی از این فیلمساز پخش شد و او از هیات داوران تشکر کرد.

*جایزه ویژه هیات داوران به فیلم « دردست ساخت» مارکوس تویوو از کشور فنلاند اهدا شد.

*همچنین جایزه ویژه در بخش نیمه بلند به آذر محرابی از ایران برای فیلم «هم‌نوایی عاشقانه» تعلق گرفت. او با اشاره به اینکه اسکویی از او تشکر کرده که یک «فیلم» ساخته است و نیز فاصله زمانی سال ۹۷ تا ۱۴۰۲ که فیلمش را ساخت، بیان کرد: با این جایزه نه میتوانم دوربین بخرم که آسیب دیده و نه ست تدوین که یکی ۲۰۰ میلیون است و یکی دیگر ۱۵۰ میلیون تومان‌ پس این جایزه را با عشق باید به صاحب خانه بدهم. وقتی به موسسه هنر رفتم برای وام لیستی از همکارانم را دیدم که در نوبت ۱۰ میلیون وام بودند و من با خجالت از آنها فعلا منتظر میمانم تا روزی بتوانم دوربین بخرم و فیلم بسازم که باز هم استاد (اسکویی) بابت کارم توجه کنند.

در ادامه این بخش به درخواست شهیدی ‌فر داوران به بیان صحبت‌هایی پرداختند که هانا پولاک گفت: امیدوارم همه مردمان دنیا در صلح زندگی کنند. فیلم مستند تصویر دقیق‌تری برای چگونگی مواجه با مشکلات جهانی ارائه می‌دهد. فیلم‌های حاضر در جشنواره به ما آگاهی بسیاری درباره خیلی از مسائل داد و از این بابت از همه دوستان تشکر می‌کنم.

جیمز لانگلی دیگر داور این بخش نیز بیان کرد: خوشحالم که شانس بودن در کنار مردم ایران را دارم. در وضعیتی که تمامی مردم دنیا در رنج هستند، خوب است که به تماشای فیلم‌های مستند که ارائه دهنده راهکار هستند، بنشینیم. این اولین باری نیست که به ایران می‌آیم. پیش‌تر حدود یک سال و نیم در ایران زندگی کرده بودم و باید بگویم جشنواره «سینماحقیقت» همانند مردم ایران بسیار مهمان‌نواز است. دوست دارم به هموطنان آمریکایی‌ام بگویم، به ایران سفر کنند.

سپس مهرداد اسکویی با ابراز خوشحالی از اینکه توانسته در کنار بزرگ‌ترین مستندسازان جهان به تماشای فیلم‌های مستند بنشیند، اظهار کرد: تاریخ در این نقطه جغرافیا به تماشای فیلم مستندسازان و ترسیم دغدغه‌ها و جنگ‌ها و مصیبت‌ها برای ارائه راه‌حلی نیاز دارد. این فیلم‌ها می‌توانند پیام‌رسان کسانی باشند که درد دارند اما صدایشان به گوش جهان نمی‌رسد. همچنین در این دوره فیلم‌سازهای زن ایرانی در دورترین نقاط ایران فیلم‌های مستند ساختند که واقعا شگفتی‌آفرین بود.

*در ادامه این بخش، هیات داوران در بخش مستند بلند بین‌الملل رضا میرکریمی و میلیوشا آیتوگانووا روی صحنه آمدند. البته سلیمان سیسه عضو دیگر این گروه که حضور نداشت که ویدئویی ارسال کرده بود.

سلیمان سیسه در ویدئوی ارسالی گفته بود: من سینماگر اهل مالی هستم. ایران کشور بزرگی است و حضور در قامت داور در چنین جشنواره‌ای برای من افتخاری بزرگ است. از این موقعیت استفاده کرده و برای مردم ایران درود می‌فرستم.

*دیپلم افتخار مستند بلند بخش بین‌الملل به مستند «زندان مرکزی ولادیمیر» به کارگردانی جولیا بابکووا اهدا شد.

*جایزه بهترین مستند بلند بخش بین‌الملل به مستند «نخ طلایی» اثر نیشتا جین اهدا شد.

*جایزه ویژه هیات داوران مستند بلند بخش بین‌الملل به مستند «ستار الکلاسیکو» به کارگردانی هادی شریعتی رسید.

شریعتی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: من به همکارانی فکر میکنم که بخاطر شرایط، مجبورند کارهای دیگری انجام دهند. آقای خزاعی وضعیت مستند به توجه نیاز دارد و همکاران ما را در این بخش دریابید.

میرکریمی درباره بهترین فیلم بلند این بخش گفت: این فیلم یک مستند متعهدانه و سخت‌کوشانه بود که عمری تحقیق و زندگی فیلمساز را با سوژه‌اش نشان می‌داد.

در ادامه این بخش، یک جایزه ویژه با حضور حمیدی مقدم به میلیوشا آیتوگانووا از جشنواره کازان بابت تشکر از توجه این جشنواره به بخش سینمای ایران و اسلام اهدا شد که حمیدی مقدم در این زمینه گفت: جشنواره فیلم «کازان» جشنواره‌ای مهم است که برای اولین بار از واژه اسلام استفاده کرده است و هر ساله به سینمای ایران توجهی ویژه دارد و اغلب جایزه می‌گیرند. این جشنواره با هدف همگرایی دینی در کازان برگزار می‌شود. ما در جشنواره سینماحقیقت باتوجه به روابط بسیار خوب تاتارستان و ایران و رد و بدل فرهنگی و علاقه و عشق آن‌ها به حوزه فرهنگی ایران حس کردیم این روابط نیازمند گسترش است. ما برای سپاس و قدردانی این جایزه را برای اهدا به میلیوشا آیتوگانووا انتخاب کردیم.

آیتوگانووا نیز با تشکر از محمد خزاعی و ابراز خوشبختی از همکاری با ایران در جشنواره کازان گفت: هرسال کیفیت فیلم‌های ایرانی بیش از قبل می‌شود. دوستی ایران و جشنواره کازان تبدیل به سمبل و نمادی شده که در آینده می‌تواند پیام‌آور اهداف مشترک بسیاری باشد.

در بخشی دیگ شهیدی‌فر از آرلین کلمشا استاد دانشگاه و پژوهشگر دعوت کرد تا درباره فلسطین و شرایط غزه صحبت کند و او نیز با تشکر از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برتی فراهم کردن شرایط حضور او در ایران گفت: لحظه‌های ملاقات ما بسیار تراژیک است و کودکان بسیاری در غزه کشته می‌شوند. ما به عنوان فیلمساز نباید اجازه بدهیم که فلسطین دوباره فراموش شود تا حقوق بشر دوباره به فلسطین تاریخی بازگردد.

وی افزود: یکی از  دغدغه‌های روشنفکر فلسطینی ادوارد سعید بخشیدن صدا به فلسطینیانی بود که صدا از آن‌ها سلب شده است. نویسنده لبنانی هم می‌گفت سکوت را باید به کلمات تبدیل کرد. امروز صدای فلسطین، فریادی برای پایان ظلم و جنگ است.

*جایزه سرباز وطن یادبود شهید قاسم سلیمانی که باحضور وزیر ارشاد، رییس سازمان سینمایی و زینب سلیمانی (دختر شهید سلیمانی) به امیر عسگری برای ساخت فیلم «عیدوک» اهدا شد.

در این آیین برگزیدگان جشنواره معرفی می‌شوند که فهرست نامزدهای هر بخش به این شرح است:

* بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه

نامزدها:
پورزال ( احسان فرخی فرد – ماریا ماوتی )
دختر کوه نور ( جابر بادیاد )
در پناه نیزار ( حبیب علوانی )
سگ خور ( فتح الله امیری – نیما عسگری )
فرشته‌ها ( مهدی زمانپور کیاسری )

* بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند 

نامزدها:
مهد کودک ( حانیه یوسفیان )
آب بندان (رضا اکبریان گالشکلایی )
دوئل بوکمال ( محمدرضا ابو الحسنی )
هفت سال اینجا ( سید مصطفی الحسینی )
هم نوایی عاشقانه (آذر مهرابی )

* بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند

نامزدها:
قوی دل ( علی فراهانی صدر)
تکثیر در اسارت (مهدی ایمانی شهمیری)
پدگر (محمدرضا خوش فرمان)
خانواده خلج ( مصطفی حاجی قاسمی- مریم الهامیان)
آذرآبادگان (حامد کلجه ای)

* بهترین پژوهشگر:

نامزدها:
هولاین در ایران ( هادی آفریده)
خانواده خلج ( مریم الهامیان – مصطفی حاج قاسمی )
تکثیر در اسارت (امیر رضا صباغیان -پرستو احمدی)
آذر آبادگان (حامد کلجه ای)
رزیدنت (امیر محمد کوچک زاده)
احمد ( فخرالدین سیدی- محمد پورفر )

* بهترین تصویربردار:

نامزدها:
آخرین کوسه نهنگ ( رامتین بالف – رشاد بالف )
پورزال ( مهدی آزادی )
دوئل بوکمال (احمد عبدالرحیمی – محمد صدری – احمد بخشی )
پدگر (بهروز بادروج)
آب بندان ( رضا اکبریان گالشکلایی )

* بهترین صدا:

نامزدها:
دوئل بوکمال ( مهدی محمودیان ) صدا گذار
آب بندان ( حسن مهدوی ) صداگذار و صدابردار
آخرین کوسه نهنگ (رشاد بالف) صدا گذار و صدا بردار
تکثیر در اسارت ( سید رضا حسینی نیا ) صدابردار – (محمد حسین ابراهیمی) صدا گذار
پورزال ( محمد خدام ) صدابردار – ( مهرداد جلو خانی ) صدا گذار
سگ خور (احسان افشاریان) صداگزار – (عباس ملک حسینی) صدابردار

* بهترین تدوین:

نامزدها:
قوی دل (علی فراهانی صدر)
پورزال (حمید نجفی راد -ماریا ماوتی)
آذر آبادگان (حامد کلجه ای)
دوئل بوکمال (حسن وزیر زاده -ساسان فلاح فر -عباس وهاج)
فرشته ها (مهدی زمانپور کیاسری -جواد سالار خیلی )

* بهترین نویسنده گفتار متن:

نامزدها:
تکثیر در اسارت ( مهدی ایمانی شهمیری)
جمال الدین ( امیر محمد کوچک زاده)
هفت سال اینجا ( علیرضا اسدی )
دوئل بوکمال ( محمدرضا ابوالحسنی )
آذر آبادگان ( حامد کلجه ای – علیرضا احمدی)

*بهترین گوینده گفتار متن:

نامزدها :
جمال الدین ( فخرالدین صدیق )
بی قرار ( فرهاد قائمیان )
می 1968 ( ناصر طهماسب )
هزارویکشب بلدیه ( سیامک صفری)
هولاین در ایران ( مهناز افضلی)

* بهترین موسیقی:

نامزدها:
آخرین کوسه نهنگ ( اکبر ابراهیمی )

بی‌قرار ( محمدرضا علیقلی )

تکیر در اسارت ( افشین عزیزی )
پورزال ( مسعود سخاوت دوست )
بحران خاموش ( بهزاد عبدی )
آب بندان ( حسن مهدوی )
احمد /  سروش فاقدی( ماهور آشور)

* بهترین فیلم (تهیه‌کننده)

نامزدها:
خانواده خلج ( مصطفی حاجی قاسمی- مریم الهامیان)
آخرین کوسه نهنگ ( رامتین بالف )
پورزال ( احسان فرخی فرد – ماریا ماوتی )
تکثیر در اسارت ( مهدی ایمانی شهمیری )
پدگر ( محمدرضا خوش فرمان)
قوی دل ( سعید الهی )
این خبر بروز رسانی میشود.

نشر فرهنگ و هنر

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا