بهترین های کسب و کارعمومی

۳ تفاوت اصلی چیلر اسکرو و اسکرال

دنیای تهویه مطبوع، به شدت به چیلرهای موثر و کارآمد متکی است. چیلرهای اسکرال و اسکرول دو تا از محبوب ترین گزینه های موجود هستند. با این حال، هنگامی که نوبت به خرید چیلر ها می رسد، بسیاری از کارفرمایان برای یافتن اطلاعات مورد نیاز، برای تصمیم گیری آگاهانه، تلاش می کنند.شما می توانید برای دریافت مشاوره تخصصی قبل از خرید چیلر، با ما تماس بگیرید و یا خود را ثبت کنید تا متخصصان ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند و راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند.برای دریافت لیست قیمت پکینگ برج خنک کننده با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تفاوت چیلر اسکرال و اسکرو | بررسی و مقایسه فنی - تهویه نگار

ذکر این نکته ضروری است که تفاوت اصلی چیلرهای اسکرال واسکرو در نوع کمپرسور مورد استفاده در هر دستگاه است. چیلرهای اسکرال دارای کمپرسورهای اسکرال هستند، در حالی که چیلرهای اسکرو دارای کمپرسورهای اسکرول هستند.

در حالی که قبلاً در مقاله ای با عنوان ” “، به تفاوت های چیلر های هوا خنک و آب خنک پرداختیم، در این مقاله صرفاً به مقایسه چیلر ها با کمپرسورهای اسکرال و اسکرو می پردازد. در این مقاله به توضیح مختصری از تفاوت ها، ویژگی ها، مزایا و معایب چیلرهای اسکرال و اسکرو، برای کمک به کارفرمایان در تصمیم گیری آگاهانه، می پردازیم.

در نهایت، درک ویژگی‌ها و تفاوت‌های منحصربه‌فرد بین چیلرهای اسکرال و اسکرولی می‌تواند به کارفرمایان کمک کند تا مؤثرترین و کارآمدترین گزینه را برای نیازهای خنک‌کننده خاص خود انتخاب کنند.پیشنهاد می شود حتما تا آخر این مقاله همراه ما باشید که قرار است، نکات جالبی گفته شود که در جای دیگری نمی توانید پیدا کنید.

چیلر اسکرال چیست؟

بیایید با چیلرهای اسکرال شروع کنیم. چیلر اسکرال، نوعی یا آب خنک است که دارای کمپرسور اسکرال است. امروزه کمپرسورهای اسکرال در انواع معمولی، اسکرال دیجیتال و اینورتر عرضه می شوند. در حالی که ظرفیت این کمپرسورها، کمتر از کمپرسورهای اسکرو است، اما می توان از یک تا هشت کمپرسور در یک چیلر استفاده کرد تا نیازهای خنک کننده مورد نیاز را برآورده کند.

استفاده از کمپرسورهای متعدد در ، نه تنها قابلیت اطمینان دستگاه را افزایش می دهد بلکه ظرفیت پله ای را نیز کنترل می کند (برخلاف کمپرسورهای سنتی که تنها یک پله دارد) و طول عمر دستگاه را افزایش می دهد.

چیلرهای اسکرال معمولاً با ظرفیت 2 تا 300 تن یکپارچه می شوند (بر اساس برند های مختلف این بازه ظرفیت، می تواند کمی متفاوت باشد). برای چیلرهایی با ظرفیت تبرید کمتر از 100 تن، کمپرسورهای اسکرال در حدود 90 درصد مواقع استفاده می شوند، زیرا کمپرسورهای اسکرو در ظرفیت های پایین تری تولید نمی شوند.

مزایا و معایب چیلر اسکرال

شایان ذکر است که کمپرسورهای اسکرال در این نوع چیلر ها، به طور کلی قابل تعمیر نیستند و در صورت آسیب دیدن باید تعویض شوند. خوشبختانه، بسیاری از شرکت‌ها در ایران، دسترسی آسان به این کمپرسورها را ارائه می‌کنند که باعث می‌شود تعویض آن کمتر مشکل باشد. علاوه بر این، کمپرسورهای اسکرال در این نوع ، دارای چندین مزیت از جمله قیمت پایین، حمل و نقل آسان و فراوانی در بازار هستند.

یکی دیگر از مزایای چیلرهای اسکرال، میزان صدای کم آنهاست که به دلیل کمپرسورهای کوچکتر آنهاست. در واقع، برای چیلرهایی با ظرفیت کمتر از حدود 150 تن تبرید، چیلرهای اسکرال، معمولاً مقرون به صرفه تر از چیلرهای اسکرولی هستند.  کاربران برای خرید پکینگ برج خنک‌کننده در بهترین حالت ممکن، همواره باید به ابعاد و نیاز‌های پروژه توجه داشته باشند چرا که این عامل به صورت مستقیم بر روی قیمت پکینگ فیلمی مؤثر است.

چیلر اسکرول چیست؟

با حرکت به سمت چیلرهای اسکرو، این چیلرها دارای یک تا سه کمپرسور از نوع اسکرولی در یک دستگاه یکپارچه هستند. در حالی که کمپرسورهای اسکرو بزرگتر، و ظرفیت و کارایی بالاتری دارند، اما در مقایسه با کمپرسورهای اسکرال گرانتر هستند. این موضوع در میان و هوا خنک، تفاوتی ندارد.

به طور معمول، این کمپرسورها دارای دو حالت کنترل ظرفیت هستند:

  • کنترل ظرفیت چهار مرحله ای
  • کنترل ظرفیت خطی

مزایا و معایب چیلر اسکرول

به طور کلی راندمان چیلرهای اسکرو بیشتر از چیلرهای کمپرسور اسکرال است. چیلرهای اسکرو برای ظرفیت های بالاتر از 150 تن تبرید گزینه ای عالی هستند. با این حال، به دلیل پیچیدگی بیشتر آنها نسبت به کمپرسورهای اسکرال، معمولاً برای نگهداری و تعمیر به یک تیم متخصص نیاز دارند.

در حالی که کمپرسورهای اسکرو را می توان تعمیر کرد، وزن و ابعاد آنها، دسترسی و حمل و نقل آن ها را به یک چالش تبدیل می کند. از کمپرسورهای معروف موجود در بازار ایران می توان به کمپرسورهای بیتزر و همبل اشاره کرد.

نکات کلیدی تفاوت چیلر اسکرال و اسکرو

  • چیلرهای اسکرال دارای محدوده ظرفیت خنک کنندگی 2 تا 300 تن هستند، اما به طور کلی توصیه می شود آنها را برای ظرفیت های تا 150 تن انتخاب کنید.
  • چیلرهای اسکرو دارای راندمان بالاتری هستند، اما در ظرفیت های کمتر از 150 تن تبرید، نیز گران تر هستند.
  • کمپرسورهای اسکرال قابل تعمیر نیستند، اما کمپرسورهای اسکرو قابل تعمیر هستند.
  • دسترسی و تامین کمپرسورهای اسکرال، معمولاً ساده‌تر از کمپرسورهای اسکرو است.
  • چیلرهای اسکرال ممکن است از 1 تا 10 کمپرسور در یک دستگاه استفاده کنند، در حالی که چیلرهای اسکرو معمولاً از 1 تا 3 کمپرسور استفاده می کنند.
  • چیلرهای دارای کمپرسور اسکرال، نسبت به کمپرسورهای اسکرو وزن کمتری دارند.

در چیلر تراکمی ابتدا کمپرسور، سیال مبرد را به شکل بخار داغ (با دمای پایین، غالباً بین 10 تا 20 درجۀ سانتی گراد) مکش و سپس آن را تا فشار بالاتری متراکم می کند. این افزایش فشار، دمای جریان مبرد را بالا می برد.

،سپس بخار داغ خروجی از کمپرسور (با دمای بالا، غالباً بین 70 تا 90 درجۀ سانتی گراد)، به کمک کندانسور در فشار تقریباً ثابت، ابتدا تا دمای اشباع (دمای تقطیر) خنک شده و با ادامه دفع حرارت به مایع اشباع تبدیل می شود. برای دریافت پاسخ به سوالات مبهم در مورد فرآیند تعمیر و نگهداری برج خنک کننده با همکاران در شرکت ما بعنوان متخصص در امور مشاوره، طراحی، محاسبه ظرفیت، تولید، راه اندازی، تعمیر و تمیزکاری برجهای خنک کن تماس بگیرید.

البته در صورت دفع حرارت بیشتر، مایع مادون سرد (با دمایی تقریباً 5 درجۀ سانتی گراد خنک تر از دمای تقطیر) از کندانسور خارج می شود. مایع مبرد حاصل، با عبور از شیر انبساط، افت فشار قابل توجهی پیدا می کند به طوری که مقداری از مایع مبرد تبخیر شده و باعث کاهش بیشتر دمای جریان عبوری (مضاف بر کاهش دمای ناشی از افت فشار) خواهد شد.

به این ترتیب با توجه به اختلاف دمای ایجادشده بین جریان مبرد (مخلوط مایع و بخار) و جریان آب موجود در اواپراتور، فرایند سرمایش (جذب گرما) اتفاق می افتد؛ لذا جریان دو فازی ورودی به اواپراتور در فشاری تقریباً ثابت کاملاً تبخیر شده و با ادامه جذب گرما به بخار داغ، البته با دمای پایین تبدیل می گردد. در نهایت بخار مبرد خروجی از اواپراتور مجدداً وارد کمپرسور شده تا این گونه سیکل تبرید تراکمی بخار تکمیل گردد.

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا