اقتصادیبهترین های کسب و کارعمومی

چرا دمپر کولر گازی باز نمی‌شود؟

دریچه هدایت باد پنل کولر گازی یکی از اجزای تشکیل‌دهنده کولر است که خیلی کمتر از سایر قطعات موردتوجه قرار می‌گیرد؛ اما خیلی از اوقات ممکن است این قطعه دچار مشکل شود و در چرخش و یا باز و بسته شدن ایراد پیدا کند. به همین منظور تصمیم گرفته‌ایم تا در این مقاله دربارۀ مشکل دریچه اسلوت پنل کولر گازی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

وظیفه دریچه هدایت باد پنل کولر گازی

دریچه هدایت باد، راهی برای خارج شدن هوای خنک کولر گازی است. در فصول گرم سال که از کولر گازی به عنوان اصلی‌ترین سیستم سرمایشی استفاده می‌شود، از این دریچه‌ها هوای خنک خارج می‌شود. در فصول سرد نیز از کولر گازی به‌عنوان سیستم گرمایشی استفاده شده و از دریچه هدایت باد پنل کولر گازی، هوای گرم خارج می‌شود. یکی از اجزایی که نقش مهمی در عملکرد کولر گازی دارد، دریچه هدایت باد است. بدون وجود این دریچه، کولر گازی هیچ وقت نمی‌توانست این‌قدر مؤثر و کارآمد عمل کند.

نحوه تنظیم دریچه هدایت باد

دریچه هدایت باد پنل کولر گازی اسپلیت دیواری از طریق ریموت کنترل قابل‌تنظیم است. در صورتی که دریچه ثابت باشد، با یک بار فشردن دکمه، دریچه شروع به حرکت می‌کند و زمانی که دریچه شروع به حرکت کرد و در جهت موردنظر قرار گرفت، با فشردن مجدد دکمه می‌توانید دمپر را در همان موقعیت ثابت کنید. بعضی از کولر گازی‌های، دکمه‌ای با نام Fix دارند و هر بار که این دکمه را فشار دهید دریچه هدایت باد پنل کولر گازی کمی حرکت می‌کند و مجدداً ثابت می‌شود. در بعضی از مدل‌های دیگر کولر گازی نیز دمپر ها با استفاده از دکمه Swing تنظیم می‌شوند. این دکمه باد خروجی را در مسیر عرضی تنظیم می‌کند.

 نکاتی درباره تنظیم دریچه هدایت باد پنل کولر گازی

زمانی که متوجه شدید کدام قسمت از محیط به باد و سرمای بیشتری نیاز دارد، زمان آن رسیده است که دریچه داکت اسپلیت پنل کولر گازی خود را تنظیم کنید. اولین نکته این است که مشخص کنید به باد ثابت نیاز دارید یا بادی که در همه محیط بچرخد. برای مثال در محیط‌های کاری که باد باعث پخش شدن کاغذها می‌شود، نباید دریچه خیلی پایین تنظیم شود. برای تنظیم باد دریچه همیشه دو نکته را به خاطر داشته باشید. یک نکته این است که همیشه هوای سرد به‌سمت پایین و هوای گرم به‌سمت بالا حرکت می‌کند. در نتیجه تنظیم دمپر در روزهای گرم و سرد متفاوت است. در فصول گرم، دریچه‌ها را به‌سمت بالا قرار دهید تا هم باد مستقیم باعث آزار شما نشود و هم هوای سرد به‌طور خود به خودی به‌سمت پایین حرکت کرده و هوای محیط را خنک و مطبوع می‌کند.

در مورد فصول سرد سال، این موضوع برعکس است و اگر دریچه بالا باشد، هوای گرم به‌سختی به پایین می‌رسد و در نتیجه کولر باید مدت زمان بیشتری کار کند. زمانی که دریچه به‌سمت پایین تنظیم می‌شود، هوای گرم به‌سمت پایین دمیده شده و بعد از گرم شدن محیط، هوای گرم به‌سمت بالا حرکت می‌کند. به همین دلیل می‌توانید کولر را روی دمای کمتری قرار دهید و دیگر نیازی به گرم کردن بیش از حد نیست.

بررسی دلایل بسته نشدن دریچه

یکی از معمول‌ترین مشکلاتی که ممکن است که برای کولر پیش بیاید، بسته نشدن دریچه هدایت باد است. دلایل مختلفی می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند که در ادامه همه آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  1. گیر کردن جسم خارجی در دریچه

گاهی اوقات ممکن است دلیل بسته نشدن دریچه، گیر کردن یک جسم خارجی درون دریچه باشد. حتی وجود یک جسم خارجی کوچک نیز می‌تواند مانع از کامل بسته شدن دریچه شود. پس در صورت بروز این مشکل، قبل از هر چیز دریچه کولر را بررسی کنید و از عدم وجود یک جسم خارجی حتی کوچک در درون دریچه کولر مطمئن شوید.

  1. بسته نشدن دریچه هدایت باد کولر گازی به دلیل خرابی ریموت

خیلی اوقات ممکن است که شما بارها سعی کنید تا کولر گازی را با استفاده از ریموت خاموش کنید اما متوجه می‌شوید که دریچه هدایت باد پنل کولر گازی بسته نمی‌شود. بعضی مواقع ممکن است ریموت دچار نقص فنی شده باشد و دستورات به‌درستی از ریموت به کولر گازی منتقل نشود. در نتیجه شما می‌بینید که بسته نشدن دریچه هدایت باد پنل کولر گازی به‌طور کامل بسته نمی‌شود.

  1. بسته نشدن دریچه باد کولر گازی به دلیل مشکلات داخلی

کولر گازی نسبت به سایر وسایل الکترونیکی از حساسیت بیشتری برخوردار است. اجزای مکانیکی داخل کولر گازی، گستردگی زیادی دارند و همیشه این احتمال وجود دارد که یکی از این اجزا و قطعات دچار آسیب شوند. اگر احساس می‌کنید علت بسته نشدن دریچه هدایت باد به دلیل وجود مشکل در یکی از اجزای داخلی کولر است، بهتر است از یک فرد متخصص بخواهید تا دستگاه را بررسی کند.

  1. شکستگی پایه دریچه کولرگازی

خیلی از اوقات ممکن است بسته نشدن دریچه هدایت باد به دلیل شکسته شدن پایه دریچه کولر باشد و وجود شکستگی مانع از درست و کامل بسته شدن دریچه شود. به این نکته هم دقت کنید که در خیلی از مواقع، شکستگی پایه دریچه کولر، به دلیل سوختن موتور دریچه رخ می‌دهد.

  1. خرابی برد کولر گازی

اگر هیچ یک از موارد گفته شده علت بسته نشدن دریچه نیست، پس این احتمال وجود دارد که مشکل از برد دستگاه باشد؛ یعنی ممکن است برد کولر خراب یا سوخته باشد. در این صورت باید کار را به یک فرد متخصص بسپارید.

  1. قطع شدن سیم موتور دریچه کولر گازی یا موتور دریچه

قطعه‌ای که وظیفه چرخاندن و بالا و چپ و راست کردن دریچه هدایت باد را بر عهده دارد، موتور دمپر است. در صورتی که موتور دمپر به هر دلیلی خراب شود، مانع از بسته شدن دریچه کولر می‌شود. این نکته را به خاطر داشته باشد که اگر مشکل از موتور دمپر باشد، یعنی به هر دلیل سوخته باشد، دچار آسیب شده باشد و یا سیم‌هایش دچار اتصالی شده باشد، حتی در صورت سالم بودن برد و فرمان گرفتن از برد هم امکان بستن دریچه را ندارد. توصیه می‌کنیم که برای بررسی این مورد از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

بررسی علت باز نشدن دریچه هدایت باد

گاهی اوقات ممکن است که بنا به دلایل مختلفی دریچه هدایت باد پنل کولر گازی باز نشود. در ادامه دلایل بروز این مشکل را بررسی خواهیم کرد.

  • یکی از دلایل باز نشدن دریچه هدایت باد می‌تواند وجود ایراد در دستگاه باشد و دستگاه در حالت بسته قرار گیرد و عملکرد کولر گازی را با مشکل روبه‌رو کند.
  • ممکن است دریچه هدایت باد از نظر فیزیکی دچار مشکل شده باشد. در این صورت بهتر است برای رفع مشکل از یک متخصص کمک بگیرید.
  • اگر دریچه به‌طور کامل باز نمی‌شود، بهتر است ابتدا دکمه Swing را امتحان کنید و تنظیمات آن را تغییر دهید. با استفاده از این دکمه می‌توانید دریچه را به حالت ثابت یا متحرک دربیاورید و زاویه حرکت دمپر را هم تنظیم کنید.
  • در صورتی که کولر گازی روی حالت گرمایش قرار دارد، باز نشدن دریچه در ابتدای روشن شدن دستگاه طبیعی است و کولر در حالت پیش‌گرمایش قرار دارد و به همین دلیل دمپر باز نمی‌شود و دستگاه گرمادهی نمی‌کند.
  • اگر کولر گازی روی حالت گرمایش قرار دارد و در زمان گرمادهی دستگاه متوقف می‌شود و دریچه هدایت باد پنل کولر گازی در حالت نیمه‌باز قرار گیرد، دلیل آن عملیات یخ‌زدایی یا دیفراست است که به منظور تعدیل دمای محدوده‌ کندانسور دستگاه کولر گازی و رفع یخ‌زدگی در این محدوده انجام می‌شود.
  • اگر بعد از خاموش کردن دستگاه، دریچه هدایت باد در حالت نیمه‌باز قرار گرفت و فن به عملکرد خود ادامه داد، یعنی عملیات تمیز‌کنندگی خودکار کولر گازی در حال اجرا است. بعد از تمام شدن این روند، دریچه به‌طور خودکار بسته و فن خاموش می‌شود.

کاربرد دریچه کولر گازی چیست؟

پیش از اینکه به سراغ علت بسته نشدن دریچه کولر گازی برویم، بد نیست شناختی ابتدایی نسبت به دریچه کولر گازی و کارکرد آن داشته باشیم. دریچه کولر گازی مسیری برای خروج هوای سرد در فصول گرم و هوای گرم در فصول سرد سال است و در صورت ایجاد اختلال در عملکرد آن، خانه آنطور که باید خنک یا گرم نخواهد شد و به عبارت دیگر، عملکرد کولر گازی به کلی مختل می‌شود.

در حالت نرمال، دریچه کولر گازی به تغییر زاویه یا جهت ورود هوا به فضای اتاق یا خانه، کمک می‌کند و شما می‌توانید از طریق دریچه کولر گازی، مقدار هوای خنک یا گرمی که مایل هستید در محیط پخش شود را کنترل کنید.

کولرگازی دو نوع دریچه دارد: افقی و عمودی.

  • دریچه‌های افقی متصل به موتوری هستند که از طریق آن می‌توانید موقعیت آن‌ها را توسط ریموت کنترل تنظیم کنید. دو حالت ثابت و چرخی برای دریچه‌های افقی به شما کمک می‌کند که جریان هوای خنک یا گرم را در یک جهت خاص نگه دارید، یا اینکه جریان هوا را در کل فضا به چرخش درآورید.
  • دریچه‌های عمودی هم به صورت دستی تنظیم می‌شوند و بدون نیاز به ریموت کنترل، می‌توانید آن‌ها را به سمت دلخواه تنظیم کنید.

حالا که با چگونگی کارکرد دریچه کولر گازی آشنا شدید زمان آن رسیده که علت کامل بسته نشدن دریچه کولر گازی را بررسی کنیم:

  1. خراب شدن ریموت کنترل

دریچه کولر گازی باید پس از خاموش کردن دستگاه، به طور کامل بسته شود. اما اگر کولر گازی را خاموش کردید و دریچه همچنان باز یا نیمه‌باز مانده بود، پیش از هر اقدامی، از سالم بودن ریموت کنترل مطمئن شوید.

اگر ریموت کنترل خراب شده باشد، قادر نخواهد بود تا دستورات را به طور کامل به دستگاه منتقل کند و در نتیجه دستگاه نیز به شکلی ناقص دستورات را اجرا خواهد کرد.

ابتدا کولر و ریموت کنترل را ریست کنید و اگر همچنان مشکل برقرار بود، توجه داشته باشید که دیگر به هیچ وجه مراحل ریست را تکرار نکنید و از یک تکنسین کمک بگیرید.

  1. گیر کردن یک جسم خارجی در میان دریچه

این مورد هم یکی دیگر از مواردی است که خیلی مربوط به مشکلات فنی کولر گازی نمی‌شود و بهتر است پس از چک کردن ریموت کنترل، به سراغ دریچه کولر گازی بروید و از اینکه جسم خارجی در میان آن گیر نکرده، اطمینان حاصل کنید. توجه داشته باشید که حتی موانع خیلی کوچک هم می‌توانند علت بسته نشدن دریچه کولر گازی باشند، پس دریچه را با دقت بررسی کنید.

تعمیر تخصصی کولر گازی خود را به کاراباما بسپارید ثبت سفارش 24 ساعته در 7 روز هفته

  1. خرابی برد کولر گازی علت باز ماندن دریچه کولر گازی

اگر هیچکدام از موارد اول و دوم علت بسته نشدن دریچه کولر نبودند، ممکن است برد کولر گازی سوخته باشد. بررسی برد کولر گازی امری تخصصی و مستلزم دانش و تخصص کافی در زمینه تعمیرات است. اگر برد خراب شده باشد لازم است برای تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید.

نکته

بسیاری از مشکلات رایج کولر گازی به دلیل خرابی برد فرمان یا مدار الکتریکی دستگاه است که در صورت بروز مشکل برای این قسمت، احتمال بروز مشکلات و خرابی کولر گازی در سایر بخش‌ها نیز وجود دارد.

  1. قطع شدن سیم موتور دریچه کولر گازی یا موتور دمپر کولر گازی

موتور دمپر یا دریچه کولر گازی، وظیفه اصلی چپ و راست کردن دریچه‌ها را بر عهده دارد و اگر بنا به هر دلیلی خراب شود، دریچه کولر گازی به درستی بسته نخواهد شد.

توجه داشته باشید که اگر موتور دمپر بسوزد یا سیم‌هایش اتصالی کند، حتی در صورت فرمان گرفتن از برد سالم کولر گازی هم، امکان بستن دریچه‌ها را نخواهد داشت.

  1. شکستگی پایه دریچه کولر گازی

گاهی علت بسته نشدن دریچه کولر گازی، شکستگی پایه دریچه است. توجه داشته باشید که این شکستگی اگر به موقع تشخیص داده نشود، موتور دمپر را از کار خواهد انداخت و هزینه‌ زیادی را بر شما متحمل خواهد کرد.

چگونه مشکل بسته نشدن دریچه کولر گازی را برطرف کنیم؟

اگر دریچه کولر گازی بسته نمی شود یا نیمه باز مانده است، برای رفع مشکل به صورت زیر عمل کنید:

  • ابتدا از سالم بودن ریموت کنترل مطمئن شوید. همچنین بررسی کنید ریموت کنترل، باتری داشته باشد.
  • بررسی کنید مانعی میان ریموت کنترل و کولر گازی وجود نداشته باشد.
  • پایه دریچه را از نظر هرگونه آسیب، ترک و شکستگی بررسی کنید.
  • اگر با بررسی موارد فوق مشکل برطرف نشد، باید برد اصلی و اتصالات کولر گازی توسط تکنسین متخصص مورد بررسی قرار بگیرد.

در مواقعی که موفق به عیب‌یابی دستگاهتان نشدید پیشنهاد ما : مرکز تخصصی تعمیرات، کاراباما امکان ثبت سفارش در 7 روز هفته (7 صبح تا 2 بعد از نیمه شب)

جمع بندی

یکی از مشکلات رایج کولر گازی که ممکن است کاربران تجربه کنند، بسته نشدن یا باز ماندن دریچه کولر گازی است. علت این مشکل می تواند خراب شدن ریموت کنترل، معیوب شدن برد، وجود مشکل در اتصالات کولر گازی یا گیر کردن اجسام میان دریچه باشد. در صورتی که با بررسی موارد گفته شده ایراد دستگاه همچنان پابرجا بود، باید برای عیب یابی کولر گازی از یک کمک بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا