فرهنگ و هنر

نمی توان از مخاطبی که ساز را نمی بیند انتظار داشت

این هنرمند موسیقی بر لزوم آموزش مخاطبان موسیقی حرفه ای تأکید می کند ، یکی از مشکلات این بخش کمبود مخاطب است. وی توضیح می دهد: از مخاطبانی كه با موسیقی ایرانی ناآشنا هستند نمی توان انتظار داشت كه این ساز را در هرجایی ببینند و از طریق مدرسه یا رسانه هیچ گونه اطلاعاتی نداشته باشند یا پشت سر هم از چهار ساز ملی نام ببرند. این به معنای ضعف مخاطب است و ضعف مخاطب برای موسیقی یک کشور هزاران خطر را تهدید می کند.

آزاده امیری نوازنده تار هفته گذشته در سریال ماه و نوا بنیاد رودکی روی صحنه رفت.

در همین راستا خبرنگار تیتر اول در راستای فضای اجرای آنلاین ، حمایت از هنرمندان موسیقی ایرانی و انتظارات هنرمندان موسیقی ایران از پشتیبانی موسیقی با این هنرمند گفت وگویی انجام داده است.

وی ابتدا درباره اجراهای موسیقی آنلاین صحبت می کند: “در گذشته ما با شروع شیوع کرونا یک اجرای آنلاین خارج از ایران داشتیم ، اما کنسرت آنلاین هفته گذشته اولین اجرای آنلاین من در ایران بود.” این یک تجربه خوب بود؛ چون همه چیز بسیار منظم بود و ما به عنوان مجری نگران هیچ چیز مانند گرفتن مجوز قبل از کنسرت نبودیم و این به عهده برگزار کنندگان بود. البته این که مسئولان برگزاری کنسرت فرهنگی بودند ، بی تأثیر نبود.

این هنرمند ادامه می دهد: هدف اصلی از برگزاری کنسرت های آنلاین ادامه موسیقی و ارضای نیاز شنونده به کنسرت است. اما به طور کلی ، کنسرت های آنلاین از اجراهای زنده به دور هستند. زیرا تبادل انرژی و احساساتی که در بین نوازندگان و نوازندگان و شنوندگان در جریان است ، قدرت و انرژی ایجاد می کند که فضای کنسرت را بسیار متفاوت می کند. البته این معنی و هدف از برگزاری کنسرت است ، در غیر این صورت ، اگر مطابق با اجرای موسیقی باشد که در استودیو نیز برگزار می شود.

امیری با اشاره به موارد بالا ، این را یکی از نقاط ضعف کنسرت های آنلاین می داند و می گوید: “با این وجود اجراهای آنلاین در این شرایط نکته مثبتی است ؛ زیرا آنها موسیقی را حفظ می کنند.

ما همچنین از این نوازنده س askال می کنیم که فضای تاج چقدر در اوضاع اقتصادی هنرمندانی مثل او تأثیر گذاشته است. زیرا برخی از هنرمندان در این زمینه معتقدند که کرونا از این لحاظ تغییر چندانی برای آنها نکرده است ، زیرا در گذشته از کنسرت ها درآمد خاصی نداشته اند.
“من معتقدم که کرونا خسارت زیادی به ما وارد کرده است ، هم از نظر برگزاری کنسرت ها و هم از نظر سفرهایی که می توانستیم در داخل یا خارج از کشور داشته باشیم و در عین حال خسارت زیادی به ما وارد کرده است. مدارس و تدریس ، “او گفت. البته لازم به ذکر است که اپیدمی دروس آنلاین موسیقی یکی از جنبه های مثبت این دوره بود و ما قبل از شروع کرونا ، دوره های آنلاین را فقط برای دانشجویانی که در خارج و ایران بودند برگزار می کردیم ، به استثنای متقاضیان با توجه به اینکه ما معلم موسیقی نداشتیم ، هیچ تلاش خاصی در این زمینه صورت نگرفت.

با شیوع تاج ، این مشکلات برای آن دسته از دانش آموزانی که به معلم مورد نظر دسترسی نداشتند ، برطرف شد و اکنون می توانند کلاس هایی با معلمین که مایل هستند داشته باشند. اما صدمات جبران ناپذیری که به مدارس موسیقی وارد شده را نمی توان نادیده گرفت. من معتقدم که کرونا از نظر آموزش موسیقی ، اجرا و حتی انتظارات شرایط سختی را برای ما ایجاد کرده است. اما زمان های کوچک افتتاحیه ، مانند کلاس ها و اجرای آنلاین ، می تواند ما را امیدوار کند.

وی تأکید می کند که موسیقی جهانی و کلاسیک در منطقه توسط دولت پشتیبانی می شود. زیرا اگر اینگونه نباشد ، آنها از بین می روند و مشکلات بزرگی خواهند داشت.

ما همچنین از این هنرمند در مورد رضایت خود از حمایت هنرمندان و تعداد کنسرت های آنلاین سوال می کنیم. او پاسخ می دهد: واقعاً باید حمایت بیشتری می شد. به عنوان مثال ، بسیاری از مدارس اجاره ای ورشکست شدند یا بسیاری از موسیقیدانان مجبور به فروش سازهای خود شدند ، این نشان دهنده حمایت کم است. حمایت از بخش فرهنگی نباید به بیمه خانه موسیقی یا فقط به یک عملکرد آنلاین در دو سال محدود شود. زیرا به دلیل کاهش فعالیت سایر هنرمندان ، به نوازندگان درآمد نخواهد داشت. بهتر است اگر هنرمندان ماهیانه حقوق بگیرند یا برنامه های متعددی داشته باشند تا بتوانند امرار معاش کنند.

وی ادامه می دهد: “قبل از کرونا اگر ما کنسرتی برگزار می کردیم باید هزینه نمایشگاه و هر چیز دیگری را بپردازیم و در واقع هیچ وقت اسپانسر نداشتیم اما اکنون به دلیل شرایط خاص و سخت نیاز به حمایت از هنرمندان است. خیلی بیشتر.”

“مدتی پس از شیوع بیماری کرونا ، تصمیم گرفته شد که کنسرت ها با ظرفیت 50٪ سالن از سر گرفته شود ، اما ما مجبور شدیم اجاره کل سالن را پرداخت کنیم ، اما در این شرایط نمی توان انتظار همان اصلی را داشت امیری گفت: “ما دو سال درآمد نداشتیم. بیایید پرداخت کنیم.”

سرانجام ، از او در مورد امیدهایش به دولت برای حمایت از موسیقی دانان س askال می کنیم. وی می گوید: “انتظارات طولانی مدت است.” زیرا آنچه در موسیقی باید اتفاق بیفتد متنی و زیربنایی است. پشتیبانی از نوازندگان در تمام کشورهای جهان و به طور کلی از بخش فرهنگی موضوع زمان نیست. چون قسمت خیلی مهم است. هنگامی که یک هنرمند وارد عرصه موسیقی می شود ، تلاش زیادی برای تبدیل شدن به یک استاد حرفه ای و دستیابی به نتیجه می شود ، اما از این طریق باید در نظر بگیریم که با توجه به استعداد و مزایایی که می توانند برای فرهنگ و موسیقی.

وی ادامه می دهد: آموزش موسیقی باید به طور کلی در مدارس توسعه یابد. یکی از مشکلات ما در صنعت موسیقی کمبود مخاطب است. این که مخاطب نداریم به دلیل ناآگاهی و بی فرهنگی است. از مخاطبانی که با موسیقی ایرانی ناآشنا هستند نمی توان انتظار داشت که این ساز را در هر کجا ببینند و از طریق مدرسه یا رسانه هیچ اطلاعاتی نداشته باشند و یا چهار ساز ملی را پشت سر هم نام ببرند. این به معنای ضعف مخاطب است و ضعف مخاطب برای موسیقی یک کشور هزاران خطر را تهدید می کند. برای تبدیل شدن به یک شنونده حرفه ای ، باید برنامه ریزی کنید. مسئله دیگر حمایت فرهنگی است ، فرزندان ما برای ورود به هنرستان مجبورند مبالغ هنگفتی را بپردازند ، اگرچه باید حمایت شوند. از طرف دیگر ، باید از هنرمندان موسیقی حمایت شود تا اجاره سالن های کنسرت و تبلیغات را پرداخت نکنند ، زیرا آنها درآمد کافی در این منطقه ندارند که سالن ها می خواهند هزینه های خود را با آنها تأمین کنند و این فقط باعث ورشکستگی نوازندگان می شود. این منطقه در حال تبدیل شدن است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا