فرهنگ و هنر

تجربه دشوار رهبری کنسرتی بدون تماشاگر

علی اکبر قربانی – آهنگساز و رهبر ارکستر – که چند روز پیش با وحید تاج و رشید وطن دوست کنسرت آنلاین برگزار کرد ، در مورد تجربه متفاوت و دشوار اجرای آنلاین صحبت می کند.

قربانی که ارکستر سازهای ملی ایران را رهبری می کند ، این کنسرت را در دو بخش موسیقی اصیل ایرانی و آذربایجانی با اجرای آلیناگی وزیری ، حسین دهلوی ، فرهاد فخرالدینی ، علی سلیمی ، اوزیر حاجی بکوف و تافیفی قلیف برگزار کرد.

در همین راستا با این هنرمند موسیقی تماس گرفتیم تا در مورد کنسرت اخیر در تالار وحدت و دیگر موضوعات موسیقی این روزها با او صحبت کنیم.

ابتدا از آهنگساز درباره عملکرد اخیرش س askال می کنیم. وی در پاسخ به تیتر اول: تقریباً یک سال است که در کنسرت اجرا نمی کنیم. از آنجا که به دلیل گسترش کرونا امکان حضور حضوری در کنسرت وجود نداشت و افراد فرهنگی و هنری از طریق فضای مجازی به فعالیت خود ادامه می دادند ، تصمیم گرفتیم با اعضای ارکستر کنسرت آنلاین برگزار کنیم. به همین دلیل از وحید تاج و میهن پرستان که دوستان قدیمی من هستند دعوت به همکاری کردم.

وی دلیل این کنسرت را در دو بخش موسیقی آذربایجانی و ایرانی توضیح می دهد: هموطنان آذربایجانی در کشور ما بسیار هستند و موسیقی آذربایجانی نیز بخشی از موسیقی ملی محسوب می شود. زیرا ما از اقوام دیگر مانند خراسان یا کردستان موسیقی داریم. البته ما هرگز در انتخاب رپرتواری که می خواهیم فقط موسیقی ایرانی اجرا کنیم ، محدودیتی نمی بینیم و در کنسرت های قبلی موسیقی کردی یا کلاسیک اجرا کرده ایم.

ما از قربانی درباره حال و هوای سخنرانی آنلاین می پرسیم. او می گوید: “اولین بار بود که بدون تماشاگر روی صحنه می رقصیدم و جو کاملاً متفاوت بود.” وقتی یک هنرمند روی صحنه به صورت زنده می رود ، همیشه تماشاگر رد و بدل می شود و تماشاگران حاضر در سالن شور خاصی را به آن اضافه می کنند که در این نمایش وجود نداشت و کار برای ما بسیار سخت شد.

علی اکبر قربانی

مدتی است که وزارت فرهنگ و تبلیغات اسلامی اعلام کرده است که کنسرت ها به صورت حضوری برگزار می شود و موسیقی به سالن ها برمی گردد ، اما تاکنون جزئیاتی درباره نحوه اجرای این تصمیم اعلام نشده است. بنابراین ما از این هنرمند می پرسیم ، آیا او ترجیح می دهد در این شرایط روی صحنه برود یا آنلاین بازی کند؟ وی پاسخ می دهد: در حال حاضر ، تمام فعالیت های گروه های مختلف مردم در حال انجام است. اگر قرار است تاج بسته شود ، همه باید بسته شود. با این حال ، فقط چند نفر از جمله نوازندگان ، تئاترها و تا حدی سینماها تعطیل هستند. همه اماکن عمومی باز است و مردم هر روز با وسایل نقلیه عمومی متراکم به مسافرت می روند. اگر همه راه های دیگر به شکست منجر شد ، از موسیقی ایده بگیرید.

این آهنگساز اضافه می کند: البته هم اجراهای آنلاین و هم حضوری توانایی های بالقوه خود را دارند اما البته اجرای انفرادی کار ما را آسان می کند و به هنرمندان اجازه می دهد تا روی صحنه قدم بگذارند و فعالیت های هنری خود را زنده نگه دارند. اما جنبه مثبت اجرای آنلاین این است که مخاطبانی که در تهران نیستند و می خواهند نمایش را به صورت زنده ببینند ، قادر به انجام این کار هستند. بسیاری از ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز دوست دارند برخی از نمایش ها را در داخل کشور تماشا کنند. به همین دلیل ، آنها باید شرایط لازم را فراهم کنند.

از او می پرسیم ، وی از ابتدای شیوع کرونا چه اقداماتی انجام داده است؟ وی پاسخ می دهد: من در این مدت بیشتر آموزش داده ام. یکی از کتابهایی که در مورد آن می نویسم نیز منتشر شده و دیگری آماده چاپ است. اما به طور کلی ، در کشور ما نمی توان روی درآمد جدی از موسیقی حساب کرد. به عنوان مثال ، مشخص نیست که آیا در این کنسرت اخیر بازدهی مالی خواهیم داشت یا خیر.

قربانی در پایان با یادآوری اینکه برخی از هنرمندان سال گذشته ایران را ترک کرده اند یا قصد تغییر شغل را دارند ، ابراز امیدواری کرد که از هنرمندان موسیقی و تئاتر که در این دوره به شدت آسیب دیده بودند حمایت شود.

وی می افزاید: این حمایت حتی می تواند از جانب افراد نیز باشد. به محض تماشای یک کنسرت هنرمند ، نوعی پشتیبانی است. ادارات دولتی همچنین می توانند از هنرمندان حمایت کنند. موسیقی قسمت مهمی از فرهنگ ماست. اگر موسیقی پشتیبانی نشود ، آسیب جدی می رساند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا