فرهنگ و هنر

غفلت کاندیداها صدای فعالان گردشگری را درآورد

بررسی برنامه ها و وعده های انتخابات ریاست جمهوری با کلمات کلیدی گردشگری فاصله دارد. این سهل انگاری صدای فعالان گردشگری را بلند کرده است.

به گزارش تیتر اول ، در بیش از 10 روز از تبلیغات هفت نامزد ریاست جمهوری در رسانه های رسمی ، تاکنون به استثنای دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری که به طور کلی از گردشگری نام بردند ، سایر نامزدها حتی به صنعت گردشگری و موضوع اشاره کرده اند. در بحث اقتصادی ، نقش گردشگری در درآمد پول ملی و تولید ناخالص ملی کاملا نادیده گرفته شد و مورد غفلت قرار گرفت.

علی رغم این واقعیت که سعید جیلیلی ، یکی از هفت نامزد ریاست جمهوری ، به طور کلی “برنامه سفر برای هر خانواده ایرانی” را ارائه داد ، ابراهیم رئیسی ، که در یک مصاحبه رادیویی ایجاد شغل برای یک میلیون نفر را ذکر کرد ، فقط یک بار در مورد اهمیت صنعت جهانگردی و با این حال ، به گفته کارشناسان و فعالان گردشگری ، نادیده گرفتن اقتصاد جهانگردی و رنج ها و مشکلات آن که به دیپلماسی سیاسی و مشکلات اقتصادی کلان از جمله تحریم ها و تورم ارتباطی ندارند ، بی تأثیر است.

از سوی دیگر ، برنامه سعید جیلیلی برای سفر با خانواده های ایرانی عمدتاً به منظور دسترسی مسافران برای عموم مردم و نادیده گرفتن ارزش اقتصادی و افزوده آن از نظر اشتغال ، تولید و توزیع ثروت است. این برنامه بیشتر از اینکه طرحی برای نجات و توسعه صنعت گردشگری باشد ، بیشتر یادآور ماهیت برنامه های گردشگری در دوره ریاست اسفندیار رحیم مشایی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که اکثر آنها بی نتیجه ماندند.

از میان این هفت نامزد ، عبدالناصر همتی ، که زیردستانش تجربه موفقیت آمیزی در اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا در حمایت از گردشگری در دوران ریاست جمهوری خود نداشتند ، اما در چندین مورد مستقیماً درگیر مسائل گردشگری ، به ویژه چالش های گردشگری بود و برنامه ای را پیشنهاد داد و راه حلی برای آن ، او هنوز جای خود را به برنامه های صنعت گردشگری نداده است. برنامه های سایر نامزدهای ریاست جمهوری نیز از این قاعده مستثنی نیستند و هیچ توجهی به گردشگری ندارند. صنعتی که زمانی قصد داشت جایگزین آن کاهش درآمد نفت شود.

تا کنون ، درمان نامزدهای ریاست جمهوری با گردشگری ، که سال گذشته ، به گفته وزارت میراث ، جهانگردی و صنایع دستی ، فقط با شیوع ویروس کرونا آسیب دیده است ، بیش از 22000 میلیارد گوجه فرنگی و بیش از یک میلیون بیکار ، آینده نامشخصی دارد. منبع نگرانی در جامعه گردشگری ، به ویژه با توجه به تجربه آنها با شعارها و وعده های بی پایان به صنعت گردشگری.

کارشناسان گردشگری معتقدند که سهل انگاری نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نسبت به اقتصاد جهانگردی نشانگر ناآگاهی آنها از اسناد دولتی و اقتصاد گردشگری است. زیرا در دنیای امروز ، بدون در نظر گرفتن اقتصاد و اشتغال گردشگری ، برنامه اقتصادی کشور تکمیل نشده و پیشرفت نخواهد کرد.

جمشید حمزه زاده ، رئیس انجمن هتل های ایران ، در روزهای اخیر با بیان اینکه بحث بر سر نامزدها داغ می شود گفت: “هیچ نامزدی هیچ نشانه ای از یک برنامه جدی و گردشگری محور را ندیده است.” اگرچه کمترین افرادی که می خواهند برای تصدی سمت مدیر اجرایی رقابت کنند ، انتظار می رود توجه ویژه ای به سند چشم انداز توسعه ملی به عنوان سندی از پایین به بالا داشته باشند. گردشگری جایگاه متفاوتی نسبت به قبل در برنامه توسعه دارد. با توجه به این موقعیت ، روشن است که بخش خاصی از هر برنامه داوطلبانه باید به این بخش و توسعه آن اختصاص یابد.

وی گفت ، این روزها فقط یك یا دو كاندیدا به طور حرفه ای به اهمیت گردشگری اشاره كردند و معتقد بودند كه گردشگری مهم است و از پتانسیل خوبی برخوردار است و باید مورد توجه قرار گیرد. تکرار این تکرارها دردی از این صنعت دوا نمی کند و راه به جایی نمی برد.

حمزه زاده شأن گردشگری را بالاتر از ارجاعات ناچیز برخی از نامزدهای ریاست جمهوری دانست و گفت ما مشتاقانه منتظریم ببینیم که هر کدام از کاندیداهای محترم ریاست جمهوری اتاق فکر خود را به دولت و مردم صنعت گردشگری اختصاص داده اند. بخشی که می توان گفت می تواند اقتصاد کشور را متحول کند ، سطح زندگی مردم را بهبود بخشد و خط فقر را در جامعه کاهش دهد.

علیار عاصمی زاده ، رئیس شورای هماهنگی سازمان های مردم نهاد میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نیز پس از اولین مناظره میان نامزدهای ریاست جمهوری در مورد اقتصاد در توییت نوشت: هیچ بحثی درباره اقتصاد وجود ندارد و هیچ برنامه ای در این زمینه وجود ندارد حوزه.

برخی از کارشناسان و فعالان گردشگری همچنان امیدوارند که کاندیداهای ریاست جمهوری در بحث بعدی ، به ویژه در حوزه فرهنگ ، گرچه معتقدند که گردشگری متعلق به اقتصاد است ، اما شاید به دلیل بحث میراث فرهنگی در مورد گردشگری باشد و اصولی تر داشته باشد و برنامه و نقش مشخص. اقتصاد کشور ، اشتغال و تولید ناخالص داخلی را نادیده نگیرید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا