فرهنگ و هنر

بازاریابی الکترونیک در صنعت گردشگری از چه جایگاهی برخوردار است؟

تیتر اول/ خراسان رضوی یک کارشناس گردشگری بیان کرد: سال هاست که از نظر زیرساخت های الکترونیکی از نظر گردشگری از دنیا عقب هستیم و نمی توانیم در حال حاضر جایگاه مناسبی برای کشور و فضای بازاریابی الکترونیک متصور باشیم.

مسعود علم صمیمی در گفت وگو با تیتر اول، درباره تاثیر بازاریابی الکترونیک بر صنعت گردشگری اظهار کرد: در طول تاریخ چندین نوع بازاریابی را پشت سر گذاشته ایم اما آنچه امروزه به آن بازاریابی الکترونیکی می گویند ادامه مکتب های بازاریابی نیست. ، اما راهی برای تبلیغات و معرفی محصول در فضای الکترونیک انجام می شود.

وی افزود: وقتی صحبت از بازاریابی الکترونیکی می شود، واقعاً همان سوال بازاریابی گذشته است که معمولا با ابزارهای الکترونیکی چه در سطح جمع آوری داده ها و چه در سطح استراتژی های بازاریابی انجام می شود. بنابراین بازاریابی در هر صنعتی را می توان «بازاریابی الکترونیک» نامید.

این کارشناس گردشگری افزود: پایه اصلی بازاریابی جمع آوری داده ها از بازارهای هدف است. به نظر من بازاریابی باید محصولی تولید کند که علاوه بر انطباق با چارچوب اجتماعی و اخلاقی جامعه، یکی از نیازهای انسان را برآورده کند. تحقیقات بازار برای یافتن نیازهای انسان در دوره های زمانی مختلف مورد نیاز است و امروزه بخشی از این تحقیقات به کمک ابزارهای الکترونیکی انجام می شود.

اعلم صمیمی ادامه داد: این بررسی ها اطلاعاتی را در حوزه های مختلف نشان می دهد که مورد تحلیل قرار می گیرد. سپس به تولید محصولی کمک می کند که پاسخگوی نیاز مشتریان باشد و خاص باشد. اگر به این مطالعات در فضای گردشگری نگاه کنیم، شاهد بسترهایی خواهیم بود که سعی در جمع‌آوری داده‌ها، ایده‌ها و نظرات رفتار گردشگران دارند و با تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده، برنامه‌های سفری متناسب با سلیقه بخش گردشگری هدف ارائه و ایجاد می‌کنند. آهسته. تدریجی

وی با تاکید بر اینکه امروز اطلاعاتی که از طریق فضاهای الکترونیکی در اختیار دنیا قرار می گیرد، فضاهای بسیار جدید و جذابی را برای بازاریابی در حوزه های مختلف فراهم می کند، گفت: یکی از این فضاهای جذاب، صنعت گردشگری است. با توجه به اینکه اصول و مبانی گردشگری بیان می کند که تقاضا زمانی شکل می گیرد که درک مقصد شکل بگیرد، پس باید گفت در نهایت این فضای الکترونیک و بسترهای مختلف است که می توان برای معرفی جاذبه ها استفاده کرد. ، مقاصد و ارائه دهندگان خدمات گردشگری تحریک و ایجاد تقاضا.

گردشگری از فضای اطلاعات الکترونیکی سود زیادی می برد

این کارشناس گردشگری درباره امکانات صنعت گردشگری در بازاریابی الکترونیک گفت: امروزه گردشگری از فضای الکترونیک برای آگاهی و اطلاع رسانی استفاده گسترده ای می کند. اطلاع رسانی نه تنها در قالب آشنایی با مقاصد، بلکه می تواند به معرفی ویژگی های مقصد، کیفیت خدمات ارائه شده توسط واحد گردشگری و … نیز کمک کند.

علم صمیمی خاطرنشان کرد: در دنیای کنونی سیستم ارزیابی کیفیت و سنجش کیفیت نسبت به گذشته تغییر کرده است و گردشگران کیفیت خدمات را از طریق فضای الکترونیکی توسط کسانی که خدمات ارائه می دهند می سنجند و در بستر اعلام می کنند که با توجه به نظرات رایج در مورد سطح کیفیت واحد اقامتی مورد نظر چیست و چگونه اقامتگاه ها رتبه بندی می شوند.

شبکه های مجازی جدی ترین رسانه تبلیغاتی در صنعت گردشگری هستند

وی ادامه داد: به همین دلیل است که امروزه فضای الکترونیک در حوزه گردشگری بسیار فعال است و در ارتباط با مقاصد و خدمات مختلف از مسیر آگاهی فراتر رفته است. اکنون نیز شاهد هستیم که فضای الکترونیکی و بسترهای شبکه مجازی در حال تبدیل شدن به یک رسانه تبلیغاتی بسیار جدی برای مقاصد گردشگری و برندهای مختلف ارائه دهندگان خدمات گردشگری هستند.

این کارشناس گردشگری گفت: امروزه بسیاری از وبلاگ نویسان از امکانات مختلف سفر و خدمات اقامتی مختلف استفاده می کنند و تجربیات خود را به صورت روایت به مخاطبان خود ارائه می کنند که در معرفی، تبلیغ مقصد و حتی واحد تجاری منطقه بسیار موثر است.

رضوی یکی از اعضای پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان گفت: به طور کلی فضای الکترونیک در سطح جهان گسترش یافته است و نیازی به سرمایه گذاری جدی منحصر به فرد در حوزه گردشگری نیست. ما می توانیم عقب ماندگی خود را در این فضا و با کمترین هزینه جبران کنیم. امروزه ایجاد پلتفرم های توانمند در فضای الکترونیک و تبدیل شدن به قابل اعتمادترین بازیکن پلتفرم دنیا برای ما بسیار مهم است.

عدم اتصال به پلتفرم های جهانی به عقب ماندگی گردشگری منجر شده است

علم صمیمی تصریح کرد: در رابطه با تحریم هایی که سال ها با آن مواجه هستیم، به هیچ یک از پلتفرم های بزرگ دنیا وصل نیستیم و عضوی از آنها نیستیم و به یک معنا جزیره ای در این حوزه ایجاد کرده ایم. . در صنعت گردشگری در کشور و این عدم ارتباط با جامعه جهانی به لطف بسترها، شکستی در صنعت گردشگری ایجاد کرده است. تاخیر در ارائه خدمات به صورت الکترونیکی شرایط بازاریابی الکترونیکی را تضمین نمی کند.

وی بیان کرد: امروزه سکوهای بسیار مهمی در دنیا وجود دارد که از طریق آن می توان واحدهای اقامتی را در سطح جهانی معرفی کرد و خدمات اقامتی را به راحتی به گردشگران ارائه کرد، اما کشور ما چنین سکوهایی ندارد و گاه سکوهایی معادل وجود دارد. در حال ساخت هستند که به نوعی مشکل را حل می کنند.

این کارشناس گردشگری افزود: پس این سوال نشان می دهد که ما در حال حاضر سال ها در دنیا از این نظر عقب هستیم و تا زمانی که در ارائه خدمات الکترونیک عقب هستیم، شرایط بازاریابی الکترونیکی فراهم نمی شود.

اعلم صمیمی با توجه به گسترش بازاریابی الکترونیک در ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشور فرصت هایی برای فروش اینترنتی بلیط واحدهای اقامتی دارد اما متاسفانه در حوزه تبلیغات جز در موارد معدودی و به صورت منزوی و بدون فکر، داریم. چیزی برای آینده ندیدم

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا