فرهنگ و هنر

علامه حکیمی کلید هر مکتب را ادبیات آن می‌دانست

تیتر اول/ خراسان رضوی یک پژوهشگر ادبی گفت: از دیدگاه علامه محمدرضا حکیمی، کلید هر مکتبی، ادبیات آن مکتب است و رمز شناخت هر فرهنگی، ادبیات آن فرهنگ است.

یوسف بینا علامه محمدرضا حکیمی در مراسم یادبودی که شب گذشته در سوم شهریور ماه در فرهنگسرای جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه ادبیات مورد بحث استاد حکیمی ادبیاتی است که هم عزم است و هم اسلام. : طبق تعریف فرهنگ ها، ادبیات ادبی، ادبیات اختصاصی است که در قالب شعر، داستان یا نمایشنامه از دیدگاه اخلاقی، سیاسی یا اجتماعی و مذهبی دفاع می کند. استاد حکیمی که بالاترین سطح اخلاق، سیاست و جامعه شناسی را در تعلیم اسلام و حکومت معصوم می بیند، وقتی 2 صفت «متعهد» و «اسلامی» را بر ادبیات اطلاق می کند، 2 نماد منحصر به فرد را به آن می دهد؛ در حالی که 2 صفت «متعهد» و «اسلامی» را برای ادبیات به کار می برد. بنابراین به گفته استاد حکیمی باید ادبیات را وقف کرد و تعهد را در بالاترین جایگاه ارزشی قرار داد.

وی افزود: ادبیات مرتبط به نوعی با آرمان گرایی مرتبط است و شاعران و نویسندگان این حوزه نه تنها ادبیات آرمان گرایانه را عالی ترین شکل ادبی می دانند، بلکه آرمان گرایی را لازمه هر قالب ادبی می دانند. به طوری که ادبیات بدون آرمان بی ارزش و پوچ تلقی می شود. استاد حکیمی که آرمانی جز اجرای حکومت اسلامی و مدینه فاضله مهدوی برای تحقق عدالت ندارد، به وضوح مطالعه ادبیات را کاری در جهت پاسداری و ارتقاء و تبلیغ فرهنگ انسانی اسلامی می داند. مسلک فکری اسلامی و جهان بینی قرآنی و ایدئولوژی الهی.

این پژوهشگر ادبی تصریح کرد: استاد حکیمی می گوید هیچ فرهنگ، جهان بینی، مسلک دینی، نظام سیاسی، نهضت اصلاحی و تحول آزادیبخش بدون ادبیات قابل خدمت نیست و کسی که در تشکل حرفه ای هویت ادبی ندارد، فرهنگ ندارد. هویت، و کسی که هویت ندارد، فرهنگ ندارد، هویت حرفه‌ای ندارد و هر فکر و اندیشه و مکتبی که ادبیات غنی‌تری داشته باشد، بیشتر برنده خواهد شد.

عقل ستیزی و خرافه گرایی در نوشته های حکیمی به چشم نمی خورد

همچنین حجت السلام مهدی مهریزی پژوهشگر دینی در این مراسم درباره علامه حکیمی گفت: حکیمی مبارزی بود که دین را برای دین، روحانیت را برای روحانیت و حکومت را برای حکومت نمی خواست و این قابل توجه است. نقطه ای در زندگی او

وی با بیان اینکه حکیمی وقتی به نتیجه مطلوب رسید این سه موضوع را مقدس دانست و افزود: خط قرمز استاد حکیمی عدالت و اخلاق بود. او معتقد بود دینی که به عدالت و اخلاق منتهی شود، روحانیتی که عدالت و اخلاق را تحقق بخشد و حکومتی که به آن عدالت منتهی شود مقدس است.

این محقق دینی با اشاره به کتاب الحیاء که حاصل کار فکری استاد حکیمی در بخش الهیات است، تصریح کرد: اگر کتاب الحیه را با سایر کتب مشابه مقایسه کنیم، متوجه می شویم که ایشان دین را از جنبه کارکردی دیده اند. از دید منظره. حکیمی وقتی درباره پیامبران صحبت می کرد، به جای اشاره به عصمت و صفات آنها، رسالت آنها را بیان می کرد. با توجه به اینکه پیامبران مبعوث و پیک هستند، مبدأ و مقصد در رسالت، یعنی خدا و انسان مهم است و حکیمی در صدد روشن شدن این موضوع برآمد.

مهریزی تصریح کرد: در نوشته های علامه حکیمی عقل ستیزی، خرافه گرایی و نفرت دیده نمی شود، زیرا مبنای ایشان همواره عدالت و اخلاق بوده است.

در ادامه این مراسم، کتاب «خراسانیات» اثر علامه حکیمی افتتاح و فیلم مستند «محمدرضا حکیمی، فریاد روزها» به نمایش درآمد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا