فرهنگ و هنر

دلخوری در جشنواره‌ها از کجا می‌آید؟

سید اکبر میرجعفری با اشاره به تغییراتی که در جشنواره شعر فجر نسبت به سالهای ابتدایی آن وجود دارد ، می گوید نتایج جشنواره های هنری به سلیقه داوران و بعضا ناکامی هایی که موجب آزار می شود بستگی دارد.

در گفت وگو ، تیتر اول ، شاعری که با مجموعه “امان نامه” به عنوان برنده بخش شعر جدید پانزدهمین جشنواره شعر فایرز انتخاب شده است ، درباره وضعیت شعر آزاد و امروز درباره وی گفت: شعر کلاسیک و چالش های آن: آنها دیگر در مخاطب زندگی نمی کنند. هر چقدر شاعر به کار خود اعتماد کند یا به عبارتی لاغر باشد ، مخاطب همچنان برای او مهم است و به او انرژی و ذوق ادامه کار می دهد.

وی ادامه داد: امروز ما شاعران زیادی داریم که در زمینه های مختلف کار می کنند و بنابراین برای همه امکان موفقیت در بازاری که شاعران زیادی دارند وجود ندارد ، بنابراین تیراژ اصلی کتاب ها کم است و این شاید یکی از مباحثی که باعث می شود شاعران فکر کنند نمی توانند به طور حرفه ای شعر بگویند ، من نمی دانم چگونه آن را حل کنم ، اما این دقیقاً همان چیزی است که هم اکنون در جامعه هنری ما اتفاق می افتد.

سید اکبر میرجعفری همچنین در مورد رویداد ادبی ، وضعیت جشنواره شعر و به ویژه روند برگزاری جشنواره شعر فجر گفت: تعداد قابل توجهی از جشنواره های هنری مربوط به ذائقه است ؛ البته ذائقه نیز جای خود را دارد اما در در هر صورت ، چه کسی باید در مورد آثار اظهار نظر کند و البته اگر این داوران تغییر کنند ، احتمال تغییر نتیجه کار نیز وجود دارد. آنچه در این جشنواره ها دوست دارند ، در صورت عدم موفقیت ، باعث آزار آنها می شود.

این منتقد ادبی سپس گفت: به عنوان مثال ، کتاب امان نامه من در جشنواره دیگری که چند ماه پیش برگزار شد ، هیچ رتبه ای کسب نکرد. این به ترکیب داوران بستگی دارد و اینکه کار من در جشنواره شعر فجر انتخاب شده است به این معنی نیست که قطعاً در جشنواره های دیگر انتخاب شده و دوباره خودش را بسته است.

میرجعفری در ادامه روند فعلی برگزاری جشنواره شعر فجر را با سالهای نخست مقایسه کرد و گفت: اگر بخواهیم سازمان کنونی جشنواره را با آغاز آن مقایسه کنیم ، باید بگویم اختلافاتی ایجاد کرده است که برخی می توانند از آنها انتقاد کنند و برخی دیگر به خوبی . به عنوان مثال ، در دوره های گذشته ، جشنواره علاوه بر کتاب ، شعرهای منفرد یا چندین شعر را ارزیابی می کرد و تعداد مباحث مورد بحث بسیار بیشتر بود و رشته ها از تنوع بیشتری برخوردار بودند که باعث نشاط جشنواره می شد ، اما طبیعتاً شرایط تغییر کرد. احتمالاً بخشی از این امر اقتصاد ملی است. اما یکی از مواردی که علی رغم گفته های من باعث کار دقیق تر و بهتر جشنواره شده است این است که جشنواره وظیفه خود را در بررسی کتاب های منتشر شده در سال گذشته می داند و فرقی نمی کند نویسنده کتاب را ارسال کند یا نه . ؛ این یکی از مواردی است که این جشنواره را متفاوت می کند. اگرچه این جشنواره براساس کتاب دیگری ساخته شده است ، البته امسال جوایز کمی نیز به دست آمد ، اما اساس این کتاب است ، اما قبلاً چنین نبود.

شاعر امان نامه درباره این مجموعه منتخب در جشنواره شعر فجر نیز گفت: “چند سال پیش مجموعه شعرهای سفید و عاشورایی” چند مجلس از دهه اول. “کتاب سال” را منتشر کردم. در ادامه این اثر (شعر سفید عاشورا) من به “امان نامه” رسیدم. امان نامه کتابی از عاشوراست که در آن تمام شعرهای آن به صورت نامه است. شخصیت های حسین (ع) یا امام حسین (ع) ، برخی شخصیت ها همچنین مربوط به زمان امام ، بیشتر شعرها پیوست دارند ، در واقع من شعری را ضمیمه کرده ام که به نوعی با موضوع این نامه مرتبط است. غیرکلاسیک است ، این کتاب حاوی تعدادی شعر شاعرانه است ، یا در پیوست یا در خود نامه ها با فرهنگ عاشورا و شعر عاشورا آشنا است ، بنابراین من از شش متخصص می خواهم مطمئن شوند که نام آنها در پشت کتاب آمده است. آنها زحمت کشیدند و به من در خلق این کتاب کمک کردند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا