اقتصادیبهترین های کسب و کار

تفاوت حسابداری و حسابرسی و اهمیت هرکدام در کسب و کار

خدمات حسابداری و حسابرسی جز لاینفک امور اقتصادی امروز هستند و نقش بسزایی در افزایش نقدینگی یک سازمان دارند. این امور در کلیه شرکت‌های حسابداری برای افزایش نظم و اجرای قانونمندی، انجام می‌شوند. حسابداری و حسابرسی گرچه نامی شبیه بهم دارند، ولی در عمل متفاوت‌اند؛‌ اما شباهت‌هایی هم بین آن‌ها دیده می‌شود‌. در هر دو این کارها فراهم کردن اسناد مربوط به تغییرات کسب و کار و نقدینگی انجام می‌شود.  حسابداری با ورود و خروج نقدینگی و حسابرسی به نظارت به نقدینگی و گزارش‌های حسابداری انجام می‌شود. در این مقاله به تفضیل تفاوت و اهمیت هرکدام در کسب و کار را عنوان می‌کنیم.

حسابداری چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده تعریفی از حسابداری را داشته باشیم، باید بگوییم که این کار با کنترل ورودی و خروجی نقدینگی، تجزیه و تحلیل آن و ارائه گزارش به مدیر انجام می‌شود. یک حسابدار باید آمار فروش، سود، ضرر، زیان و کلیه امور مالی یک شرکت را به‌صورت اسناد جمع آوری کند. این اسناد در هنگام معاملات یا بروز مشکلات مالی می‌توانند بسیار راهگشا باشند.

همچنین حسابدار باید آمار میزان هزینه‌های روزانه، ماهانه و سالیانه را ثبت کند و برای ریز آن‌ها، پاسخی مناسب داشته باشد. امین بودن حسابدار، نقش مهمی را در رشد و سلامت مالی یک شرکت دارد. علاوه‌بر این حسابدار باید موعد پرداخت حق مالیات، بیمه و وصول چک‌ها را داشته باشد. اطلاعات ارائه شده به‌وسیله حسابدار، کاملا محرمانه هستند و فقط هیئت مدیره می‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

حسابرسی چیست؟

پس از ثبت هزینه‌های ورودی و خروجی به‌وسیله حسابدار و کنترل نقدینگی، این گزارش‌ها به مدیر فرستاده می‌شوند. مدیر با بررسی این گزارش‌ها آن‌ها را به شخصی به‌نام حسابرس ارجاع می‌دهد. وظیفه حسابرس به‌نوعی کنترل کارهای حسابدار و تحلیل گزارش‌های اوست. حسابرس با بررسی ریز گزارش‌های روزانه و ماهانه، از قانونی بودن یا نبودن آن‌ها اطلاع پیدا می‌کند.

به‌عنوان مثال اگر هزینه‌ها و خروجی‌های یک شرکت به‌صورت قانونی نباشد، احتمال تخلف و کلاه‌برداری وجود دارد و حسابرس برای همه‌ی تراکنش‌های بانکی از پرداخت‌کنندگان دلیل می‌خواهد. با خدماتی که حسابرس در حوزه تخصصی خود انجام می‌دهد، امنیت بیشتری در حساب‌های بانکی کارفرما ایجاد می‌شود. همچنین حسابرس به‌صورت تخصصی به جزئیات فاکتورها دقت کرده و درصورت بروز مورد مشکوک فوراً به مدیر کسب و کار اطلاعاتی می‌دهد.

تفاوت‌های حسابداری و حسابرسی

هرچند که  با توجه به توضیحات داده شده، تفاوت‌‌های اساسی بین این دو کار وجود دارد، ولی این دو مانند قفل و کلید مکمل یکدیگر هستند. اگر کارهای حسابداری با دقت تمام انجام شود، هیچ مشکلی در حسابرسی وجود نخواهد داشت. علاوه‌بر این حسابرسی و حسابداری دارای تفاوت‌هایی به شرح زیر هستند:

  1. زمان انجام: همانطور که گفته شد، یک حسابدار به‌صورت روزانه همه هزینه‌های ورودی و خروجی را رصد، ثبت و گزارش آن‌ها را تسلیم به مدیر می‌کند. درصورتی که حسابرسی درواقع نگاهی نقادانه به کار حسابدار است و معمولاً برای چک کردن فاکتورها، هزینه‌ها و گزارش‌هایی است که حسابدار تحویل داده است. حسابرسی گاهی به‌صورت ماهانه و بیشتر به‌صورت سالیانه انجام می‌شود.
  2. حجم کار: حسابدار هر روز با کمترین فروش شرکت شروع به کار می‌کند، اما کار حسابرس بسته به حجم کاری حسابدار دارد و همیشه پس از اتمام کار او انجام می‌شود.
  3. تاریخ حساب‌ها: حسابدار، فاکتورهای فروش و هزینه‌های جدید را بررسی می‌کند، درصورتی که حسابرس فاکتورهای قدیمی را چک می‌کند.
  4. حوزه فعالیت: حسابداری حوزه‌های وسیع‌تری از قبیل امور مالیات، دارایی، سود، زیان، بیمه و… را بررسی کرده درحالی که حسابرسی معمولاً تنها به صورتحساب‌های مالی رسیدگی می‌کند.
  5. هدف: یک حسابدار وظیفه دارد که گزارشی از سودآوری و عملکرد یک شرکت را داشته باشد درصورتی که حسابرس می‌تواند به این صورتحساب‌ها اعتبار ببخشد.
  6. شرایط حقوقی: یک حسابداری به‌خودی خود می‌تواند گزارش‌ها و اسناد را آنطور که مایل است ارائه دهد، درصورتی که حسابرس تنها اسنادی که به‌وسیله حسابدار به او محول شده است را مورد بازبینی دقیق قرار می‌دهد.
  7. نوع پاداش و حقوق: حسابداران مانند دیگر کارکنان دولت و به‌اندازه آن‌ها حقوق و دستمزد می‌گیرند ولی حسابرسان به‌دلیل صلاحیت‌های خاص خود هزینه‌هایی متفاوت را دریافت می‌کنند.
  8. حذف یا اضافه کردن: حسابداران معمولاً به‌وسیله مدیران انتخاب شده و به‌وسیله آن‌ها نیز عزل می‌شوند. درصورتی که حسابرسان چون به‌وسیله سهامداران انتخاب می‌شوند، درصورت بروز مشکل لازم است به‌وسیله آن‌ها عزل شوند.

اگر شما مشتاق به درک عمیق‌تر تفاوت بین خدمات حسابرسی و حسابداری هستید، می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

 

[https://snn.ir/fa/news/1003414/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%B3%DB%8C]

 

این مقاله به طور جامع به بررسی تفاوت‌های کلیدی بین این دو حوزه می‌پردازد. از جمله موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرند عبارتند از:

 

تعاریف و مفاهیم پایه‌ای حسابرسی و حسابداری

وظایف و مسئولیت‌های حسابداران و حسابرسان

فرآیندها و رویه‌های اجرایی در هر یک از این حوزه‌ها

استانداردها و الزامات قانونی حاکم بر حسابرسی و حسابداری

اهمیت و کاربردهای هر یک از این خدمات برای سازمان‌ها

با مطالعه این مقاله می‌توانید به درک عمیق‌تری از تفاوت‌های کلیدی بین حسابرسی و حسابداری دست یابید و در انتخاب مسیر و خدمات متناسب با نیازهای سازمانی خود موفق‌تر عمل کنید.

پس اگر تمایل دارید که به طور دقیق‌تر به این موضوع بپردازید، توصیه می‌کنم که حتما به لینک ارائه‌شده مراجعه کنید.

شباهت حسابداری و حسابرسی

حسابداری و حسابرسی با وجود تفاوت‌ها، در زمینه تخصص کار و اصول آن‌ها شباهت‌هایی دارند. نرم افزارهایی که برای تحلیل نتایج و گزارش‌ها استفاده می‌شود شبیه به یکدیگرند. همچنین هردو آن‌ها می‌توانند راهکارهایی را برای افزایش سود و پیشرفت یک شرکت به مدیرعامل بدهند. هرچند که حسابرسان به‌وسیله شرکت‌های خاص مشخص می‌شوند، ولی در تخصص تفاوت زیادی با حسابداران ندارند. به‌طور کلی می‌توان گفت که حسابرسان، مانند ناظرانی هستند که کیفیت عملکردی حسابداران را رصد می‌کنند. این کار نقش مهمی در جلوگیری از پولشویی و تخلفات رایج در سازمان‌ها می‌شود.

چرا حسابداری و حسابرسی برای شرکت‌ها مهم است؟

در ادامه متن به‌صورت لیست‌وار به اهمیت وجود حسابدار و حسابرس برای یک شرکت می‌پردازیم:

  • اتخاذ تصمیمات مالی براساس گزارش‌های مالی حسابداران
  • دسترسی به انواع وام‌های کلان بانکی با ارائه مستندات حسابرسی
  • افزایش اعتبار و ارزش یک شرکت به‌وسیله گزارش‌های مالی
  • اصلاح خطاها و اشتباهات به‌وسیله تحلیل‌های گزارش‌های حسابداران
  • ایجاد اعتماد در شرکت‌های همکار به‌دلیل داشتن مقررات قانونی شفاف و بدون شبهه
  • کاهش ریسک‌ به‌کمک مشاوره‌های ارزشمند حسابداران و حسابرسان

سخن پایانی

دنیای اقتصاد و کسب و کار امروز پیچیده‌تر از آن است که یک فرد بتواند همه جوانب آن‌ را کنترل کند. این امر به‌خصوص درمورد فروش، قیمت، سود، زیان و مالیات که ارتباط مستقیمی با پیشرفت یک ارگان دارند، بیشتر می‌شود. وجود حسابدار برای کنترل نقدینگی و حسابرس به‌منظور رصد کردن جزئیات فروش و  جلوگیری از تخلف، می‌تواند شاخص رشد شرکت‌ها را به‌میزان قابل توجهی ارتقا دهد. البته قبل از هرچیز، انتخاب افراد دارای صلاحیت برای انجام این کار است. افراد انتخاب شده می‌بایست با تکیه بر صداقت و علم به‌روز خود، دغدغه‌ی پیشرفت کسب و کار را داشته باشند.

دکمه بازگشت به بالا