بهترین های کسب و کار

دلایل طلاق زن طبق شروط دوازده گانه عقدنامه

شروط دوازده گانه عقدنامه

، به نقل از وکیل خوب در تهران مطابق ماده 1119 قانون مدنی، هریک از طرفین  می توانند هر شرطی را  که خلاف مقتضای ذات عقد نباشد را به عنوان شرط ضمن عقد، در سند نکاحیه درج کند. قراردادن شروط دوازده‌گانه عقدنامه یا شروط ضمن عقد در سند عقد نامه و پذیرش آن از طرف مرد و زن ، برای هر دو  طرف عقد، ایجاد حق و تکلیف می نماید.

در صورت  امضاء و پذیرش از طرف زوج ، زوج به زوجه وکالت بلاعزل با حق توکیل غیر میدهد که با رجوع به مرجع قضایی و  اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهایی از دادگاه  خود را مطلقه کند.

همچنین مرد به زن وکالت بلاعزل با حق توکیل به غیر میدهد تا در صورت بذل  مهریه از طرف زوج قبول بذل نماید. این بند بیانگر این موضوع است که زوجه در صورت تحقق شروط ضمن عقد از طرف مرد وکیل است خودش یا با انتخاب وکیل دادگستری ، به دادگاه مراجعه نموده  و پس از اثبات درخواست طلاق کند.

امضاء و پذیرش شروط ضمن عقد برای هر یک از زوجین بار حقوقی و قانونی دارد. به همین سبب زوجین میبایست از شروط دوازده گانه عقدنامه و آثار حقوقی آن اطلاع داشته باشند.

این نکته قابل ذکر است که آنچه که در بین مردم به نام حق طلاق شایع است با شروط دوازده گانه عقد نامه چاپی که در سند عقد نامه است متفاوت میباشد.

زیرا حق طلاق طبق قانون با مرد است در واقع زوج به زوجه وکالت طلاق میدهد و این وکالت به صورت کامل و با حدود اختیارات کامل یا به صورت شرط ضمن عقد در سند نکاحیه به زوجه اعطاء میگردد یا زوج با مراجعه به دفتر اسناد رسمی به زوجه وکالت بلاعزل در طلاق را میدهد.

بیشتر بدانید :

شروط دوازده گانه طلاق عبارتند از:

1- استنکاف زوج از پرداخت نفقه زن به مدت شش ماه و عدم امكان الزام و اجبار زوج به پرداخت نفقه. اولین قدم برای اثبات عدم پرداخت نفقه از طرف زوج این است که زوجه دادخواست مطالبه نفقه معوقه را اقامه دعوی نماید. در صورتی که شوهر در مرحله اجرای حکم از پرداخت نفقه امتناع نماید و اجبار او هم ممکن نباشد زن می تواند به استناد این بند از شرط تقاضای طلاق نماید.

2- سوء رفتار یا سوء معاشرت شوهر به حدی باشد كه ادامه زندگی را برای زن غیر ممکن و غیرقابل تحمل سازد. مانند ضرب و جرح زن توسط شوهر و اعتیاد وی. بهتر است برای اثبات این موضوع شکایت کیفری ضرب و جرح مطرح گردد و پس از اثبات این موضوع و صدور حکم قطعی در دادگاه کیفری به دلیل محقق شدن شرط در دادگاه خانواده تقاضای طلاق نماید.

3- مبتلا شدن شوهر به امراض صعب‌العلاج به صورتی كه ادامه زندگی مشترک برای زن مخاطره‌ انگیز باشد. با توجه به صفت “مخاطره آمیز”  چنین به نظر می رسد که منظور بیماری های مسری صعب العلاج یا لاعلاج مثل ایدز و هپاتیت است که در اغلب موارد، درمانی قطعی برای آنها وجود ندارد و زوجه در معرض خطر جدی در ابتلای به این بیماری هاست. برخی حقوقدنان صرع، سل و سوزاک را هم داخل در این عنوان می‌دانند.

4- جنون شوهر در مواردی که امکان  فسخ نكاح شرعا نباشد. بنابراین چنانچه زوجه پس از اطلاع از جنون زوج، فوراً درخواست فسخ ننماید، حق فسخ وی ساقط می‌گردد، اما می‌تواند به استناد شرط فوق درخواست طلاق نماید.

5- عدم رعایت دستور مرجع قضایی (دادگاه) در مورد منع اشتغال زوج ، اگر دادگاه تشخیص دهد شغل زوج ، منافی با مصالح خانوادگی و حیثیت زوجه است و زوج را از این شغل منع نماید ولی شوهر همچنان به شغل قبلی خود مبادرت ورزد دادگاه حکم به طلاق میدهد.

6- محكومیت زوج به حكم قطعی به مجازات پنج سال حبس یا بیشتر یا به جزای نقدی كه به دلیل ناتوانی از پرداخت به پنج سال بازداشت محکوم شود و یا به حبس و جزای نقدی مجموعا منتهی به پنج سال یا بیشتر بازداشت شود و حكم در حال اجرا باشد.

برای طرح دعوای طلاق احقاق این شرط لازم است :

الف) حکم قطعی برای شوهر صادر شده باشد و قرار بازداشت موقت  شامل این موضوع نمی شود.

ب) میزان حکم قطعی حبس پنج سال یا بیشتر باشد.

ج)  حکم مجازات حبس در حال اجرا باشد : زن زمانی می تواند درخواست طلاق دهد  که حکم در حال اجرا باشد یعنی مرد در زندان باشد.

شروط دوازده گانه عقدنامه

7- مبتلا شدن شوهر به هر گونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی مشترک و بنیان خانواده خلل وارد آورد و ادامه زندگی را برای زن دشوار نماید. یعنی اعتیاد زوج به حدی باشد که امکان پرداخت نفقه و دیگر وظایف زناشویی برای زن فراهم نباشد.

8- شوهر ، بدون عذر موجه زندگی خانوادگی را با اراده خود ترك نماید یا شش ماه متوالی بدون اینکه عذر موجهی داشته باشد از نظر دادگاه غیبت کند. (تشخیص این بند با دادگاه است). در صورتی که ترک زندگی مشترک شوهر به دلایل غیر ارادی مانند حبس و توقیف، بیماری  و… باشد زن نمی تواند به این دلیل  تقاضای طلاق نماید.

9- محكومیت قطعی شوهر در اثر مرتکب شدن جرم و اجرای هر گونه مجازات اعم از حد و تعزیر در اثر ارتكاب جرمی كه مغایر با حیثیت خانوادگی و شئون زوجه باشد. تشخیص اینكه مجازات مغایر با حیثیت خانوادگی بوده، با توجه به وضع و موقعیت زوجه و عرف و موازین دیگر با دادگاه است.

10-  در صورتی كه زوجه از شوهر خود به جهت عقیم بودن یا عوارض جسمی دیگر پس از گذشت پنج سال صاحب فرزند نشود تشخیص این مورد با پزشکی قانونی است.

11 – در صورتی كه شوهر مفقودالاثر شود و ظرف شش ماه پس از مراجعه زوجه به دادگاه پیدا نشود.

12- شوهر همسر دیگری بدون رضایت زن اختیار کند یا به تشخیص دادگاه، نسبت به همسران خود عدالت را برقرار ننماید.

احقاق این شرط منوط به ازدواج شوهر می باشد که هم ازدواج دائم و هم ازدواج موقت را شامل می باشد. در صورتی که مرد به دلیل نشوز زن یا به دلایل دیگر اجازه ازدواج مجدد را از دادگاه صالح اخذ نماید زن  نمی‌تواند به این شرط استناد نماید.

سوالات مرتبط

آیا شروط چاپی سند ازدواج، همان حق طلاق است؟

شروط  چاپی مندرج در سند ازدواج حق طلاق محسوب نمی شود. زیرا حق طلاق یا همان وکالت در طلاق باید در سندی جداگانه در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود و زن با داشتن حق طلاق نیازی به اثبات موارد عسر و حرج یا تحقق شروط ضمن عقد ندارد. ولی شروط دوازده‌گانه سند ازدواج مواردی هستند که زوجه برای طلاق باید دلایل محکمه پسندی ارائه و منوط به اثبات می باشد.

آیا در صورت اثبات تحقق شروط ضمن عقد به زن مهریه تعلق می گیرد؟

بله ، در صورتی که زن مدارک و مستندات محکمی برای اثبات تحقق شروط ضمن عقد نکاح داشته باشد می تواند نسبت به مطالبه مهریه اقدام نماید و نیازی به بخشش مهریه در راستای طلاق نیست.

دکمه بازگشت به بالا