بهترین های کسب و کارجامعه

در طلاق چه چیزهایی به زن تعلق می گیرد؟

حقوق زن در زمان طلاق چه زوجه درخواست طلاق داشته باشد و چه مرد، شرایط خاص خود را دارد. البته در برخی از مواقع این حقوق می‌تواند تغییر پیدا کند. برای مثال اگر ثابت شود که زن عدم تمکین کرده، یعنی وظایف زناشویی خود را در زندگی مشترک انجام نداده است، می‌تواند از حق دریافت نفقه محروم شود. اما این مورد تنها یک بخشی کوچک از حقوق زن در زمان طلاق را شامل می‌شود.در این راهنما به معرفی کامل حقوق زن در خانواده، حقوق زن در طلاق توافقی، حضانت فرزند یا فرزندان و مواردی از این دست خواهیم پرداخت.

برای آگاهی دقیق‌ تر از چنین مسائلی می‌توانید با کارشناسان حقوقی وکیل خانواده به صورت تماس تلفنی و یا از طریق واتساپ مشاوره رایگان دریافت کنید.

انواع حقوق زن در طلاق توافقی

قوانین کشور شرایطی را برای زنان در جامعه فراهم کرده است که بتوانند با آسایش بیشتری به زندگی خود ادامه دهند. به همین دلیل این قوانین حقوق زن در خانواده را از قبل پیش بینی کرده‌ اند تا زوجین در زندگی مشترک دچار مشکل نشوند. برای مثال یکی از پیش پا افتاده ترین مسائل این است که زن هیچ وظیفه ای در انجام امور منزل ندارد.

اگرچه این کار به صورت یک فرهنگ در بین مردم جا افتاده است که زن وظیفه دارد مادامی که در خانه شوهر زندگی می‌کند، چنین وظایفی را بر عهده بگیرد. اما حقوق زن در طلاق توافقی شرایط خاص دیگری دارد که بخش اعظم آن به توافق بین طرفین برمی‌گردد. به طور کلی حقوق زن در زمان طلاق به دو دسته حقوق مالی و حقوق غیر مالی تقسیم بندی می‌شود.

برای مثال حقوق مالی زن بعد از طلاق مانند مهریه و نفقه از جمله مهم ترین مسائلی هستند که مباحث مربوط به آن باید قبل از جاری شدن خطبه طلاق بین زوجین کاملاً روشن شده و به صورت سند در آید. حقوق غیر مالی میان زوجین هم شامل مسائل دیگری مثل حضانت فرزند می‌شوند که این موضوع هم با توجه به عوامل گوناگونی از جمله توافق طرفین، سن و جنسیت کودک و مواردی از این دست تعیین می‌شود.

در شرایطی که زوجه از همسر خود وکالت طلاق یا داشته باشد، می‌تواند بدون حضور همسر خود تمامی مراحل دادرسی طلاق را طی کند و به صورت توافقی از وی جدا شود. در شرایطی که زن حق طلاق داشته باشد، بسیاری از شرایط در زمان طلاق به سود او خواهد بود.

در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد

بعد از این که زن و شوهر تصمیم به طلاق به صورت توافقی را گرفتند، مهمترین پرسش این است که در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد که در این صورت باید حقوق مالی زن به طور کامل بررسی شود. این حقوق مالی شامل نفقه، مهریه، اجرت المثل و در برخی از موارد نحله می‌شود. در کنار تمامی این حقوق، باید برخی از حقوق غیرمالی هم مشخص شود که شامل حضانت فرزندان می‌شود. نیاز است که در رابطه با تمامی حقوق زن بین زن و مرد توافقاتی انجام شود. در ادامه به بررسی بیشتر این حقوق می‌پردازیم.

مهریه

یکی از مواردی که در طلاق توافقی به زن تعلق می‌گیرد، مهریه است. در واقع این نوع طلاق به این معنا نیست که زن باید مهریه‌اش را ببخشد. بخشیدن مهریه در طلاق توافقی اجباری نیست و به همین دلیل زن می‌تواند با مرد توافق کند که تمامی مهریه را به او پرداخت شود. البته پرداخت مهریه با توجه به این که بین زن و مرد چه توافقی رخ می‌دهد ممکن است متفاوت باشد. بنابراین این که گفته می‌شود در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد باید بیان کرد که یکی از آن‌ها مهریه است.

به عبارتی دیگر ممکن است زن و شوهر توافق کنند که تمامی مهریه به زن پرداخت شود و یا این که توافقات آن‌ها درباره پرداخت بخشی از مهریه باشد. در هر صورتی زن مستحق مهریه است و بستگی به زن دارد که آن را دریافت کند یا خیر. معمولا در بیشتر موارد توافق زن و شوهر برای انجام طلاق توافقی به عدم پرداخت مهریه است.

نفقه

در ادامه و در پاسخ به این سوال که در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد می‌توان بیان کرد که نفقه از جمله حقوقی است که برخلاف تصور بسیاری از افراد، به زن تعلق نمی‌گیرد. در رابطه با علت آن گفته می‌شود که طلاق توافقی از نوع طلاق رجعی نیست و بعد از این که طلاق جاری شد در دوران عده مرد وظیفه‌ای برای پرداخت نفقه زن را ندارد. شاید برخی سوال بپرسند که نفقه چیست و در چه مواردی به زن تعلق می‌گیرد. نکته‌ای که باید توجه داشته باشید نفقه معوقه زن است.

بیشتر موارد به این خاطر که زن درخواست نفقه معوقه را نمی‌کند؛ پرداخت هم صورت نمی‌گیرد. البته برخی معتقدند که پرداخت نفقه در طلاق توافق فقط مربوط به نفقه حال است و نفقه گذشته را شامل نمی‌شود. با این حال این حق از مواردی است که باید مانند سایر حقوق در خصوص پرداخت آن توافق انجام شود و با توجه به توافقات زن و شوهر امکان پرداخت نفقه ممکن است وجود داشته باشد.

اجرت المثل ایام زوجیت

یکی از مهمترین حقوقی که برای زن وحود دارد مسئله مربوط به اجرت‌المثل است. پرداخت اجرت المثل شرایطی دارد از جمله این که زن کارهای خانه را به قصد مجانی بودن انجام نداده باشد و دوما این که این کارها با توجه به دستور مرد باشد. حتی برای شیردادن به طفل هم زن مستحق دریافت اجرت است. این که سوال می‌شود در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد باید بیان شود که اجرت‌المثل هم با توجه به توافق زن و شوهر می‌تواند به زن تعلق بگیرد. اما باید شرایطی که بیان شد را داشته باشد.

برای این که پرداخت این حق مالی انجام شود، تنها شهادت زن کافی است و نیاز است که در توافق‌نامه‌ای که بین زن و مرد تنظیم شده است، در رابطه با اجرت‌المثل توافقاتی انجام بشود. حتی زن و شوهر درباره مبلغ آن هم می‌توانند توافق داشته باشند یا این که از یک کارشناس بخواهند یک مبلغی بیان کرد.

در کنار این حقوقی که بیان شد در رابطه با جهیزیه و تنصیف دارایی هم می‌شود توافقاتی بین زن و شوهر انجام شود. منظور این است که اگر زن قصد داشته باشد که جهیزیه خود را پس بگیرد باید در این خصوص مرد را از قصد خود آگاه کند و همچنین در رابطه با شرط تنصیف اموال هم باید بین زن و شوهر ابتدا توافقی انجام شود. البته این شرط باید در عقد نامه ذکر شده باشد که در این صورت پاسخ به پرسش در طلاق توافقی چه چیزهایی به زن تعلق میگیرد تکمیل می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا