بین الملل

تخت‌روانچی: نوبت آمریکا و اروپا برای گرفتن تصمیمات سخت است

به گزارش تیتر اول ، سفیر و نماینده دائمی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه پس از وقت محلی برای بررسی گزارش یازدهم دبیرکل افزود: “برخلاف برخی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال های اخیر ، فقط پشتیبانی زبانی از شورای امنیت سازمان ملل متحد. ایران بالاترین قیمت پرداخت شده برای این معاهده بود ، بنابراین اکنون زمان آن فرا رسیده است که ایالات متحده و البته اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی تصمیمات قطعی را برای بازگشت به عضویت کامل برجام بگیرند. شورا.

یک دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ما صداقت کامل خود را هم در زمان مذاکرات با بورجا و هم در حین جمع بندی و اجرای آنها ثابت کردیم. طی سالها ، ما با صبر استراتژیک و حداکثر خویشتن ، عزم خود را برای زنده نگه داشتن برجا نشان داده ایم. ما این کار را در زمانی انجام دادیم که ، چه آن زمان و چه اکنون ، ما از مزایای آینده بریم بهره مند نشده ایم.

سفیر ایران و نماینده دائم ایران در سازمان ملل تأکید کرد: کسانی که عهدشکنی کردند باید اخلاص صادقانه و اراده سیاسی خود را ثابت کنند. آنها باید تصمیمات سخت بگیرند. بنابراین ، آنها نمی توانند از ایران بخاطر اقدامات جبرانی که بطور کامل توسط شورای امنیت سازمان ملل مجاز شده است ، انتقاد کنند. در حالی که این اقدامات مغایر با تعهدات ما تحت پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای و پیمان پادمان ها نیست و پتانسیل گسترش سلاح های هسته ای را ندارد ، همانطور که برخی از کشورها در تلاشند این کار را انجام دهند ، برنامه هسته ای ایران باید تحت نظارت دقیق و دقیق آژانس بین المللی انرژی هسته ای است. مکانیسم ها جمهوری اسلامی ایران مطابق با تعهدات بین المللی خود به همکاری با آژانس ادامه خواهد داد.

تخت روانچی گفت: گزارش های آژانس ، از جمله در شش ماه گذشته ، تأیید می کند که هیچ برنامه حفاظتی در برنامه هسته ای فعلی ایران وجود ندارد و هیچ نشانه ای از هدایت مواد هسته ای به ناآرامی وجود ندارد.

سفیر ایران در سازمان ملل افزود: برخلاف آنچه گفته شد ، اورانیوم تا 60 درصد غنی شده است و فلز اورانیوم دارای مصارف غیرنظامی مشروع است که هیچ یک از این موارد توسط NPT ممنوع نیست. قانون تصویب شده توسط پارلمان ما در واقع یک پاسخ حساب شده بود به فعالیتهای غیرقانونی ایالات متحده و ناتوانی اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی در مقاومت در برابر چنین اقدامات بیش از سه سال.

وی افزود: هدف این قانون بازگرداندن تعادل از دست رفته به بورجا است و همانطور که خود قانون صریح می گوید ، اگر بورجا عملاً توسط دیگران کاملاً اجرا شود و کلیه تحریم ها به طور کامل برداشته شود ، ممکن است اقدامات جبرانی ایران تغییر کند. .

سفیر ایران و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: همزمان ، برای ایجاد دیپلماسی بیشتر ، توافقنامه فنی موقت بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در فوریه 2021 منعقد شد که در مه 2021 تمدید شد. با این حال ، پس از چهار ماه مذاکره ، هیچ تغییری رخ نداده است و مردم ایران هنوز از تحریم های غیرقانونی رنج می برند.

وی گفت: در ماه های اخیر تلاش هایی برای ایجاد ارتباط احتمالی بین بند 3 ضمیمه B قطعنامه 2231 و پرتاب برخی موشک های بالستیک یا ماهواره ای توسط ایران انجام شده است تا به نتیجه مطلوب برسد. نکته 3 پیوست B به دلایل واضحی از جمله طراحی متفاوت ، ماهیت فنی و وظایف ماهواره ها مربوط به آنها نیست. علاوه بر این ، موشکهای بالستیک ایرانی برای حمل کلاهکهای متعارف در نظر گرفته شده اند و “برای حمل سلاح هسته ای طراحی نشده اند” و بنابراین شامل قطعنامه 2231 نمی شوند.

تخت روانچی ادامه داد: طبق قوانین بین المللی ، توسعه یک برنامه موشکی متداول یک حق ذاتی است و با قطعنامه 2231 ممنوع یا محدود نشده است. جمهوری اسلامی ایران در مورد توانایی های امنیتی و دفاعی معمول خود سازش نخواهد کرد ، زیرا هیچ کشور دیگر چنین می کند.

یک دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران افزود: “علی رغم همه توطئه ها ، خرابکاری ها و اقدامات تروریستی ، ما مصمم هستیم که از حق مسلم خود در توسعه تحقیقات هسته ای ، تولید و استفاده برای اهداف صلح آمیز استفاده کنیم.” آخرین مورد ترور قابل توجه دانشمند هسته ای ایران شهید فخری زاده و حمله تروریستی 11 آوریل 2021 در سایت غنی سازی نطنز بود که هر دو نشانه های واضحی از دست دادن رژیم اسرائیل را نشان می دهد و رئیس سابق ماس اخیراً پذیرفته. . کرد این شورا باید مسئولیت چنین فعالیتهای قماری را برای رژیم اسرائیل به عهده بگیرد.

سفیر ایران و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: “تصمیم ایران برای مذاکره و انعقاد شورای امنیت سازمان ملل بر اساس سیاست گفتگوی اصولی و استفاده از دیپلماسی برای دستیابی به اهداف سیاست خارجی ما بود.” ما همیشه در اجرای این سیاست ثابت قدم بوده ایم. اگر طرف های دیگر به طور کامل و بدون هیچ پیش شرط یا تأخیری به سیاست ارعاب خود پایان دهند و تعهدات و وعده های خود را نقض کنند ، ایران در پیگیری این رویکرد در شورای امنیت سازمان ملل مصمم خواهد بود.

این روانپزشک تأکید کرد: بارجا توافقی را برای حفاظت از منافع همه طرفها به دست آورده است. اگرچه ما در مذاکرات فعلی صادق و جدی هستیم ، هدف اصلی ما فقط اطمینان از اجرای همه است ، نه کمتر ، نه بیشتر.

وی افزود: “با توجه به نقض جدی شورای امنیت سازمان ملل توسط طرف های دیگر در طول سال ها ، اطمینان کافی از لغو کلیه تحریم ها به روشی قابل تأیید فراهم کنید ؛ و این کاملاً حیاتی است که ایالات متحده دیگر از بورخا چشم پوشی نکند و از سازوکاری برای ایجاد یک بحران بیشتر برای محروم کردن ایران از منافع بورجا.

سفیر ایران در سازمان ملل گفت: هدف از این ضمانت ها ایجاد اطمینان در تعهد کامل و مستمر ایالات متحده ، اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی و در نتیجه ایجاد یک فضای صلح آمیز و پایدار مورد نیاز است. ” تقویت و تسهیل همکاری های اقتصادی و تجاری عادی. “با ایران” ، همانطور که در قطعنامه 2231 آمده است ، حیاتی است.

وی گفت: این موضوع به ویژه برای شرکای تجاری ایران برای دستیابی به توافق تجاری صلح آمیز با ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای ایران نیز استفاده کامل از منافع بورجا مهم است.

تخت روانچی گفت: “نظرات ما در مورد گزارش دبیرکل در نامه من به شورا از قبل منعکس شده است.”

وی افزود: “البته ، علیرغم چنین اظهارات تشویقی ، ما اخیراً (همچنین در این جلسه) اظهارات محتاطانه ای از سوی تعدادی از اعضای شورا شنیده ایم كه به جای درخواست اقدام مسئول از مجرم ، انگشتان دست خود را به مقتول نشان دادند. واقعیت این است که اقدامات ایران برای کاهش برخی تعهدات جبران کننده است.

سفیر ایران در سازمان ملل افزود: آنها از ایران خواستند كه كاملاً به تعهدات بورجا برگردد انگار كه ایران از بورجا خارج می شود ؛ گویی ایران تحریم های غیرانسانی بی شماری را با هدف علنی اعلام كردن گرسنگی برای همه ملت ها اعمال كرده است ؛ گویی ایران تهدید می كند همه دولتها یا نقض قطعنامه 2231 می کنند یا مجازات می شوند ، گویی که ایران سیاست حداکثر فشار را دنبال می کند ، و انگار که ایران از هیچ تلاشی برای لغو دائمی برجام و قطعنامه 2231 دریغ نمی کند.

تخت روانچی تأکید کرد: تاریخ ما و تاریخ ایالات متحده در رابطه با بورخا روشن است. چالش های معرفی باریام را نمی توان در خلا ارزیابی کرد. این چالش ها وقتی بوجود آمد که ترامپ ، قبل از رسیدن به قدرت ، شروع به تهمت زدن در مورد برجا کرد. شرکای تجاری ایران مورد آزار و اذیت و بعداً ، در سال 2018 ، بورجا را یکجانبه و غیرقانونی ترک کرد. و با وضع مجدد تحریم ها ، جنگ اقتصادی گسترده ای را با هدف آگاهانه “گرسنگی” مردم ایران آغاز کرد. استفاده از غذا و دارو به عنوان سلاح جنگ حتی در زمان جنگ ممنوع است و در واقع نمونه ای از جنایت علیه بشریت است.

یک دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی گفت: “با این حال ، به جای اینکه بلافاصله اقدامات جبرانی مجاز در برجایا را انجام دهیم ، برای یک سال صبر استراتژیک داشتیم که البته هیچ نتیجه ای نداشت.” سقف ما توسط سیاست به اصطلاح “حداکثر فشار” ایالات متحده و سیاست تسلیت اروپا برآورده شد.

وی خاطرنشان کرد: دقیقاً یک سال پس از خروج ایالات متحده از برجام ، ما برخی اقدامات جبرانی مجاز توسط مواد 26 و 36 شورای امنیت سازمان ملل را انجام داده ایم که بر اساس آنها “اعمال یا اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران “” در همان زمان ، پاسخ ایران به صورت منطقی و تدریجی اعمال شد تا فرصت های بیشتری برای غلبه عقلانیت فراهم شود.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: اگرچه اقدامات ایران برگشت پذیر است ، اما رنج مردم ما نیست. البته ما نمی توانیم صدها میلیارد دلار خسارت وارد شده به اقتصاد ایران را نادیده بگیریم و نخواهیم گذاشت. اما متأسفانه ارواح گرانبهای گمشده در اثر تحریمها بازگردانده نمی شوند. درد ، اندوه و مشکلات عاطفی کودکی که والد خود را از دست داده است ، به دلیل کمبود برخی از داروهای ممنوع برای واردات ، چگونه از بین رفته است؟ چگونه می توان رنج مادام العمر مادران و پدرانی را که به دلیل کمبود دارو برای بیماری های نادر فرزندان خود را از دست داده اند تخفیف و جبران کرد؟

تخت روانچی تأکید کرد: اینها واقعیت هایی است که باید وضعیت فعلی معرفی برجام در آنها ارزیابی شود.

وی یادآور شد: بورجا خیابان یک طرفه ندارد. بورجا بر دو پایه استوار است: تعهد هسته ای ایران و تعهد متقابل برای لغو کلیه تحریم های سازمان ملل ، اتحادیه اروپا و آمریکا و ارتقا relations روابط تجاری و اقتصادی عادی با ایران. تمام این تعهدات در بورخا و قطعنامه 2231 بسیار دقیق و دقیق است.

وی افزود: از جلسه قبلی شورای قطعنامه 2231 هیچ تغییری تغییر نکرده است ، جز این که ایالات متحده به طور شفاهی قصد خود را برای بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده است و تاکنون سیاست فشار حداکثر و تحریم های وحشیانه علیه ما وجود داشته است. برخلاف تصمیم وحدت رویه دیوان بین المللی دادگستری در 3 اکتبر 2018 ، که به ایالات متحده اجازه می دهد موانع تجارت بشردوستانه با ایران را برطرف کند ، کلیه کالاهای بشردوستانه ، از جمله داروهای ضروری و تجهیزات پزشکی ، تحریم شدند.

سفیر ایران در سازمان ملل افزود: مجوز عمومی وزارت خزانه داری آمریکا از 17 ژوئن 2021 برای انجام معاملات خاص با ایران در رابطه با تاج ، صریحاً و صریح ادعاهای قبلی آمریکا مبنی بر معاف بودن این موارد از تحریم ها را رد می کند.

تخت روانچی در پایان به اظهارات برخی کشورها در این نشست گفت: “ما در یک منطقه شکننده زندگی می کنیم”. چالش های زیادی وجود دارد و در عین حال فرصت های زیادی برای بهبود روابط بین کشورهای منطقه وجود دارد. با این حال ، برخی خواهان روابط خوب ، آشتی و روابط خوب همسایگی در منطقه نیستند. ایالات متحده با سیاست مداخله ای خود در خاورمیانه ، از جمله صادرات مترقی بدون محدودیت اسلحه به منطقه و حمایت کورکورانه از رژیم اسرائیل ، این مناطق حساس را به هرج و مرج کشانده است.

سفیر ایران در سازمان ملل گفته است که ایالات متحده نمی تواند با اتهامات بی اساس علیه ایران به دلیل نقض قطعنامه های 1701 و 2216 ، که من قاطعانه آنها را رد می کنم ، توجه را از ماجراجویی های نظامی و نقش بی ثبات کننده در منطقه ما منحرف کند.

من همچنین اظهارات سفیر انگلیس در مورد حقوق بشر را رد می کنم ، زیرا آنها خارج از این جلسه نیستند و در صلاحیت شورای امنیت هستند.

311311

دکمه بازگشت به بالا