استان ها

تاکید رؤسای مجالس ایران و ازبکستان بر توسعه روابط تجاری و دانش بنیان

در دیدار «اسماعیل‌اُف» با قالیباف مطرح شد؛

رؤسای مجالس ایران و ازبکستان بر توسعه روابط دو کشور در بخش‌های اقتصادی و به خصوص دانش بنیان، تاکید کردند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، صبح امروز (شنبه) با «نورالدین جان اسماعیل‌اُف» رئیس مجلس قانونگذاری ازبکستان که شامگاه گذشته در رأس هیأتی پارلمانی وارد تهران شده بود، دیدار و گفت و کرد.

وی در ابتدای این دیدار ضمن خوش‌آمدگویی به رئیس مجلس ازبکستان برای حضور در کشورمان، گفت: امیدوارم این سفر، مقدمه توسعه و ارتباط بیشتر و آغازی برای تحول در روابط دو کشور در عرصه‌های مختلف باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این از سیاست‌های قطعی جمهوری اسلامی ایران است که با کشور‌های مسلمان در آسیای مرکزی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی به ویژه گردشگری و حمل و نقل توسعه روابط داشته باشد.

قالیباف با بیان اینکه ازبکستان نقش ویژه‌ای در آسیای مرکزی دارد، عنوان کرد: امیدوارم در پی این سفر، پارلمان‌های دو کشور بستر توسعه هرچه بیشتر روابط را فراهم و گروه‌های دوستی نیز فعال‌تر از قبل به توسعه همکاری‌ها کمک کنند.

وی در ادامه با اشاره به جلسه‌ای که سال گذشته و قبل از سفر خود به ازبکستان با رؤسای شرکت‌های دانش بنیان برگزار شده بود، گفت: در دیداری که با رئیس جمهور ازبکستان در تاشکند داشتم متوجه شدم تأکید ویژه‌ای بر تقویت روابط دوجانبه در حوزه دانش بنیان وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از اقداماتی که دو پارلمان باید در حوزه دانش بنیان انجام دهند را، برقراری روابط میان بخش‌های خصوصی دو کشور عنوان کرد و گفت: وضعیت شرکت‌های دانش بنیان در ایران بسیار مطلوب است از این رو باید برای برقراری روابط میان این بخش در دو کشور که دولتی نبوده و به صورت خصوصی و مردمی اداره می‌شود، تلاش کرد.

قالیباف دو موضوع تسهیل رفت و آمد اشخاص و حمل و نقل آن‌ها و همچنین تأمین امکانات لجستیکی از کرانه دریای عمان تا تاشکند و آسیای مرکزی را برای افزایش سقف معاملات میان دو کشور مهم توصیف کرد و افزود: باید در زمانی اندک، به درستی و با هزینه‌ای مناسب این امکانات برای توسعه و تسهیل رفت و آمد‌ها فراهم شود که در این میان پارلمان دو کشور می‌توانند در تنظیم اسناد و توافقنامه‌ها در این حوزه بسیار موثر باشند.

وی در ادامه حجم مبادله ۴۰۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۲۲ میان ازبکستان و ایران را مطلوب ندانست و گفت: ازبکستان یکی از کشور‌های مهم و موثر در آسیای مرکزی است از این رو باید در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری تلاش کنیم تا زیرساخت‌ها تأمین شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دخالت‌های خارجی که منجر به اتفاقات و وقایع اخیر در آسیای مرکزی و آسیای جنوب شرقی شد، مانعی برای رشد سیاسی و استقلال کشور‌های منطقه به ویژه مسلمان خواهد شد، اذعان کرد: دخالت‌های آمریکا و ناتو به وضوح در منطقه دیده می‌شود و آثار کوتاه مدت و بلندمدت آن مشهود است و نمونه آن جنگ اوکراین است.

قالیباف همچنین وجود امنیت در کشور‌ها و منطقه را برای برقراری و توسعه روابط بسیار مهم دانست و افزود: موضوع افغانستان، جنگ اوکراین، مشکلاتی که داعش در سوریه و عراق ایجاد کرده و آثار وقایع اخیر در آسیای مرکزی از موضوعات مهمی است که کشور‌ها باید به آن توجه کنند.

ضرورت نظارت پارلمان دو کشور بر اجرای اسناد و توافقنامه‌های دوجانبه

نورالدین جان اسماعیل‌اُف نیز در این نشست، ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران و تشکر از استقبال گرم هیأت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران، به دکتر قالیباف گفت: سفر رسمی سال گذشته شما به ازبکستان، نتیجه خوبی در توسعه روابط داشت به خصوص که بعد از آن سفر رئیس جمهور ایران به ازبکستان انجام شد و بعد از آن نیز هیأت‌های پارلمانی سفر‌های مکرری به دو کشور داشتند.

رئیس مجلس قانونگذاری ازبکستان با اشاره به روابط دوستانه میان دولت و ملت‌های دو کشور از گذشته، عنوان کرد: در این بین پارلمان‌های ازبکستان و ایران می‌توانند نقش مهمی در توسعه هرچه بیشتر روابط میان دو کشور داشته باشند.

وی ضمن استقبال از سیاست جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط با کشور‌های همسایه، مسلمان و آسیای مرکزی، عنوان کرد: جمهوری ازبکستان از این سیاست حمایت می‌کند و در همین راستا آمادگی دارد روابط خود به خصوص در حوزه ترانزیتی و تجاری را به صورت گسترده با ایران افزایش دهد.

اسماعیل‌اُف در ادامه با اشاره به بخش‌هایی از تأکیدات دکتر قالیباف درباره توسعه روابط در حوزه دانش بنیان، به توصیف قدرت و سطح بالای جمهوری اسلامی ایران در حوزه دانش بنیان پرداخت و گفت: در ازبکستان نتوانسته ایم به چنین قدرتی دست پیدا کنیم چرا که در دوره‌ای که هنوز از شوروی مستقل نشده بودیم، امکانات علمی و فنی ما از بین رفت و ظرفیت‌های انسانی خود را نیز از دست دادیم، اما بعد از دوران استقلال، توجه به حوزه علم و فناوری مجددا در دستور کار قرار گرفت از این رو معتقدیم باید با جمهوری اسلامی ایران در این زمینه همکاری داشته باشیم.

رئیس مجلس قانونگذاری ازبکستان در پایان سخنان خود از دعوت و میزبانی رئیس مجلس شورای اسلامی تشکر کرد.

دکمه بازگشت به بالا