فرهنگ و هنر

انتقاد خالق داستان «یدو» – تیتر اول

صمد طاهری با بیان اینکه “یدو” به طور کلی فیلم خوبی است ، آن را اقتباس خوبی از داستان “زخم شیر” نمی داند.

مجموعه داستان “زخم شیر” که قبلاً در سیزدهمین دوره جایزه ادبی “جلال آل احمد” ارزیابی شده و در دوره دوم جایزه “احمد محمود” انتخاب شده است ، اخیراً با یکی از داستان های خود با عنوان “زخم شیر” 30 او در جشنواره فیلم فجرا درخشید. فیلم “یدو” که سیمرغ ها به همراه چهار سیمرغ دیگر بهترین فیلم این دوره از جشنواره را دریافت کرده و به یکی از راکدترین های سیمرغ در جشنواره تبدیل شدند ، اقتباسی از این داستان است.

صمد طاهری ، نویسنده این کتاب پس از اقتباس از داستان خود “زخم شیر” ، در مصاحبه با تیتر اول گفت: آقای مهدی جعفری حدود یک سال پیش با من تماس گرفت و گفت که می خواهند بر اساس این داستان فیلم بسازند. من در مورد فیلم توضیحی نمی دهم ، در کل فیلم خوبی است ، اما پایان فیلم را دوست نداشتم چون در کل فیلم جا نمی گرفت.

وی افزود: این پسر (ایدو) اصرار دارد که چندین ماه پیش مادرش برود و آنها برای پاداش سوار قایق شوند ، اما دلیل منطقی وجود ندارد که پایان فیلم به همین شکل باشد. به نظر من ، این هدف از نظر منطق روایی اصلاً دشوار و متناقض است.

طاهری سپس با تمجید از نقش ستاره پسیانی و میلاد ساویلوی در ساخت فیلم “یدو” اظهار داشت: در مجموع از نظر تولید ، شخصیت پردازی ، نقش ، فیلمبرداری ، موسیقی و … فیلم خوبی است و خوب و قابل قبول است کار ، اما همانطور که گفتم ، پایان فیلم دارای نقص منطقی است و به هیچ وجه سازگار نیست.

این داستان نویس همچنین جای داستان های فارسی در سینمای ایران را خالی دانست و از وضعیت اقتباسی داستان های ایرانی در سینما گفت: داستان ها و رمان های زیادی به زبان فارسی وجود دارد که بسیاری از آنها توانایی فیلم سازی دارند و همه این فیلم های الکی ، بازارها و همانطور که می گویند ، به جای آب ساخته شده ، می توان از این داستان ها برای ساخت فیلم های ارزشمند استفاده کرد. این اتفاق در مورد برخی داستان های فارسی رخ داده است اما امیدوارم در آینده کارگردانان و فیلمسازان بیشتر به این موضوع بپردازند ، خصوصاً کسانی که می خواهند یک فیلم خوب و جدی بسازند. امیدوارم توجه بیشتری به داستان ها و رمان های فارسی داشته باشند.

وی همچنین اظهار داشت: اگر كارگردانی مضمون و داستانی مناسب برای ساخت فیلم دارد ، استفاده از همان كار خوب است اما حتی اگر مضمون واقعاً مفید نباشد ، می تواند از داستان ها و رمان های خوب به زبان فارسی به ویژه فارسی استفاده كند. داستان کوتاه خوب زیادی داریم.

در پایان صمد طاهری برای “یدو” آرزوی موفقیت کرد و گفت: “برای آقای جعفری آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم دوباره فیلم های خوب و موفقی بسازند.”

به گزارش تیتر اول ، فیلم “یدو” که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجرا با “پرونده بلور” به کارگردانی محسن قرایی راکد ماند ، موفق به کسب پنج سیمرغ بلورین شد. سیمرغ بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر به تهیه کنندگی محمدرضا مصباح است. بهترین فیلمبردار مرتضی نجفی موفق به کسب مهدی جعفری ، سیمرغ ، بهترین ضبط صدا به رشید دانشمند ، سیمرغ برنده بهترین جایزه امیرحسین قاسمی و بهترین دیپلم افتخار بازیگر نقش اول ستاره پسیانی شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا