فرهنگ و هنر

اصرار علی صادقی بر همین تیپ بازی/طنزهای مهران مدیری تکرار نمی شوند

نویسنده کمدی موقعیت شماره 13 درباره وضعیت فعلی سریال‌های کمدی تلویزیون و اینکه چرا دیگر نمی‌توانند موفقیت‌های گذشته خود را تکرار کنند، معتقد است که بعید است ممیزی به سریال‌هایی مانند «پاورچین» یا «شب بره» اجازه دهد. در تلویزیون تکرار شود

امیر ابیلی، نویسنده سریال شماره 13 در گفت وگو با تیتر اول، درباره تجربه کار طنز در تلویزیون توضیح داد: احسان عبدی پور، برنامه موسیقی «دوباره گوش کن» را در شبکه نسیم داشتم و سپس با صداوسیما کار کردم. مشاور فیلمنامه نویسی و نظارت بر کیفیت، «همسایه ها» از جمله کسانی بود که کار می کرد.

«شماره 13» با سفارش بیمه آغاز شد

وی درباره سریال «شماره 13» و ایده آن گفت: این سریال با سفارش شروع شد. همانطور که می بینید، بیمه یک مشکل بزرگ است. تصمیم بر این شد که کمدی کمدی را طبق قالبی که سال ها پیش در تلویزیون ساخته شده بود طراحی کنیم. آثاری که مدتی وجود داشت دیگر ساخته نشد. شماره 13 قرار بود از مشکلات بیمه در قلب شما و در روال عادی زندگی شما بگوید. اینکه بگوییم بیمه در کل زندگی یک فرد نقش مهمی دارد. از طرفی نمی‌خواستیم لحن و تبلیغات با اثر تطبیق داده شود، بلکه می‌خواستیم مردم آثار داستانی را ببینند و به موضوع مورد نظر سرمایه‌گذار ارجاع دهند.

مهم ترین کمدی های تلویزیونی آثار مهران مدیری بود

ابیلی با بیان اینکه می خواستیم با شماره 13 خیلی کار کنیم، گفت: البته موفقیت یک سریال کمدی به خیلی چیزها بستگی دارد. اما در کل همه کمدی های دنیا تا 20 سری اول معمولا مشخص نمی کنند که کار موفق بوده یا نه. مهم‌ترین کمدی‌های تلویزیونی کارهای آقای مهرانا مدیری بود که معمولاً از سری 20 یا 30 به بعد فیلمبرداری می‌کردند و داستان را هم تغییر می‌دادند. مثلاً «پاورچین» یا «دچین» در 20 سری اول در یک اتاق بودند و آن را نگرفتند، اما بعد از تغییر داستان و شخصیت خوب عمل کردند. به همین دلیل است که معمولاً 20 سریال کمدی ها را ارزیابی می کنند و زمان می برد تا تماشاگران به آن عادت کنند.

اصرار علی صادقی بر همین بازی / ملودی های مهرانا مدیری تکرار نمی شود
پاورچین

وی ادامه داد: نباید انتظار داشته باشیم که تلویزیون از قسمت های اول بازخورد خوبی دریافت کند. به ویژه این موضوع در آثار سیتکامی تشدید شده است. در حال حاضر به همراه اتر «No.13» در باکس شبکه سه سری «سرجنت» نیز قرار دارد. این سریال با داستان امنیتی و سالن های زیاد و حضور بازیگران خارجی و سالن های متنوع پخش می شود که در جذب مخاطب اهمیت دارد. اما داستان ما در خانه ای می گذرد که باید در 25 دقیقه داستانمان را تعریف کنیم و مشکل اینجاست که کمدی ها خیلی بر اساس داستان نیستند، بلکه شخصیت ها هستند. اگر قهرمان شود، سیتکام نمایان می شود، اگر نه، دیده نمی شود و اگر مخاطب به قهرمان علاقه مند باشد، ارتباط با اثر زمان می برد.

قهرمانانی هستند که ما آنها را دوست نداریم

نویسنده «شماره 13» در ادامه با تکرار شخصیت های این سریال با بازی برخی بازیگران از جمله علی صادقی بیان کرد: در هر کاری که با هر نویسنده ای صحبت می کنید به این نکته اشاره می کند که کل کار ذهنیت او نبوده است. فیلمنامه نیز با ذهنیت کارگردان و بازیگر تکمیل شده است. در واقع خود بازیگر بیش از 50 درصد در کار کمدی ها مهم و تاثیرگذار است. مثل یک سریال درام نیست که با فیلمنامه کامل روی صحنه می رود. اثر سیتکامی در یک لحظه نوشته می شود. بنابراین بازیگران آن را بسیار موثر بازی می کنند. البته ما هرگز ادعا نمی کنیم که سناریوی «شماره 13» شاهکار است، اما مشکل من این است که الزامات مختلفی در کار وجود دارد. حتماً تصاویری وجود دارد که ما دوست نداریم و می خواهیم آنها را تغییر دهیم، اما برخی را دوست داریم و به نظرم می توانند مخاطب را همراهی کنند.

علی صادقی اصرار دارد با همین تیپ بازی کند

ابیل با بیان اینکه قهرمانان سریال «شماره 13» بر اساس موضوع سریال انتخاب شده اند، توضیح داد: در این سریال دو قهرمان داریم چرا که در موارد مختلف می توان به مسائل بیمه ای اشاره کرد. یا مثلاً راننده کامیون داریم، چون یکی از بخش‌های جدی بیمه، ترانزیت و کالا است و اینها مواردی است که می‌خواستیم در دل ماجرا به آن اشاره کنیم. یا قهرمان داستان ما که یک داستان نویس است تحصیل کرده بیمه بوده است. اما حالا برخی از تصاویر به دلیل بازخورد ما برای مخاطب خنده دارتر شد، همچنین به دلیل انتخاب بازیگران بود که این تصاویر را بهتر در متن ثبت کردیم. با این حال، برخی از بازیگران نیز به تکرارهای تلویزیونی که قبلا دیده شده بود نزدیک شدند. مثلاً می خواستیم تصویر علی صادقی همان تیپ قبلی باشد. چون سال هاست تماشاگران او را با همین تیپ دوست دارند و خودش هم اصرار دارد با همین تیپ بازی می کند و ما مشکلی نداشتیم.

وی درباره حضور اردلان سوجا کاوه‌ها پس از مدت‌ها دوری از تلویزیون گفت: آنها مدتی دور بودند و در دهه 60 ایفای نقش کردند و جزو ستاره‌های سینما بودند، اما نمی‌دانم چرا او به ویژه در کمدی.” آنها به تیپی که در سریال شماره 13 نوشتم نزدیک بودند.

اصرار علی صادقی بر همین بازی / ملودی های مهرانا مدیری تکرار نمی شود
تصاویری از سریال شماره 13

مخاطب رضا عطاران را با همان تیپ همیشگی می شناسد

ابیلی با اشاره به اینکه تیپ داشتن برای کمدین ها امری عادی است، گفت: رضا عطاران را با همان تیپی که در سریال ها و فیلم هایش می شناسند و مخاطب هم تیپ را دوست دارد؛ پس نباید منتظر ماند. شخصیتی متفاوت در هر اثر، علی صادقی همچنان محبوب همان تیپ است و مخاطبانش او را دنبال می کنند.

بعید است «پاورچین» یا «شب های برره» در تلویزیون تکرار شود

نویسنده در ادامه این گفتگو در پاسخ به این سوال که چرا در سریال های طنز امروز دیگر نمی توان موفقیت سریال های قبلی را تکرار کرد؟ وی بیان کرد: این اتفاق مربوط به سریال طنز نیست؛ در کل ممکن است سریال به موفقیت سری قبلی نرسد. مشکلات زیادی وجود دارد، از جمله اینکه هر روز بر تعداد ممیزی ها و خطوط قرمز افزوده می شود. حسابرسی های زیادی داشتیم. هر روز که می گذرد، رسانه های اجتماعی اهمیت بیشتری پیدا می کنند و بررسی رسانه های اجتماعی برای تلویزیون اهمیت بیشتری پیدا می کند. نکته دیگر اینکه رقابت زیاد شده است. مردم به کمدی های اینستاگرامی عادت کرده اند که بدون خط قرمز دیده می شود که در تلویزیون امکان پذیر نیست. نکته سوم به بازیگران مربوط می شود. ما نسلی از کمدین‌های طلایی داشتیم که سال‌ها با مهران مدیری در تلویزیون کار کردند و با هم انرژی داشتند که دیگر وجود ندارد و بعد آن نسل دیگر تکرار نشد. تلویزیون دیگر نمی تواند آنها را دور هم جمع کند. به نظر می رسد مدیران بارها درخواست پخش قسمت جدید را داشته اند، اما به دلایل مختلف این اتفاق نیفتاد و پروژه شکست خورد. به همین دلیل احتمال تکرار «پاورچین» یا «شب های برره» در تلویزیون بسیار کم است. هم ممیزی اجازه نمی دهد و هم سایر بازیگران ملاقات نمی کنند.

از “شکست دنیا” تا “مردم عادی”

وی یادآور شد: در عرصه طنز و طنز نسل و زوجی مثل مهران مدیری و پیمان قاسم خانی داشتیم که وقتی طلاق گرفتند نتوانستند موفقیت گذشته خود را حتی در یک شبکه نمایش خانگی تکرار کنند. اگرچه فضا در شبکه نمایش خانگی بازتر از تلویزیون بود. مشکل کمدی ها همیشه مربوط به تلویزیون نیست. در حال حاضر هیچ کمدی خانگی موفقی وجود ندارد. «قبله علم» یا «مردم عادی» با این بازیگران شکست خورد و کارگردان جدید رامبدا شکست خورد و نمایش متوقف شد. در کل کمدی نوشتن سخت شده چون کمدین ها همه به فضای مجازی رفته اند و مردم از صبح تا شب آیتم های اینستاگرام را می بینند و سلیقه شان تغییر کرده است.

ظاهر «طبقه» مدیون حضور پیام جمشیدی است

نویسنده «شماره 13» با اعتقاد به اینکه آزمون و خطاها باید در تلویزیون ادامه پیدا کند، خاطرنشان کرد: شبکه تلویزیون و نمایش خانگی چاره ای ندارد و باید کمی دایره باز شود. در تلویزیون نباید شوخی سیاسی وجود داشته باشد. در انتهای شوخی سردرگمی ها یا بازخوردهای منفی و وابسته به عشق شهوانی وجود دارد که با یک فرض منفی به همه چیز می پردازد. دست نویسنده کاملا خالی است. از طرفی دیگر کمدین های خوب در تلویزیون کار نمی کنند و می دانید که بسیاری از کارهای کمدی بخشی از موفقیت یک بازیگر است. مثلا «زیرزمینی» از تلویزیون پخش می شود چون پیمان جمشیدی در آن بازی کرده است و اگر نمی توانست قهرمانش را اینطور بازی کند و با شوخی ها و کارهایش این قهرمان را زنده کند، «زیرزمینی» هم دیده نمی شد. . بازیگر می تواند در کمدی بسیار تاثیرگذار باشد و بازیگرانی چون پیام جمشیدی، رضا عطاران، جواد عزتی، کمدین ها کارهای حرفه ای هستند که اکثر آنها دیگر در تلویزیون کار نمی کنند.

اصرار علی صادقی بر همین بازی / ملودی های مهرانا مدیری تکرار نمی شود
سریال هیولا

تلویزیون محافظه کار شده است

وی ادامه داد: تلویزیون محافظه کار شده و از هرگونه واکنش حاشیه ای بیم دارد. این موضوع بر سازندگان و سازندگان سریال فشار وارد می کند. امیدوارم با تغییر مدیریت سازمان صدا و سیما فضا کمی بازتر شود تا بخصوص در قسمت طنز بیشتر شوخی شود.

این نویسنده درباره ساخت سریال «شماره 13» توضیح داد: ساخت این سریال همچنان ادامه دارد و فاصله چندانی با برنامه نداریم و در عین حال در حال تدوین متون و تولید هستیم. ادامه دارد و امیدواریم بعد از 90 شب ادامه داشته باشد. نقدها هم بد نبوده اند و فکر می کنم با ادامه سریال بهتر شوند.

جنگ در نجلا 2

ابیلی درباره سریال «نجلا ۲» که مشاور فیلمنامه است و این روزها در حال ساخت است، گفت: فصل اول این سریال که در سال ۵۸ روایت می شد، فضایی راز و چهل داشت. در آن اتفاق می افتد و مضمونی مقدس از حفاظت دارد. تعداد قسمت ها نیز افزایش یافته است. این سریال یکی از معدود آثاری بود که در بین بینندگان و تلویزیون موفق شد و آنها تصمیم گرفتند فصل دوم خود را بسازند. امیدوارم این فضا بازخورد مثبتی داشته باشد مثلا در فصل اول. هم اکنون کار در آبادان در حال انجام است.

اصرار علی صادقی بر همین بازی / ملودی های مهرانا مدیری تکرار نمی شود
سریال نجلا

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا