بین الملل

اسلامی: عملیات اجرایی احداث رآکتور تحقیقاتی اصفهان آغاز می‌شود

به گزارش تیتر اول، محمد اسلامی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیمای اصفهان در سایت UCF اصفهان گفت: اولین و مهم ترین قسمت آن اتهاماتی است که در 20 سال گذشته و در این مدت به جمهوری اسلامی ایران وارد شده است. آنها به طور مستمر متهم، پراکنده و جو سازی کرده اند و وانمود می کنند که جمهوری اسلامی ایران در برنامه هسته ای خود اهداف غیر صلح آمیز دارد.

وی تصریح کرد: در تمام این مدت و در هیچ یک از بازرسی های آژانس، حتی یک مورد نبوده است که ایران قصد و برنامه خود را از قبل اعلام نکرده یا آن را کتمان نکرده باشد. این موارد مستند شده است و بنابراین بیان این پیام ها و مطالب هیچ هدفی جز اتلاف وقت و خسته کردن طرف مقابل ندارد.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آژانس همچنان حضور دارد و بر تاسیسات هسته ای کشور نظارت دارد.

مهندس اسلامی تصریح کرد: نکته دوم این است که برای اولین بار سند چارچوب برنامه هسته ای کشور بر اساس سند راهبردی 20 ساله سازمان تنظیم شده و آن را به نهادی به نام CPF ارائه کرده ایم. این سوال بسیار مهم است، زیرا اگر همین دیروز شخصی می گفت که از برنامه هسته ای ایران اطلاعی ندارم، امروز از برنامه جمهوری اسلامی ایران به صورت مستند، مکتوب و رسمی اطلاع دارد.

برنامه ریزی برای تولید 10000 مگاوات انرژی هسته ای

وی گفت: با توجه به پیشرفت برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی ایران، موضوع اصلی افزایش ظرفیت نیروگاه های داخلی است. تولید پایدار انرژی هسته ای برابر با 1000 مگاوات است و در حال حاضر 2000 مگاوات انرژی هسته ای تولید می کنیم و برای تولید 10000 مگاوات انرژی هسته ای جدید برنامه ریزی کرده ایم و این موضوع در قانون بودجه 1401 نیز وجود دارد و سایت ها در حال توسعه هستند. . ما به ویژه در جنوب کشور واقع شده ایم تا بتوانیم مکان های سودآور و مناسبی را که نیازهای نیروگاه های هسته ای را برآورده می کند بررسی کنیم و کار تحقیقاتی و طراحی را آغاز کنیم.

استقبال از مشارکت بین المللی و داخلی در برنامه انرژی هسته ای

محمد اسلامی تاکید کرد: در این مسیر از مشارکت های بین المللی استفاده خواهیم کرد و منتظر هیچکس نخواهیم بود چرا که ایران از ظرفیت های علمی، صنعتی و فناوری کافی برخوردار است. خوشبختانه شرکت های بزرگی در کشور وجود دارند که می توانند از برنامه 10 هزار مگاواتی تولید برق هسته ای حمایت کنند و ما از هر شرکت و نهادی که در برنامه سازمان انرژی اتمی ایران مشارکت داشته باشد، حمایت می کنیم. خوش آمدید به.

عملیات اجرایی ساخت رآکتور تحقیقاتی اصفهان آغاز شد

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: در خصوص راکتورهای تحقیقاتی و به ویژه رآکتوری که می تواند آزمایش سوخت سایر راکتورها را انجام دهد، برنامه ریزی کرده ایم که بر اساس تحقیقات انجام شده در هفته های آتی، ساخت راکتور را به طور رسمی آغاز کنیم. تحقیق. لازم به ذکر است که این پروژه یک پروژه کاملا بومی و ایرانی است که زنجیره تحقیقات، ارزیابی، آزمایش و تضمین تولید برق هسته ای را تکمیل خواهد کرد.

خشم در ایران برای غنی سازی و چرخه سوخت

وی تصریح کرد: چرخه سوخت هسته ای مهمترین بخش صنعت هسته ای است و باید توجه داشت که تاکنون تمام این آشوب هایی که آغاز شده برای غنی سازی بوده و جایگاه بعدی صنعت چرخه سوخت است که از آن بهره می برد. به صورت تحقیقاتی و نیمه صنعتی و لازم به ذکر است که کشورهای خارجی در این زمینه با ما همکاری نکردند و حتی برخی کشورها برای انجام این پروژه آمدند اما کار را نیمه کاره رها کردند و رفتند. در حالی که امروزه به دلیل ظرفیت صنعت داخلی و قدرت تحول مهندسی، سازمان انرژی اتمی و شرکت های دانش بنیان وجود دارد. ما این روند را به سمت صنعتی شدن پیش خواهیم برد تا بتوانیم سوخت راکتورها و بخشی از سوخت مورد نیاز نیروگاه های مجموعه اصفهان را تولید کنیم.

بومی سازی ظرفیت تولید برق هسته ای

یک مهندس اسلامی تصریح کرد: باید دانست که انرژی هسته ای تنها در چند کشور دنیا به صورت یکپارچه طراحی و ساخته می شود و از آنجایی که سایر کشورها در این زمینه با ما همکاری نمی کنند، ناگزیر به انجام توان تمام عیار هستیم. . ساخت و بومی سازی و به کمک جناح راست شاهد تحولی اساسی در زیرساخت ها و رویکردهای خود باشیم تا مردم ایران بتوانند از آن بهره مند شوند و سوخت پاک را بدون نوساناتی مانند نیروگاه های هسته ای و هسته ای دریافت کنند.

صرفه جویی 85 میلیون بشکه ای نفت با تولید برق هسته ای

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: برق هسته ای از سال 1392 به صورت پایلوت آغاز شد و از سال 1393 به طور رسمی چرخه عملیاتی را پشت سر گذاشت و بیش از 52 میلیارد کیلووات ساعت برق پایدار با فرکانس ثابت 50 هرتز و حجم آن به شبکه تزریق شد. . صرفه جویی در مصرف سوخت فسیلی معادل حدود 85 میلیون بشکه نفت است که تاثیر زیادی در کاهش آلاینده ها و سلامت جامعه دارد و می تواند از آسیب به محیط زیست کشور جلوگیری کرده و به عنوان برق پاک و پایدار مورد استفاده قرار گیرد.

311311

دکمه بازگشت به بالا