اقتصادی

احتمال افزایش دوباره قیمت مرغ در هفته‌های آینده

یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران بر این باور است که کمبود مواد اولیه جدید دام در واحدهای تولید مرغ ، احتمال رشد بیش از پیش این محصول در هفته های آینده را افزایش داده است.

به گزارش تیتر اول ، در هفته های اول سال گذشته ، به دلیل افت جدی مصرف طیور به دلیل شیوع کرونا ، صحبت از حذف جوجه های یک روزه در برخی از واحدهای تولیدی در نیمه دوم سال گذشته بود. تولید را کاهش داد و نظم بازار را مختل کرد. این امر منجر به افزایش قابل توجه قیمت این محصول و بسیار گران در بازار آزاد شد.

اگرچه دولت سعی کرد با تأمین مرغ با قیمت دولتی بخشی از تقاضای فعلی را مدیریت کند ، اما به نظر می رسد ظرفیت محدود و البته صف های طولانی برای خرید این تاج مرغ در زمان شیوع به خود اجازه تنظیم بازار را داده است. .

از طرف دیگر ، در سال های اخیر مواد اولیه دامی برای تأمین نیازهای محلی وارد شده و قسمت عمده ای از خوراک طیور نیز وارد شده است. از منظر مدیریت قیمت ، دولت این سرمایه گذاری ها را با نرخ 4200 تومان در لیست ارزهای دولتی قرار داده است و علی رغم انتقادات بخش خصوصی ، این روند را امسال نیز ادامه خواهد داد.

با این حال ، به نظر می رسد که نه تنها از نظر تأمین ارز مورد نیاز برای واردات این اقلام ، بلکه همچنین اگر و یا هنوز هم مشکلاتی وجود دارد که حتی در هنگام واردات این مواد اولیه وجود داشته باشد ؛ تا حدی غار زرگران ، یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران هشدار داده است که مشکلات بازار به دلیل تأخیر در واردات مواد اولیه ادامه خواهد داشت.

وی گفت که به دلیل بوروکراسی دولتی ، واردات مواد اولیه از بخش خصوصی مختل شده است و احتمالاً طی هفته های آینده وضعیت تولید طیور با مشکل روبرو خواهد شد. در 11 مارس ، به دلیل انتقال اختیارات از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی ، ثبت مواد اولیه به ثبت نرسید و حتی برخی محموله های وارداتی نیز به دلیل کمبود اسناد و اختیارات نامشخص اجازه ریختن و تخلیه را نداشتند. .

زرگران با اشاره به اینکه تأمین و واردات مواد اولیه به اندازه گذشته طبیعی نبوده ادامه داد: به دلیل مشکلات و بوروکراسی ایجاد شده توسط دولت موانع واردات مواد اولیه وجود داشت ؛ مثال بارز این مانع این است که به دلیل واگذاری اختیارات به وزارت جهاد کشاورزی در جهاد ، وزارت کشاورزی در ماه گذشته برای ورودی ثبت نام نکرده است و این یک ماه وقفه در فرآیند ثبت سفارش خود را نشان می دهد تأثیر در ماههای آینده

اظهارات زرگران هنگامی انجام شد که آخرین ارزیابی ها انجام شد وضعیت انبار کالاهای وارد شده تحت شرایط گمرکی این نشان می دهد که بخش قابل توجهی از واردات محصولات اساسی کشور به مواد اولیه دام اختصاص دارد و موجودی قابل توجهی از این کالاها در گمرک وجود دارد.

از میان 5 کالای وارداتی با ارز تومان ، سه کالای مربوط به خوراک دام و طیور شامل ذرت ، جو و لوبیای سویا است و آمار گمرک نشان می دهد که این سه کالا سال گذشته به عنوان مواد اولیه تولید مرغ و گوشت وارد شده است. از 13 میلیون تن ، ارزش آن 3.5 میلیارد دلار بود که 58٪ از وزن 25 گروه کالایی و 31٪ از ارزش کل واردات را تشکیل می داد.

براساس این گزارش ، 9.7 میلیون تن ذرت ، بیش از 1.8 میلیون تن کنجاله سویا و 1.8 میلیون تن جو وارد شده است. اما این سه کالا همیشه مقدار زیادی کالای گمرکی دارند. طبق آخرین آمار ، تا اواسط آوریل امسال ، از 4.1 میلیون تن موجودی کالاهای اساسی ، بیش از سه میلیون تن به ذرت ، جو و دانه های سویا اختصاص یافت که از این میزان 1.8 میلیون تن ذرت ، 538 هزار تن جو و 603 هزار تن سویا.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا