اقتصادی

آیا پذیرش ارزهای دیجتالی کمکی به اقتصاد ایران خواهد کرد؟  

به گفته دانشگاه جان هاپکینز ، استاد اقتصاد ، ارزهای دیجیتال دارای مزایای اضافی بسیاری هستند که نباید از آنها غافل شد.

به گزارش تیتر اول ، با بالا گرفتن تب ارزهای دیجیتالی ، بسیاری از کشورها شروع به استفاده از ظرفیت های خود کرده اند که در این میان برخی از بانک های مرکزی مراحل پایانی افتتاح ارزهای دیجیتالی ملی خود را به پایان رسانده اند و برخی نیز می خواهند قانونی شوند. بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی ابزار رسمی پرداخت هستند.

استیو هانکه ، استاد اقتصاد کاربردی در دانشگاه جان هاپکینز دانشگاه بالتیمور ایالات متحده و یکی از برجسته ترین متخصصان جهان در زمینه ارز ، در مورد رویکرد مقامات رسمی در مورد ارزهای رمزنگاری شده صحبت کرد. وی به تیتر اول گفت: ارزهای دیجیتال علاوه بر مزایای خود ، خطرات زیادی نیز دارند که نباید از آنها چشم پوشی کرد.

آیا پذیرش ارزهای دیجیتال (به عنوان ابزار رسمی پرداخت) به اقتصاد ایران کمک می کند؟

استیو هانکه معتقد است تنها چیزی که در حال حاضر به اقتصاد ایران کمک می کند ، ایجاد یک تابلوی ارزی است که اسکناس هایی با منطق قوی مانند طلا منتشر می کند. به گفته هانکه ، حتی اگر ایران از ارزهای دیجیتالی فعلی استفاده کند ، به اقتصاد کشور کمکی نمی کند.

دلیل اینکه دولتهای آمریکای لاتین ارزهای رمزنگاری شده را ترجیح می دهند

به گفته منابع خبری ، برخی از قانونگذاران پاراگوئه و اروگوئه در تلاش هستند تا بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی را به عنوان ابزار رسمی پرداخت تبدیل کنند. السالوادور قبلاً بیت کوین را به عنوان واحد پول رسمی خود تصویب کرده بود. هانکه در مورد علت خوش شانس بودن کشورهای آمریکای لاتین در مورد ارزهای دیجیتال گفت: “کشورهای منطقه از لحاظ تاریخی یا ارزش پول ملی خود را کاهش داده اند یا مانند پاناما ، اکوادور و السالوادور دلار را به عنوان پول رسمی خود در نظر گرفته اند.” طرفداران ارزهای دیجیتالی در این کشورها معتقدند که این ارزها بهتر از ارزهای ملی یا دلار هستند و اعتبار این فرضیه سوالات اساسی را ایجاد می کند. از سوی دیگر ، ما می دانیم که پذیرش دلار به عنوان ارز رسمی بسیار خوب عمل خواهد کرد. به عنوان مثال ، در السالوادور ، که از سال 2001 دلار را انتخاب کرده است ، متوسط ​​تورم سالانه حدود 2 درصد بوده است که تقریباً معادل تورم سالانه ایالات متحده و کمترین تورم متوسط ​​در آمریکای لاتین است. در نتیجه ، آنها دلار را ترجیح می دهند ، نه ارزهای ملی و نه ارزهای دیجیتالی.

ریسک ارزهای رمزنگاری شده

وی گفت: “بزرگترین خطر در انجام این کار عدم رعایت قوانین گروه ویژه اقدام مالی است ، زیرا عدم رعایت آن می تواند منجر به تحریم شود.” به عنوان مثال ، در کشورهایی که ارزهای دیجیتالی را به عنوان پول ملی خود پذیرفته اند ، استاندارد تشخیص طرف مقابل نادیده گرفته می شود. در نتیجه ، FATF می تواند آنها را در لیست سیاه قرار داده و اعضا را ممنوع کند.

هانکه افزود: یکی دیگر از خطرات مربوط به این کار این است که شاهد پولشویی و جرایم مالی زیادی خواهیم بود. به عنوان مثال ، استفاده از بیت کوین در فعالیت های مجرمانه گسترده است و نتایج این مطالعه نشان داد که 46 درصد از معاملات مربوط به بیت کوین مربوط به فعالیت های مجرمانه بوده است.

از این گذشته ، هانکه خاطرنشان کرد که فکر نمی کرد اسکناس ها و اشکال سنتی پول منسوخ شود ، حداقل در آینده ای نزدیک.

این اقتصاددان آمریکایی در زمینه مشاوره اقتصادی در پنج کشور بلغارستان ، صربستان ، ونزوئلا ، اندونزی و قزاقستان تجربه دارد و اکنون عضو موسسه کاتو است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا