فرهنگ و هنر

برترین “دانشگاه‌های هنر” ایران و جهان کدامند؟

سیستم طبقه بندی QS برای دانشگاههای جهان اخیراً توسط بهترین دانشگاههای جهان در زمینه “هنر و طراحی” منتشر شده است.

به گزارش تیتر اول ، در این رتبه بندی ، دانشگاهها بر اساس چهار شاخص اصلی “شهرت علمی” ، “اعتبار کارفرما” ، “استنادات پژوهشی” و “شاخص H” مورد قضاوت قرار می گیرند که شاخص بهره وری و کار پژوهشی منتشر شده است.

در این رتبه بندی ، دانشگاه های آمریکا و انگلیس بیشترین تعداد ده دانشگاه برتر را داشتند.

10 دانشگاه برتر در این رتبه بندی عبارتند از:

1 – کالج رویال هنر (انگلیس)

دانشگاه هنر و طراحی ، مستقر در لندن ، تنها دانشگاه در انگلیس است که دوره های تحصیلات تکمیلی هنر را به دانشجویان 60 کشور ارائه می دهد. چهار دانشکده دانشگاه شامل معماری ، هنر و علوم انسانی ، ارتباطات و طراحی است.

2 – دانشگاه هنر لندن (انگلستان)

این دانشگاه در سال 2003 تاسیس شد و در زمینه هنر ، طراحی ، مد و هنرهای نمایشی تخصص دارد و شامل شش کالج هنری است.

3 – دانشکده طراحی پارسون (ایالات متحده آمریکا)

این برنامه اولین برنامه در نوع خود در ایالات متحده بود که در سال 1896 تاسیس شد و برنامه های طراحی ، مد ، تبلیغات ، طراحی داخلی و گرافیکی را ارائه می داد. فارغ التحصیلان دانشگاه شامل طراحان مد ، عکاسان ، کارآفرینان ، طراحان و هنرمندان هستند که سهم قابل توجهی در زمینه خود دارند.

4 – مدرسه طراحی جزیره رودز (ایالات متحده آمریکا)

Rhodes School of Design کالج هنرهای زیبا و طراحی است که در Providence ، رودس ، ایالات متحده آمریکا واقع شده است. این مدرسه در سال 1877 در کنار دانشگاه براون تاسیس شد.

این دو م institسسه همکاری علمی و اجتماعی دارند و دوره های مشترک آموزشی را ارائه می دهند. کالج جزیره رودس ، یک دانشگاه خصوصی ، یکی از بهترین مراکز آموزش هنرهای زیبا در ایالات متحده است.

موسسه فناوری ماساچوست (ایالات متحده آمریکا)

موسسه فناوری ماساچوست ، معروف به دانشگاه امیت ، یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی است که توسط دولت در کمبریج ، ماساچوست تأمین مالی می شود. دانشکده های هنر این دانشگاه دانشکده طراحی و معماری و دانشکده علوم انسانی ، هنر و علوم اجتماعی هستند.

6. دانشگاه پلی تکنیک میلان (ایتالیا)

این دانشگاه بزرگترین مituteسسه آموزش عالی در زمینه مهندسی فنی در ایتالیا و یکی از معتبرترین مراکز تحقیقاتی در اروپا و جهان است. در سال 2000 ، بخش جدیدی برای دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد در زمینه طراحی گرافیک ، مجازی ، مد و طراحی داخلی در دانشگاه ایجاد شد.

7- دانشگاه آلتو (فنلاند)

دانشگاه آلتو در سال 2010 با ادغام سه دانشگاه بزرگ فنلاند تأسیس شد. این دانشگاه قصد دارد آموزش و تحقیقات بین المللی را در همکاری نزدیک با جوامع علمی ، تجاری و هنری تقویت کند. دانشکده هنر ، طراحی و معماری قسمت عمده ای از محوطه دانشگاه را اشغال می کند.

8. دانشکده هنر گلاسکو (اسکاتلند)

مدرسه هنر گلاسکو تنها مدرسه هنر دولتی اسکاتلند است که توسط این مدرسه اداره می شود. این مدرسه دوره های منتهی به دکترای معماری ، هنرهای زیبا و طراحی را ارائه می دهد.

9 امین هنر هنر شیکاگو (ایالات متحده آمریکا)

موسسه هنر شیکاگو در سال 1879 تاسیس شد ، یک دانشگاه خصوصی وابسته به موسسه هنر شیکاگو است. در دانشگاه ، دانشجویان روزنامه چاپ می كنند ، بستر هنری دارند و ایستگاه رادیویی اینترنتی دانشگاه به تولید محتوا می پردازد.

10. موسسه پرت (ایالات متحده آمریکا)

انستیتوی پرث یک کالج خصوصی متخصص در نیویورک با شهرهایی در بروکلین ، منهتن و اوتیکا است. پرت در زمینه های معماری ، طراحی مد ، هنرهای تجسمی (عکاسی ، طراحی و نقاشی) ، طراحی داخلی ، هنر دیجیتال ، نوشتن خلاق ، کتابداری و علوم اطلاعات و موارد دیگر یکی از آموزشگاه های هنری پیشرو در ایالات متحده است.

به گزارش تیتر اول ، ‌ رتبه “هنر” بالاترین دانشگاه های کشورمان نیز نشان می دهد که این دانشگاه ها از نظر جغرافیایی متنوع هستند و دانشگاه های بالاتر در این زمینه محدود به پایتخت نیستند.

آخرین رتبه بندی دانشگاه های دولتی در زمینه هنر به شرح زیر است:

1- دانشگاه هنر اصفهان

دانشگاه هنر اصفهان در ابتدا به عنوان دانشكده پردیس اصفهان به عنوان مركز آموزش عالی در رشته هنر در استان اصفهان تأسیس شد و در سال 1976 برای تربیت متخصصان در زمینه حفظ و نگهداری آثار و بناهای تاریخی تأسیس شد. در رشته مرمت ، فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی باستان شناسی ، نقاشی ، معماری داخلی ، ساختمان ، شیمی و منسوجات به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد در مرمت ساختمان و دانشجویان کارشناسی ارشد در مرمت آثار تاریخی پذیرفته شدند. این دانشکده ، یکی از ماهواره های دانشگاه فارابی در اولین دوره فعالیت خود ، پس از دوره دوم جذب دانشجو همزمان با انقلاب شکوهمند اسلامی تعطیل و پس از انقلاب فرهنگی 1983 بازگشایی شد.

2- دانشگاه هنر تهران

دانشگاه هنر تهران بزرگترین مرکز آموزش عالی در زمینه هنر در ایران است که پس از ادغام پنج دانشگاه: دانشگاه فارابی ، دانشکده هنرهای تزئینی ، دانشکده هنرهای دراماتیک ، هنرستان عالی موسیقی و ملی ، در سال 1979 تاسیس شد. فرهنگستان موسیقی در توسعه آموزش تحصیلات تکمیلی نیز گام های موثری برداشته شده است که مهمترین آن برنامه ریزی و تشکیل دوره دکتری تحقیقات هنری در این دانشگاه برای اولین بار در کشور است. دانشگاه هنر تهران در حال حاضر دارای پنج دانشکده واقع در تهران و کارادجا است که در مجموع دارای 16 برنامه کارشناسی ، 16 دوره تحصیلات تکمیلی و سه دوره دکترا است.

3 – دانشگاه هنر تبریز

دانشگاه هنر اسلامی تبریز یکی از دانشگاه های تبریز است. این دانشگاه ، اولین دانشگاه تخصصی در زمینه هنر اسلامی ایران ، در سپتامبر 1999 با پذیرش 241 دانشجو در رشته های طراحی صنعتی ، فرش و معماری تأسیس شد. دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز در حال حاضر در یک دوره کاردانی ، دوازده دوره کارشناسی ، دوازده دوره کارشناسی ارشد و سه دوره دکترا دانشجو می پذیرد.

4 – دانشگاه هنر شیراز

این دانشگاه مرکز آموزش عالی در زمینه هنر در ایران است. دانشگاه هنر شیراز چهارمین مرکز آموزش عالی هنر در ایران و اولین مرکز در جنوب کشور است. دانشکده آن از افراد باتجربه استخدام می شود و با مراکز تحقیقاتی دانشگاه ، میراث فرهنگی و مرکز اسناد و کتابخانه ملی تفاهم نامه همکاری امضا کرده است. از سپتامبر 2013 ، این دانشگاه در سه زمینه مرمت ، فرش و مدیریت موزه دانشجو می پذیرد. برنامه 10 ساله دانشگاه هنر شیراز 10 دانشکده را با 50 کد رشته در بر می گیرد.

5 – دانشگاه هنر سوره

دانشگاه سوره ، که قبلاً موسسه آموزش عالی سوره نامیده می شد ، در فوریه 1993 توسط سازمان تبلیغات اسلامی تأسیس شد. وی پس از دو سال پذیرش رایگان ، در سال 1974 از طریق سازمان سنجش آموزش کشور پذیرش دانشجو در 11 رشته را آغاز کرد. این مسسه شروع به جذب دانشجو برای دوره های کاردانی و کارشناسی صنایع دستی ، موسیقی ، تئاتر ، سینما ، معماری ، مجسمه سازی ، گرافیک و نقاشی کرد و اکنون دارای رشته هایی در مهندسی معماری ، روابط عمومی ، روزنامه نگاری ، فرهنگ و مدیریت هنری است. نقاشی ، گرافیک ، صنایع دستی ، هنر اسلامی ، نویسندگی و نقاشی ، نمایش (تئاتر) و سینما فارغ التحصیل هستند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا