جامعه

پایان ریاست ۶ ساله‌ وطن‌پور بر دفتر توسعه فناوری سلامت در روزهای کرونایی

عصر روز جمعه ، 29 مارس ، حسین وطن پور کمتر از سه ماه پس از دستگیری ، ریاست دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت را بر عهده گرفت و معاون وزیر تحقیقات و فناوری مدیر جدیدی را معرفی کرد. در این گزارش ، بخشی از عملکرد وطن پور را در این پست بررسی کرده ایم.

به گزارش تیتر اول ، دکتر حسین وطن پور استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. وی دارای دکترای داروسازی از دانشگاه پزشکی تبریز و دکترای سم شناسی از دانشگاه گلاسگو در انگلیس است. وطن پور در سال 2014 با حکم رضوی ملک زاده معاون سابق تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به عنوان رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت منصوب شد.

دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت مجموعه ای است که زیر نظر معاون تحقیقات و فناوری وزیر تأسیس شده و مأموریت اصلی آن توسعه ، پشتیبانی و نهادینه سازی فناوری های بهداشتی برای دستیابی به 85 درصد فناوری های بهداشتی کشور است.

تأثیر لغو تحریم ها و بازگشت آنها بر سیاست فناوری سلامت

در دوره وی در سال 2015 ، اولین جلسه شرکت های بهداشتی درمانی دانش بنیان برگزار شد. این رویداد گامی به سوی تغییر در سیاست های فناوری سلامت بود ، زیرا توافق نامه ای بین ایران و 1 + 5 در ژوئیه همان سال منعقد شد و بخشی از تحریم های ایران در شرف لغو بود. وطن پور در مورد این گردهمایی گفته بود: “در شرایط پساتحریم ، ما قصد داریم به جای انتقال دانش فنی یا تولید محصولات دارای مجوز ، شرایط را برای بهره مندی از حضور فن آوران و نخبگان در خارج فراهم كنیم.”

فعالیت های همکاری با فن آوران خارج از کشور در سال های 2016 و 2017 ادامه داشت. در انستیتوی پاستور ایرانیان ، وطن پور در پنجمین کنفرانس دانش آموختگان ایران از تأسیس چندین شرکت دانش بنیان در کشور برای تولید محصولات بهداشتی “با تکنولوژی پیشرفته” با همکاری چندین تکنسین ایرانی مقیم خارج از کشور خبر داد.

در سال 2017 اعلام شد كه 35٪ از منابع عمومي بخش فن آوري صرف بهداشت است و از 3،100 شركت دانش بنيان ثبت شده در معاونت علم و صنعت رياست جمهوري ، 890 مورد مربوط به بهداشت است.

سالهای بعدی ریاست وطن پور در دفتر توسعه فناوری سلامت همزمان با خروج ایالات متحده از برجام و بازگشت تحریمها و تأثیر آنها بر فناوری بود. در این زمینه ، مانند سایر زمینه های دانش بنیان ملی ، تلاش ها بر روی خودکفایی و ارتقا دانش فنی متمرکز شده است. بیشتر تولید کیت های آزمایشگاهی در کشور ، حمایت 60 میلیارد شرکت دانش بنیان و همکاری با هیئت مدیره پس انداز ارزی اقداماتی است که در سال 2009 در زمینه فناوری های سلامت انجام شده است. امسال اعلام شد که شرکت های دانش بنیان محلی 22 داروی مورد نیاز دولت تولید می کنند که مانع از خروج حدود یک میلیارد دلار ارز از کشور می شود.

تمرکز بر حق ثبت اختراع و خودکفایی در پزشکی است

تولید گوشت مصنوعی یکی از پروژه های دفتر توسعه فناوری سلامت در سال 2009 بود ، اگرچه جزئیات این مطالعات منتشر نشده است. یکی دیگر از حوزه های تحت پوشش دفتر توسعه فناوری سلامت موضوع ثبت اختراع بود. در سال 2009 ، مقررات مربوط به ساختار و سیاست مالکیت معنوی و نوآوری در دانشگاه های پزشکی دولتی کشف شد. در این زمینه ، سمینارهای آموزش مالکیت معنوی در سال جاری در دانشگاه های علوم پزشکی برگزار شد و برنامه هایی برای نظارت بر تمرکز و تجاری سازی اختراعات بهداشتی و ایجاد رویه مشترک برای نهادهای تحقیقاتی برای قضاوت در مورد اختراعات بهداشتی در دستور کار قرار گرفت.

تاج وارد می شود

پایان سال 1998 آغاز درگیری بین مقامات وزارت بهداشت بود که پایان آن هنوز مشخص نیست. با شیوع ویروس کرونا ، شرکت های مستقر در بهداشت نیز به میدان آمدند و تولید محصولات اساسی دانش بنیان مورد نیاز برای مبارزه با Covid-19 را شناسایی کردند. تعداد قابل توجهی از شرکتهای دانش بنیان تولید ماسک ، دستکش ، مواد ضد عفونی کننده ، فن و کیت تشخیص تاج را در دستور کار قرار داده اند.

با شیوع ویروس کرونا ، برخی دیگر از شرکت های دانش بنیان برای تولید واکسن ویروس به تحقیق روی آورده اند. به گفته وطن پور ، شرکت های دانش بنیان ایرانی در حال حاضر روی انواع سیستم عامل های واکسن کار می کنند.

اما کرونا چالش های بزرگی را برای برخی از شرکت های دانش بنیان ایجاد کرد. به دلیل بسته شدن مرزها و لغو پروازها ، بسیاری از این شرکت ها در تهیه مواد اولیه تولید برخی محصولات خاص دچار مشکل شدند. از طرف دیگر ، شرکت هایی که برای بیماری های دیگر محصول تولید کرده بودند ، با شیوع Covid عرضه محصولات خود را به تأخیر انداختند که این امر باعث خسارت مالی آنها شد. باید دید آیا اقداماتی برای حمایت از این شرکت ها انجام شده است و آیا مدیر جدید دفتر توسعه فناوری سلامت برنامه ای برای جبران خسارات این فن آوران دارد یا خیر.

در اواسط مبارزه با کرونا ، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت دستخوش تغییرات اساسی شد و در نوامبر سال جاری توسط معاون وقت تحقیقات و فناوری وزیر امور خارجه ، فرید نجفی جایگزین شد. . نجفی وطن پور را در اواسط دسامبر سال جاری حفظ کرد. اما در آخرین ساعات 29 مارس ، اخباری مبنی بر معرفی رئیس جدید دفتر توسعه فناوری سلامت در وب سایت معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت قرار گرفت و بدین ترتیب دکتر خاتمه یافت. محمد رضا منظم اسماعیل پور ، شش سال ریاست جمهوری حسین وطن پور.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا